Gå til innhold

hva f er linux??


Anbefalte innlegg

foreløpig, kjerne til et operativsysem som brukes av spesielt datainteresserte.

div. linux-distroer har mer eller mindre kompliserte brukergrensesnitt

 

dårlig med driver-support

dårlig støtte for div. hardware

vanskelig å konfigurere selv

nesten ubrukelig til spilling

osv.osv

 

foreløpig ingen distroer i nærheten av winxp når det gjelder brukervennelig grensesnitt

 

:woot: nei, linux er ikke for hyperaktive fjortiss gamere, og linux støtter det meste av hardware, det er ikke vanskelig og konfigge selv når du først gidder og sette deg inn i det, og hvorfor digger alle av de som bruker linux det hvis det er dårlig?

de fleste negative kommentarene om linux kommer fra uvitende fjortisser som sitter og spiller hele dagen og har generelt ikke peiling på data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
foreløpig, kjerne til et operativsysem som brukes av spesielt datainteresserte.

div. linux-distroer har mer eller mindre kompliserte brukergrensesnitt

 

dårlig med driver-support

dårlig støtte for div. hardware

vanskelig å konfigurere selv

nesten ubrukelig til spilling

osv.osv

 

foreløpig ingen distroer i nærheten av winxp når det gjelder brukervennelig grensesnitt

 

Og dette kan du dokumentere..?

1) Linux støtter masse hardware .. det er ikke et problem på dagens maskiner

2) Driver support er ikke et problem, da man bare søker på google for å finne ut hvilken modul hardwaren kan kjøre med

3) Linux er bevist kjappere enn windows til spill

 

Men å få i gang windows spill i linux kan være litt vrient.. Men det går (Spiller spill som Diablo II og Counter-Strike i linux selv)

Det jeg kan si meg enig i, er at det kan være vanskelig å sette opp..

 

:yes:

Lenke til kommentar

:woot: nei, linux er ikke for hyperaktive fjortiss gamere, og linux støtter det meste av hardware, det er ikke vanskelig og konfigge selv når du først gidder og sette deg inn i det, og hvorfor digger alle av de som bruker linux det hvis det er dårlig?  

de fleste negative kommentarene om linux kommer fra uvitende fjortisser som sitter og spiller hele dagen og har generelt ikke peiling på data.

 

1. jeg spiller ikke spill (kun sjakk på data)

2. jeg er 26

3. jeg har fortsatt til gode å installere en linux-distro som finner mitt lydkort, onboard nettverkskort, tv-kort (har prøvd: mandrake 8.1,8.2,9.0, redhat 8, lycoris, slack, knoppix, suse 8.1, freebsd, netbsd, lindows)

4. jeg bruker data for det meste til skriving / lesing.

5. hvorfor skal jeg ha "peiling" på data for å bruk den?

(tenk deg hvis brukergrensesnittet (det er det det koker ned til) var like innviklet på en mikrobølgerovn som linux)

Lenke til kommentar

 

Og dette kan du dokumentere..?

1) Linux støtter masse hardware .. det er ikke et problem på dagens maskiner

2) Driver support er ikke et problem, da man bare søker på google for å finne ut hvilken modul hardwaren kan kjøre med

3) Linux er bevist kjappere enn windows til spill

 

Men å få i gang windows spill i linux kan være litt vrient.. Men det går (Spiller spill som Diablo II og Counter-Strike i linux selv)

Det jeg kan si meg enig i, er at det kan være vanskelig å sette opp..

 

:yes:

 

se signatur, 3 av komponentene har dårlig støtte i de store distroene

Lenke til kommentar

Min godeste Heraldo, nå må du lære deg å compile ny kjerne... Det er støtte for alle komponentene din i nye kerneler.. Har mye rart i min PC jeg og, inkludert TV-kort (terratec) Raidkontroller og SB Live... Slackware 8.1 har ikke native støtte for dette før du compiler ny kernel, når det er gjort er det bare og nytte godene... Kjenner du noen som kan linux kan du be de hjelpe deg med og comple ny kernel, det er ikke vanskelig.

Lenke til kommentar

:woot: nei, linux er ikke for hyperaktive fjortiss gamere, og linux støtter det meste av hardware, det er ikke vanskelig og konfigge selv når du først gidder og sette deg inn i det, og hvorfor digger alle av de som bruker linux det hvis det er dårlig?  

de fleste negative kommentarene om linux kommer fra uvitende fjortisser som sitter og spiller hele dagen og har generelt ikke peiling på data.

 

1. jeg spiller ikke spill (kun sjakk på data)

2. jeg er 26

3. jeg har fortsatt til gode å installere en linux-distro som finner mitt lydkort, onboard nettverkskort, tv-kort (har prøvd: mandrake 8.1,8.2,9.0, redhat 8, lycoris, slack, knoppix, suse 8.1, freebsd, netbsd, lindows)

4. jeg bruker data for det meste til skriving / lesing.

5. hvorfor skal jeg ha "peiling" på data for å bruk den?

(tenk deg hvis brukergrensesnittet (det er det det koker ned til) var like innviklet på en mikrobølgerovn som linux)

 

Det er greit at det ikke er drivere som følger med distroene, men de finnes på internet. Etter hvert er Linux også blitt ganske enkelt å sette opp, det finne verktøy som er i .rpm pakker som gjør at du kan endre konfigurasjonsfiler som f. eks smb.comf. Dette gjør at du kan endre det mest nødvendige uten å skrive så bye som en eneste linje kommandoer!

 

Disse verktøyene og drivere til din maskinvare finner du på :google:

 

Og du sier jo selv at du er av den typen som bruker data til skriving/lesing. Hvis du ikke allerede er klar over det, så følger det en komplett office-pakke med Red Hat 8. Med dette sparer du over 4000 kr hvis du skulle kjøpt tilsvarende fra Microsoft. For de pengene kan du jo kjøpe deg noe ny hardware som er noenlunde "normal". :rofl:

Lenke til kommentar

Og du sier jo selv at du er av den typen som bruker data til skriving/lesing. Hvis du ikke allerede er klar over det, så følger det en komplett office-pakke med Red Hat 8. Med dette sparer du over 4000 kr hvis du skulle kjøpt tilsvarende fra Microsoft. For de pengene kan du jo kjøpe deg noe ny hardware som er noenlunde "normal". :rofl:

 

bruker open office i xp, bruker pcen som tv, musikkanlegg også

Lenke til kommentar

:woot: nei, linux er ikke for hyperaktive fjortiss gamere, og linux støtter det meste av hardware, det er ikke vanskelig og konfigge selv når du først gidder og sette deg inn i det, og hvorfor digger alle av de som bruker linux det hvis det er dårlig?

de fleste negative kommentarene om linux kommer fra uvitende fjortisser som sitter og spiller hele dagen og har generelt ikke peiling på data.

 

posten var ikke myntet på deg.

 

1. jeg spiller ikke spill (kun sjakk på data)

2. jeg er 26

3. jeg har fortsatt til gode å installere en linux-distro som finner mitt lydkort, onboard nettverkskort, tv-kort (har prøvd: mandrake 8.1,8.2,9.0, redhat 8, lycoris, slack, knoppix, suse 8.1, freebsd, netbsd, lindows)

4. jeg bruker data for det meste til skriving / lesing.

5. hvorfor skal jeg ha "peiling" på data for å bruk den?

(tenk deg hvis brukergrensesnittet (det er det det koker ned til) var like innviklet på en mikrobølgerovn som linux)

 

 

posten var ikke myntet pådeg.

Lenke til kommentar

tror ikke denne posten var ment for flaming ;)

 

heraldo, siden du mener at linux sin driversupport er så dårlig, hvor mange drivere inneholder windows kontra linux ? At det ikke finnes like mange enkelt å innstalere drivere til Linux er ikke linux sin feil, heller produsentene. Produsenter som nvidia lager jo linuxdrivere. En annen ting, hvor mange farger får du på skjermen din hvis du reinstallerer windows ? 256 ? linux støtter utrolig mye mer enn windows gjør. eneste jeg ikke må installere på nytt når jeg formaterer windows er nettverkskortet. I linux blir både nettverk, skjermkort og lydkort konfigurert i installasjonen. Må nok kjapt en tur på internett om du skal finne drivere til windows ja..

Lenke til kommentar
unnskyld meg men fyren het vel Torvald Linus, gjorde han ikke? Linux er vel en sammenskriving av Linus og Unix... eller noe i den retningen.

 

bfisk

Oy, :oops: gjorde visst en tabbe, var 100% klar over at han het Torvald Linus og ikke Torvald Linux, har vel Linux på hjærnen, hehehe, lol.

Lenke til kommentar

...har prøvd: mandrake 8.1,8.2,9.0, redhat 8, lycoris, slack, knoppix, suse 8.1, freebsd, netbsd, lindows...

 

Freebsd og Netbsd er vel ikke Linux distrubusjoner?

For min del er mitt favoritt-OS Mac OS X :)

Jeg har en gammel Power Machintosh 8500 som jeg har prøvd å få inn Linux på. Begynte med Debian, men det virket som dett var et helt "skrelt" OS uten GUI osv. (Kanskje fordi X-Window server ikke funka, men likevel..)

Etter Debian prøvde jeg Mandrake 8.2, som ikke klarte å finne skjermen min, og til slutt ville jeg prøve å installere YDL. Den hadde en mye bedre brukervennlighet. Iallefall under installeringen, som jeg faktisk heller ikke er helt ferdig med, grunnet formateringsproblemer på harddisken.. Jeg er fullt klar over at de forskjellige distrubusjonene ofte bruker samme grafiske grensesnitt (KDE, Gnome, osv.), men det virket likevel som det var ganske store forskjeller mellom de ulike distrubusjonene...

Lenke til kommentar
unnskyld meg men fyren het vel Torvald Linus, gjorde han ikke? Linux er vel en sammenskriving av Linus og Unix... eller noe i den retningen.

 

bfisk

Oy, :oops: gjorde visst en tabbe, var 100% klar over at han het Torvald Linus og ikke Torvald Linux, har vel Linux på hjærnen, hehehe, lol.

 

Enda en tabbe :p Han heter Linus Torvalds :)

Lenke til kommentar
tenk deg hvis brukergrensesnittet (det er det det koker ned til) var like innviklet på en mikrobølgerovn som linux

 

Jeg tenker... :

[kokk@microwave kokk]$ cook -time=180s -power=600W

 

Sånn hadde det sett ut, ikke så vanskelig det vel? (må muligens lese 7-8 linjer i dokumentasjonen første gangen man bruker den da)

Lenke til kommentar

5. hvorfor skal jeg ha "peiling" på data for å bruk den?

  (tenk deg hvis brukergrensesnittet (det er det det koker ned til) var like innviklet på en mikrobølgerovn som linux)

 

Ehh, tenk om mikrobølgeovnen kunne gjort like mye som en pc da?

 

tenk om microbølgerovnen scanner maten og du sier hvor varm du skal ha den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...