Sevenord Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Får I/O error når jeg skal slette en fil i en spesiell mappe på min ntfs disk. Om jeg skal prøve å unzippe en fil som ligger i samme mappe får jeg "Cannot create /media/sda1/mappe/filnavn...... Input/output error" Har ikke hatt problemer med slikt før. Om jeg går til en annen mappe på samme hd så er alt i orden. I vista fikk jeg ikke engang åpnet mappen, fikk opp "corrupt data" eller noe slikt. I ubuntu får jeg åpnet filene, bla videofiler. Men jeg får altså ikke gjort noe med dem, tyder på noe med tilganger kanskje? Noen som har tips her? Hva kan ha skjedd? Eventuelt, kan jeg kjøre noe program i ubuntu som ser etter feil på harddisk eller korrupte filer, helst som kan rette opp i det... Ligger en del der jeg gjerne skulle hatt. Endret 16. oktober 2007 av el`satanical Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 sjekk filsystemet for feil i windows og rett eventuelle feil. du kan kanskje også prøve ntfsfix i linux hvis det første ikke funker. eller så kan det være diskfeil Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Hm. Tok en CHDISK, fant en del korrupte filer og alle lå i den mappen. Det er btw filer som er lastet ned via torrentprogrammet "ktorrent", en sammenheng? Nå fungerer det ivertfall fint igjen, men noen som vet hva som kan ha skjedd? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jeg ville ikke brukt en NTFS-disk "aktivt" i linux. Mangelen på fsck (chkdsk-lignende program) til NTFS gjør det litt risky. Problemer med filsystemet kan oppstå f.eks etter strømbrudd o.l. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jeg bruker en «felles» disk-partisjon mellom Windows og Linux og har valgt FAT32 filsystem. Da er det temmelig sikkert at det ikke blir noe tull med kompabiliteten mellom Linux og Win når du deler filer på den partisjonen. Hvordan det er med MacIntosh og støtte til FAT32 vet jeg ikke, men noen som vet det her, kanskje? Er det bare «plug & play» med tanke på Mac også? Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Hm ok, gode holdepkt for å ta en format her skjønner jeg Var ikke klar over de svakhetene faktisk.. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Ja, jeg har hørt om diverse ustabilitet med å skrive til NTFS-systemet fra Linux, noe som sikkert kommer av at Microsoft ikke har åpnet spesifikasjonene mot systemet. Jeg kjører altså WIndows på NTFS-partisjon, Linux på EXT3 og i tillegg har jeg en nokså stor partisjon som er formatert til FAT32 som brukes felles av Windows og Linux. FAT32 er vel ikke det raskeste og beste filsystemet, men det holder lenge å lagre filmer, bilder, lyd osv. på. Så slipper man også masse knot med å få det til å virke. Vil også anbefale FAT32 på eventuelle eksterne, mobile harddisker. Lykke til videre! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Eventuelt kan man jo bruke ext2 som "fellespartisjon". Windows-driver finnes på www.fs-driver.org. Er dog ikke sikker på om den fungerer i Vista. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå