Gå til innhold

Corrupt data, I/O error, når jeg skal slette noe fra EN mappe..

Anbefalte innlegg

Får I/O error når jeg skal slette en fil i en spesiell mappe på min ntfs disk. Om jeg skal prøve å unzippe en fil som ligger i samme mappe får jeg "Cannot create /media/sda1/mappe/filnavn...... Input/output error"

Har ikke hatt problemer med slikt før. Om jeg går til en annen mappe på samme hd så er alt i orden.

I vista fikk jeg ikke engang åpnet mappen, fikk opp "corrupt data" eller noe slikt.

I ubuntu får jeg åpnet filene, bla videofiler. Men jeg får altså ikke gjort noe med dem, tyder på noe med tilganger kanskje?

Noen som har tips her? Hva kan ha skjedd?

Eventuelt, kan jeg kjøre noe program i ubuntu som ser etter feil på harddisk eller korrupte filer, helst som kan rette opp i det... Ligger en del der jeg gjerne skulle hatt.

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en «felles» disk-partisjon mellom Windows og Linux og har valgt FAT32 filsystem. Da er det temmelig sikkert at det ikke blir noe tull med kompabiliteten mellom Linux og Win når du deler filer på den partisjonen.

Hvordan det er med MacIntosh og støtte til FAT32 vet jeg ikke, men noen som vet det her, kanskje?

Er det bare «plug & play» med tanke på Mac også?

Lenke til kommentar

Ja, jeg har hørt om diverse ustabilitet med å skrive til NTFS-systemet fra Linux, noe som sikkert kommer av at Microsoft ikke har åpnet spesifikasjonene mot systemet.

Jeg kjører altså WIndows på NTFS-partisjon, Linux på EXT3 og i tillegg har jeg en nokså stor partisjon som er formatert til FAT32 som brukes felles av Windows og Linux.

FAT32 er vel ikke det raskeste og beste filsystemet, men det holder lenge å lagre filmer, bilder, lyd osv. på. Så slipper man også masse knot med å få det til å virke. Vil også anbefale FAT32 på eventuelle eksterne, mobile harddisker.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...