twintommys Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Hei! Er det noen her som kjøper musikk via iTunes? Kan noen komme med erfaringer? Må man regge en konto som man fyller opp med penger først? osv Hvordan er utvalget? Endret 17. oktober 2007 av twintommys Lenke til kommentar
SRD Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei! Er det noen her som kjøper musikk via iTunes? Kan noen komme med erfaringer? Må man regge en konto som man fyller opp med penger først? osv Hvordan er utvalget? Med vanlig iTunes er det 128kbit/s (hvis jeg husker rett) og filene kan kun spilles av på itunes og ipod. Men jeg har ingen erfaringer med butikken. Lenke til kommentar
Molotovcocktail Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei! Er det noen her som kjøper musikk via iTunes? Kan noen komme med erfaringer? Må man regge en konto som man fyller opp med penger først? osv Hvordan er utvalget? Med vanlig iTunes er det 128kbit/s (hvis jeg husker rett) og filene kan kun spilles av på itunes og ipod. Men jeg har ingen erfaringer med butikken. Men husk at det er AAC, så selv om det bare er 128 kbps så er det mye bedre enn mp3 på tilsvarende bitrate. Og iTunes Plus er nettopp blitt billigere, så nå kan du kjøpe 256 kbps drm-fri musikk fra EMI for 8 kr (samme pris som vanlig drm-beskyttet musikk). Hva utvalget angår så prøv iTunes og sjekk selv. Allikevel vil jeg påpeke at du fremdeles får mye mer igjen for pengene ved å kjøpe vanlig cd. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Hvordan kan du få mye mer for pengene ved å kjøpe en cd? Du får en cd for rundt 80 kroner på iTunes Store, mens du ofte må ut med minst 150 kroner, eller mer, for en cd i butikken. Hvis du bryr deg om album og cover, så er kanskje cd det beste valget. Men hvis du hører mest på musikk på datamaskinen eller iPoden din, så er det bortkastet å kjøpe en cd i butikken. Ontopic: Ja, du må registrere deg først. Du fyller ikke opp kontoen din med penger, men du bruker et bankkort som Visa eller Master Card. Endret 17. oktober 2007 av Runar Lenke til kommentar
SRD Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hvordan kan du få mye mer for pengene ved å kjøpe en cd? Du får en cd for rundt 80 kroner på iTunes Store, mens du ofte må ut med minst 150 kroner, eller mer, for en cd i butikken. Hvis du bryr deg om album og cover, så er kanskje cd det beste valget. Men hvis du hører mest på musikk på datamaskinen eller iPoden din, så er det bortkastet å kjøpe en cd i butikken. Ontopic: Ja, du må registrere deg først. Du fyller ikke opp kontoen din med penger, men du bruker et bankkort som Visa eller Master Card. En CD vil jo ha mye bedre lydkvalitet, og du vil ha backup av musikken din. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Det med lydkvalitet kommer vel ann på hvor kresen du er. Jeg tror ikke mange hører forskjell på en cd de kjøper via iTunes og en cd de kjøper i den lokale butikken. Dessuten er det godt mulig å ta backup av musikk du har på maskinen din, men jeg skjønner poenget ditt Lenke til kommentar
twintommys Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Takk for svar.. Det kjipe med å kjøpe en CD, synes jeg, er jo det at du får så mange andre sanger som ikke nødvendigvis er så bra... Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Det med lydkvalitet kommer vel ann på hvor kresen du er. Jeg tror ikke mange hører forskjell på en cd de kjøper via iTunes og en cd de kjøper i den lokale butikken. Når jeg klarer å høre forskjell på 320 kbps/CD-kvalitet og 128 kbps, så klarer alle det. Det er grunnen til at jeg aldri kommer til å handle fra iTunes mer. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Det med lydkvalitet kommer vel ann på hvor kresen du er. Jeg tror ikke mange hører forskjell på en cd de kjøper via iTunes og en cd de kjøper i den lokale butikken. Når jeg klarer å høre forskjell på 320 kbps/CD-kvalitet og 128 kbps, så klarer alle det. Det er grunnen til at jeg aldri kommer til å handle fra iTunes mer. Agree! Grunnen til (etter min mening) at nettkjøp ikke hsr tatt av er at ungdom ikke kan kjøpe pga man må ha kredittkort. For unge musikkelskere (som meg) er det da best å kjøpe i butikk der du også får bedre kvalitet! Ja, det er STOR forskjell på 128kbps og 320kbps! Lenke til kommentar
SRD Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Det med lydkvalitet kommer vel ann på hvor kresen du er. Jeg tror ikke mange hører forskjell på en cd de kjøper via iTunes og en cd de kjøper i den lokale butikken. Når jeg klarer å høre forskjell på 320 kbps/CD-kvalitet og 128 kbps, så klarer alle det. Det er grunnen til at jeg aldri kommer til å handle fra iTunes mer. Agree! Grunnen til (etter min mening) at nettkjøp ikke hsr tatt av er at ungdom ikke kan kjøpe pga man må ha kredittkort. For unge musikkelskere (som meg) er det da best å kjøpe i butikk der du også får bedre kvalitet! Ja, det er STOR forskjell på 128kbps og 320kbps! Enda større forskjell hvis du benytter lossless. Jeg bruker FLAC (Free Lossless Audio Codec) og da har jeg sanger med bitrate fra 600kbit/s til 1200kbit/s, og det er MYE bedre enn 128kbit/s. Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Det med lydkvalitet kommer vel ann på hvor kresen du er. Jeg tror ikke mange hører forskjell på en cd de kjøper via iTunes og en cd de kjøper i den lokale butikken. Når jeg klarer å høre forskjell på 320 kbps/CD-kvalitet og 128 kbps, så klarer alle det. Det er grunnen til at jeg aldri kommer til å handle fra iTunes mer. Agree! Grunnen til (etter min mening) at nettkjøp ikke hsr tatt av er at ungdom ikke kan kjøpe pga man må ha kredittkort. For unge musikkelskere (som meg) er det da best å kjøpe i butikk der du også får bedre kvalitet! Ja, det er STOR forskjell på 128kbps og 320kbps! Enda større forskjell hvis du benytter lossless. Jeg bruker FLAC (Free Lossless Audio Codec) og da har jeg sanger med bitrate fra 600kbit/s til 1200kbit/s, og det er MYE bedre enn 128kbit/s. Jeg hører uansett ikke forskjell mellom 320 kbps og CD-kvalitet. Ikke 256 kbps heller tror jeg, men har ikke testet. Selv med hodetelefoner til 2000 kr. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Det avhenger mye av musikk type tror jeg. Klassisk, og musikk med mange instrumenter og solo-er hører jeg forskjell med integrert lydkort og høytalere til 350 kr. Men på "enkel" musikk er det nesten ikke forskjell. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg hører uansett ikke forskjell mellom 320 kbps og CD-kvalitet. Ikke 256 kbps heller tror jeg, men har ikke testet. Selv med hodetelefoner til 2000 kr. Er det nå jeg er usaklig med å si at jeg hører forskjell på 320 og CD kvalitet, og stereoen min har en samlet verdi på rundt 80 laken? Har du hodetelefonforsterker i det hele tatt? Lenke til kommentar
twintommys Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Uansett! Når jeg kjøper en sang fra iTunes, kan jeg laste den ned på maskina mi og bruke den som jeg vil? eller er det noen type begrensninger? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Kjøp, brenn på plate og ripp. Vips, så er det en <ditt format her> fil uten kopibeskyttelse av noe slag. Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg hører uansett ikke forskjell mellom 320 kbps og CD-kvalitet. Ikke 256 kbps heller tror jeg, men har ikke testet. Selv med hodetelefoner til 2000 kr. Er det nå jeg er usaklig med å si at jeg hører forskjell på 320 og CD kvalitet, og stereoen min har en samlet verdi på rundt 80 laken? Har du hodetelefonforsterker i det hele tatt? Nei, jeg har ikke hodetelefonforsterker. Det er 32 ohms-utgaven av Beyerdynamic DT770 Pro. Du hører sikkert forskjell mellom CD og 320 kbps, men jeg gjør det ikke, Det ville vært ganske bortkastet å kjøpe et anlegg til 80 000 om du bruker det til mp3. :O Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg hører uansett ikke forskjell mellom 320 kbps og CD-kvalitet. Ikke 256 kbps heller tror jeg, men har ikke testet. Selv med hodetelefoner til 2000 kr. Er det nå jeg er usaklig med å si at jeg hører forskjell på 320 og CD kvalitet, og stereoen min har en samlet verdi på rundt 80 laken? Har du hodetelefonforsterker i det hele tatt? Nei, jeg har ikke hodetelefonforsterker. Det er 32 ohms-utgaven av Beyerdynamic DT770 Pro. Du hører sikkert forskjell mellom CD og 320 kbps, men jeg gjør det ikke, Det ville vært ganske bortkastet å kjøpe et anlegg til 80 000 om du bruker det til mp3. :O Greit nok Vil anbefale deg å investere i en hodetelefonforsterker med såpass påkostede hotedelefoner dog. Og det går nok mest i lossless og det runde, blanke medium her i hus ja! Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg hører uansett ikke forskjell mellom 320 kbps og CD-kvalitet. Ikke 256 kbps heller tror jeg, men har ikke testet. Selv med hodetelefoner til 2000 kr. Er det nå jeg er usaklig med å si at jeg hører forskjell på 320 og CD kvalitet, og stereoen min har en samlet verdi på rundt 80 laken? Har du hodetelefonforsterker i det hele tatt? Nei, jeg har ikke hodetelefonforsterker. Det er 32 ohms-utgaven av Beyerdynamic DT770 Pro. Du hører sikkert forskjell mellom CD og 320 kbps, men jeg gjør det ikke, Det ville vært ganske bortkastet å kjøpe et anlegg til 80 000 om du bruker det til mp3. :O Greit nok Vil anbefale deg å investere i en hodetelefonforsterker med såpass påkostede hotedelefoner dog. Og det går nok mest i lossless og det runde, blanke medium her i hus ja! Ok, men hvorfor behøver jeg forsterker når de spiller høyt nok uten? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det går ikke på lydtrykk, det handler mer om lydkvalitet Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det går ikke på lydtrykk, det handler mer om lydkvalitet Jo, men hvordan blir lydkvaliteten bedre av at signalet blir forsterket? Et uforsterket signal er vel "renere". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå