Gå til innhold

Samme filserver - ny maskinvare


Anbefalte innlegg

Har en filserver (samba/ssh) som brukes til backup og litt sånn. Denne står på et domene, og aksesseres stort sett gjennom ssh, i tillegg til å dele noen mapper med samba. Har nå fått tak i en ny maskin til denne, så tenkte å sette opp denne helt lik den forrige. Brukere, konfigurasjon og hele sulamitten skal med.

 

Har noen tips til hvilke filer jeg må ta med og slikt for å gjøre det så enkelt som mulig?

 

- jeg tar med /etc/passw og /etc/shadow for å få med brukere/passord - det er vel tilstrekkelig?

- jeg tar med /etc/fstab og /etc/samba/smb.conf, da jeg skal ha samme diskoppsettet.

- hvordan kan jeg få den samme ssh-nøkkelen på den nye maskinen som den gamle? For å unngå den slitsomme advarselen ved innlogging....

 

Operativsystemet på den gamle er Ubuntu Dapper, installerer Ubuntu Feisty på den nye, tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg ville laget et backup-image av OS-disken, oppdatert den gamle maskinen til feisty, og enten bruke den samme OS-disken i den nye maskinen om det var planen, eller lage et image av den og skrive det til den nye OS-disken.

 

Da får du absolutt alt likt som på den gamle. Forskjellig hardware etc er ikke noe problem sålenge det er støttet av kernelen som feisty bruker.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg ville laget et backup-image av OS-disken, oppdatert den gamle maskinen til feisty, og enten bruke den samme OS-disken i den nye maskinen om det var planen, eller lage et image av den og skrive det til den nye OS-disken.

 

Da får du absolutt alt likt som på den gamle. Forskjellig hardware etc er ikke noe problem sålenge det er støttet av kernelen som feisty bruker.

Det er selvsagt en mulighet, men disken skal byttes, og den gamle installasjonen har masse unødvendige pakker og sånn (det har vært mye eksperimentering på den maskinen!!). Føler derfor at en ny, fresh installasjon hadde vært fint:) Og det er ikke utenkelig at det er mindre arbeid på den måten også....

Lenke til kommentar

Støtter Sokkalf 100%, hvis du vil ha ny systemdisk, så kloner du bare den gamle, sjekk 4.4 i server howto'en for detaljer, eller flytter du bare den gamle disken over. Du oppgraderer fra Dapper til Feisty over nett, ingen grunn til å installere på nytt. Det eneste jeg kommer på som du kanskje må oppdatere er MAC adressen til nettverkskortet hvis du har static dhcp, men det gjør du jo fort på routeren.

 

Edit, ser du gjerne vil renske disken. Isåfall burde det være rimelig for gjort å sette opp alt du har nevnt her, det skal være godt dekket i howto'en.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...