2remann Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Har akkurat bygget en PC med Chieftech kabinett, Prosessoren er en P4 1,5GHz boxed. GRafikkortet ett Gainward GeF2 m/vifte. IBM 7200 rpm harddisk. Tilsammen støyer dette noe helt forferdelig. Noen som har noen gode råd til hvordan støyen i dette kan dempes, uten at det går utover fornuftig behov for kjøling? Jeg har selv tenk på bl.a. å legge en støydempende matte på innsiden av dekselet. Lenke til kommentar
evenrognlid Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 sette ned viftehastighet og kjøpe harddisk-lyd-demper men vær forsiktig så du ikke senker hastigheten så mye at prosessoren går varm Lenke til kommentar
2remann Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Hvordan senke hastigheten? Lodde inn motstand i serie med vifta? Lenke til kommentar
extreme Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Hmm, hva har du i pc'en din da? Boxed vifta som følger med P4 1,5 spinner på ca 2900 RPM og støyer svært lite! Bytt ut PSU'et og sjekk om du har noen bråkete kabinettvifter. Lenke til kommentar
2remann Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 CPU-vifta holder 2.900 rpm ja, Ingen kabinettvifte. Power-vifta holder ca 1.600 rpm. Er Power "plug & play"; dvs passer de om hverandre i ett kabinett? Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 En motstand i serie med vifta kan gi bra støydempning.En 75 til 100 ohms motstand kan være passende. Lenke til kommentar
2remann Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Vet du mye strøm en slik vifte trekker? (Bare så jeg har riktig motstand for hånden når jeg åpner poweret) Lenke til kommentar
TVPR Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 PSU's går helt fint om hverandre. Bare pass på at du bruker noe rimelig kraftig, det er tross alt 340W i Chieftec'en standard. Men som du sa selv, støydempende matte i kabinettet fungerer veldig bra. Men med en IBM-disk er det også mye å hente i en sånn NoVibes-dings å henge HD'en i. Kan også hende vifta på CPU'en vil leke jetfly, noen CPU-vifter er helt forferdelige (individuelt, mener jeg. Selv om den spesielle modellen kanskje ikke er bråkete, kan du ha fått et ondt eksemplar) Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Det pleier å stå en del informasjon på labelen bak på hver vifte! Hvis du vet hvor mange Volt viften kjører på og effekten dens.. er det jo lett å regne ut strømmen! P = U x I --> I = P / U P = Effekt (Watt) U = Spenning (Volt) I = Strøm (Ampere) Kanskje strømmen vifta trekker også står oppgitt.. men hvis den ikke gjør det vet du nå i hvert fall åssen du regner den ut.. hvis du bare har Effekt og Spenning oppgitt. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Uansett.. når jeg leser de andre innleggene litt nøyere (eller i det hele tatt) ser jeg at dere sikkert visste åssen man gjorde det :smile: Jaja, skadet jo ingen. Lenke til kommentar
2remann Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Neida; ingen har vondt av litt grunnleggende elektro; selv er jeg sivilingeniør på området så jeg ante faktisk hvordan man regner det ut; problemet er bare at jeg ikke vet hvor mye effekt eller strøm vifta trekker; og skal jeg lodde inn en motstand kan jeg tenke meg å ha motstanden tilgjengelig når jeg først åpner poweret, istedet for å måtte åpne, måle strømmen, skaffe motstand som tåler effekten og så få det hele sammen igjen... Bare for å få mindre pes siden det sikkert er noen som vet hva strømtrekket ca ligger på... Lenke til kommentar
Rhaps Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Pass på at du har god gjennomstrømning av luft ved hjelp av kabinettvifter som dytter inn luft og vifter som drar ut luft bak. Hvis du ikke har det kan det bli overtrykk i kabinettet, og da blir det mye bråk. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Er kanskje litt fersk der, men er ikke det bare og måle ohm`en på vifta? Du skal jo finne Efekten da. Du må jo regne ut amperen på nytt (tror jeg har feil,men jeg blir nok retta) Lenke til kommentar
bjahoff Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: On 2002-01-04 20:48, CFD skrev:Er kanskje litt fersk der, men er ikke det bare og måle ohm`en på vifta?Du skal jo finne Efekten da.Du må jo regne ut amperen på nytt (tror jeg har feil,men jeg blir nok retta) Opps! Skreiv litt feil i stad. Tenkte på Vekselstraumsmotor i staden for likestraumsmotor. Når ein Likestraums motor går rundt så blir det laga motspenning som bremser på straumen. Når du held igjen ein motor, så blir det ikkje laga motspenning. Motoren vil då trekka meir straum, og viklingane kan brenna opp. Derfor kan du ikkje berre måla motstanden sidan den kun står for ein liten del av den totale motstanden for straumen. Motspenninga = U-R*I Og sidan du ikkje har I, så må du nok måla straumen mens vifta går, eller gjetta kor mykje vifta trekker. [ Denne Melding var redigert av: bjahoff på 2002-01-04 21:39 ] Lenke til kommentar
extreme Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Et tips.. Enten så kan du kjøpe Pabst 8412NGL fra microplex (1500rpm, 12DB-lydløs). Denne kan du bytte ut med den originale PSU vifta. Eller, så kan du bestille en Noise killer fra geto.no, men hvis du har en temp.regulert psu fra før, så kan det by på problemer! Lenke til kommentar
2remann Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 kult; dersom jeg monitorerer hastigheten på power-vifta går denne i følge spec til "turbo-mode". har nå nappet ut rpm-monitor-kabelen for powervifta fra hovedkortet og vips funker vifteregukatoren og verden ble stillere :smile: Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 En 80x80 vifte bruker 2-3 watt litt avhengig av omdreiningstallet. Velger du en 5w motstand skulle du være sikker. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Jeg kjøpte et potensiometer fra classern. tåler opptil 4W. koster ca.40kr Har også det på microplex, det er så og si det samme. Er jo ikke så mange måter og lage et potensiometer. Det er vel 20 eller 25ohm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå