Ulopolitanus Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Lurer på hva årsaken til at en markedsledende CPU-produsent nødig vil gjøre radikale endringer i en CPUs instruksjonsett, f.eks. ved å gjøre neste generasjons CPU til en RISC-prosessor når det forrige var en CISC-prosessor. Kan noen forklare meg? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Dette har med bakoverkompatibilitet å gjøre. Hvis neste generasjon skal være RISC, må man da også bytte ut alle programmer og OS. Slik intel har utviklet seg, har de bygget på instruksjonssettet hele veien for å beholde kompatibilitet med gammel programvare. Lenke til kommentar
mar Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hva som er RISC og CISC er vel også ganske difust. Dagens X86 prosessorer kan vel litt forenklet beskrives som en RICS-aktig prosessor med CISC frontend (dersom jeg ikke blander X86 sammen med noe helt annet, er 99% sikker på at det var X86). Husker jeg ikke helt feil ble dette inført med Pentium Pro en gang på 90 tallet. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg mener du har rett der, mar. CISC-frontenden er der for nevnte bakoverkompatibilitet. Etter hvert blir dette en stor vekt om foten for ytelsen, tror jeg (selv om dette har blitt nevnt ca. 1000 ganger før) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå