Gå til innhold

Help me configuring the OSPF routing process!

Anbefalte innlegg

Having BIG problems with this assignment:

Router Designation: Router 1

Router Name: Berlin

Enable Secret Password: class

Enable, VTY, and Console Passwords: cisco

Routing Protocol: OSPF

Network Statements: 192.168.1.128 / 192.168.15.0

FastEthernet 0 Address/Subnet Mask: 192.168.1.129/26

Interface Type Serial 0: DCE

Serial 0 Address/Subnet Mask: 192.168.15.1/30

Interface Typer Serial 1: NA

Serial 1 Address/Subnet Mask:No address

Router Designation: Router 2

Router Name: Rome

Enable Secret Password: class

Enable, VTY, and Console Passwords: cisco

Routing Protocol: OSPF

Network Statements: 192.168.15.0 / 192.168.0.0

FastEthernet 0 Address/Subnet Mask: 192.168.0.1/24

Interface Type Serial 0: DTE

Serial 0 Address/Subnet Mask: 192.168.15.2/30

Interface Typer Serial 1: NA

Serial 1 Address/Subnet Mask: No address

Configure the routers: On the routers, enter the global configuration mode and configre the hostname as shown in the chart. Then configure the console, virtual terminal and enable passwords. Next configure the interfaces according to the chart. Finally, configure the IP hostnames. Do not configure the routing protocol until specifically told to.

So far I wrotten:

Router>enable

Router#configure terminal

Router(config)#hostname Berlin

Berlin(config)#enable secret class

Berlin(config)#line console 0

Berlin(config-line)#password cisco

Berlin(config-line)#login

Berlin(config-line)#line vty 0 4

Berlin(config-line)#password cisco

Berlin(config-line)#login

Berlin(config-line)#exit

Berlin(config)#interface serial 0/1

Berlin(config-if)#ip address ...

What comes next? What IP? What subnet address? 192.168.1.129; is this the subnet address?

So confused, so confused...

Anyone, help?

This is Lab 2.3.1 Configuring the OSPF Routing Process on CCNA 3: Switching Basics and Intermediate Routing v3.1.1.

Just to inform...

Måtte skrive på engelsk, siden oppgaven er på engelsk. Bare svar på norsk, hvis noen vil hjelpe.

Endret av Ulopolitanus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du trenger litt mer basic kunnskap jeg..

For å si det sånn.. om du tror 192.168.1.129 er subnet mask så tror jeg det bli vanskelig for deg å forstå Cisco OSPF routing..

Men for å være snill og hjelpe deg igang litt.. Selv om du heller burde få litt INNFØRING i nettverk heller.. ?

---------------------

router 1

serial: 192.168.15.1 255.255.255.252

fastethernet 192.168.1.129 255.255.255.192

router 2

serial: 192.168.15.2 255.255.255.252

fastethernet 192.168.0.1 255.255.255.0

det du må inn med av ospf config er noe slikt:

router1:

router ospf 1

network 192.168.15.0 0.0.0.3 area 0

network 192.168.1.128 0.0.0.63 area 0

router2:

network 192.168.15.0 0.0.0.3 area 0

network 192.168.0.0 0.0.0.255 area 0

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Bare for å nevne det Lohelle. Når du lager networks statement for OSPF, hvorfor lager du eksakte wildcards iforhold til subnettet som er på interfacet? Network statement er kun for å vise OSPF processen hvilke interface som skal være aktivt, ikke hva slags nettverk som som skal adverteres, det skjer automatisk med det subnettet som er konfiguert på interfacet. En nøyaktig definisjon ville heller ha vært 192.168.15.1 0.0.0.0 area 0. Eller i nyere IOS, gå interface mode, aktiver OSPF der. Det samme gjelder for EIGRP, bruk ip adressen på interface, skriv 0.0.0.0 som wildcard, så er EIGRP kun aktivert på det interface og ingen annen. Kanskje litt flisespikkeri, men ser ofte at folk tror wildcards har noe med subnettet man averterer over. Det fungerer jo, har man mange NICs kan man jo bruke annen wildcard.

@Ulop: Jeg kjenner igjen CNAP, har du ikke en labbbok som tar den oppgaven steg for steg? Som jeg husker er labboken ganske omstendig når det gjelder steg for steg, og viser en god del verifiserings kommandoer samtidig for at du skal forstå prossenen og hva er som egentlig skjer. Med så mange spørsmål anbefaler jeg deg til å gå tilbake til online pensum å lese om basic OSPF. Du vil få mye større utbytte av labbingen om du forstår hva du holder på med. Og før du går til praktisk test så vil jeg ha repetert de viktigste labbene. Og viss du ikke vet hva subnett er, vil du har problemer med VLSM. Du vil tape minst 15 poeng om du ikke klarer å subnette videre en klasse B eller C til nettverkene du skal ha. De som stryker er gjerne de som bommer på den oppgaven. Du bør bruke max 15 min på å lage blokkene ferdig(de bør ikke overlappes) og det er det første du gjør før du går igang med noe annet. Mine 5 cents.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
Bare for å nevne det Lohelle. Når du lager networks statement for OSPF, hvorfor lager du eksakte wildcards iforhold til subnettet som er på interfacet? Network statement er kun for å vise OSPF processen hvilke interface som skal være aktivt, ikke hva slags nettverk som som skal averteres, det skjer automatisk med det subnettet som er konfiguert på interfacet. En nøyaktig definisjon ville heller ha vært 192.168.15.1 0.0.0.0 area 0. Eller i nyere IOS, gå interface mode, aktiver OSPF der. Det samme gjelder for EIGRP, bruk ip adressen på interface, skriv 0.0.0.0 som wildcard, så er EIGRP kun aktivert på det interface og ingen annen. Kanskje litt flisespikkeri, men ser ofte at folk tror wildcards har noe med subnettet man averterer over.

Det er mange måter å gjøre ting på, og dette er vel mest etter læreboken?

edit: jeg syns det er litt ryddigere å ha det slik, for da ser man nøyaktig hvilke subnets som blir "advertert" fra config'en.

I tillegg så er jeg nok litt vant til dette fra BGP der dette må være nøyaktig det samme som subnet til interface..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Vel faktisk forteller læreboken feil, Cisco Press sin feil. Derfor det er så utbredt. Like mye som folk ikke skjønner hva wildcard til EIGRP brukes til. De har gjort noe enkelt til noe komplisert. OSPFv3 eller RIPng prøver dem å gjøre det enklere med bare aktivere routingprossesen på interfacet. Det kan man med vanlig OSPF nå i nyere IOS nå. Selv om folk vet så gjør de fortsatt wildcard i forhold til subnettet pga gammel vane.

Netverkstatement for BGP og IGP er to forskjellige funksjoner.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
Vel faktisk forteller læreboken feil, Cisco Press sin feil. Derfor det er så utbredt. Like mye som folk ikke skjønner hva wildcard til EIGRP brukes til. De har gjort noe enkelt til noe komplisert. OSPFv3 eller RIPng prøver dem å gjøre det enklere med bare aktivere routingprossesen på interfacet. Det kan man med vanlig OSPF nå i nyere IOS nå. Selv om folk vet så gjør de fortsatt wildcard i forhold til subnettet pga gammel vane.

Netverkstatement for BGP og IGP er to forskjellige funksjoner.

Jepp! Jeg vet dette. Hovedgrunnen til at jeg skriver network 192.168.15.0 0.0.0.3 area 0 i steden for 192.168.15.1 0.0.0.0 area 0 er at jeg direkte i config ser hvilke nettverk som er advertised. Det ER ikke nødvendig, men jeg syns det er litt oversiktlig å ha det slik. :) Særlig når jeg sitter med 100 forskjellige configs (backup av config fra masse routere) og skal designe litt..

Trådstarter:

Hvordan går/gikk det? :)

Da jeg lærte meg Cisco så kjøpte jeg masse utstyr gjennom Ebay og fikk HANDS ON erfaring. Men jeg hadde da en generell god erfaring med nettverk og en veldig god forståelse for routing osv. Du kan KANSKJE klare CCNA uten dette, men du vil ALDRI kunne designe noe godt nettverk "in real world" uten å forstå alt som har med subnets osv.

Lenke til kommentar

"This is Lab 2.3.1 Configuring the OSPF Routing Process on CCNA 3: Switching Basics and Intermediate Routing v3.1.1."

Dette er vel fra CNAP CCNA? Da skal du ha labtilgang? kurset er veldig bra, masse handson. Tror 50% av tia mi gikk til det. hands on nesten hver dag. Alle høyskoler og universitet som driver med nettverk burde hatt dette opplegget til CCNP nivå. Litt bedre enn å knote på en linux boks. Jeg bruker dynamips og remote labs. Dynampis kan man konfiguere alt som har med routing å gjøre. Tar med 2 min å sette opp en BGP topologi når man leser. Så kan man gjøre eksakt de samme casene. Man slipper kabelstyret. Redder økonomien til studenter som vil bli god i Cisco. Men hanson med kabling er viktig for er noe man gjør feil i starten så er det på lag 1. feil kabel, feil port etc. simple feil som man må rydde unna.

Når du skriver konsollpassord etc så bør du legge til vane å legge inn to ekstra kommandoer: logg sync og exec-t 0 0. Aldri skriv no exec. Da vil du ha ett problem med å komme inn i enable mode. Logg sync synkroniserer terminal output fra routeren slik at du hele tiden får ny linje hver gang meldinger fra routeren popper opp. Lettere å skrive kommandoer da. Exec timeout kommandoen fjerner idletime slik at du ikke blir kastet ut om du ikke skriver noe i konsollen etter 15 min.

Configen til Lohelle fungerer. Bare ta med router ospf 1 under router 2. Tallet 1 står for prossess og har kun lokal betydning. Det er ikke ett AS. Det er for å skille om du har flere ospf routing prossesser på samme router.

Serialen på router 1 skal være DCE, det betyr at du må kable DCE sida der, hunkjønn og klokke på interfacen.

int s0/0

clock rate 128000

Du kan verifisere eller sjekke om du har puttet riktig side av kablen inn med kommandoen sh controllers. (EN hel masse output, men det er en linje der som beskriver om det er DCE eller DTE som er kablet på serialen) Veldig nyttig kommando om du ikke har fysisk tilgang eller om du ikke gidder å ta fra kablene fra hverandre om de er dårlig merket.

verifiser OSPF også med sh ip protocols og sh ip ospf neighbors. Selv om du har OSPF naboforhold så sjekk om de minst har 2-way modus.

Ett tips: Lær deg å verifisere alt du gjør. Selv de beste i verden gjør små feil hele tiden, men de plukker opp feilene sjapt. Små feil....får ting til å ikke fungere. Verifiserer du hver gang du gjør noe så blir troubleshooting mye lettere. Dessuten tester Cisco deg på hvor god du er på verifisere på testene. Det vanskelige er at du nesten må kunne outputene til kommandoene. Litt kjedlig med det sparer deg for mange timer med hodebry og unødvendige feil i karrieren.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...