Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Jeg må si at jeg fant dette interessant.

 

Fra før av vet vi at Murdoch's datter har holdt "fundraising" for Obama (http://www.guardian.co.uk/world/2008/apr/02/barackobama). Nå viser det seg at Murdoch selv har mye positivt å si om Obama, og han tror Obama kommer til å vinne valget (http://www.huffingtonpost.com/hilary-rosen...a_b_104018.html)! Jeg må si at dette får meg til å se lysere på det amerikanske valget enn jeg har gjort på lenge. Jeg har vekslet mellom å være positiv og negativ med tanke på Obama's sjanser i valget - men når til og med Murdoch viser seg å være positiv til Obama, tror jeg han har gode sjanser til å feie McCain av banen!

 

Sorry, GoodIsh. Heldigvis tyder ting på at du tar feil angånde utfallet i november!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
USA hadde absolutt ingen innvendinger mot at Saddam byttet til euro, når dette ble tatt opp i FN.

 

Hva skulle de si i FN? "Dere kan ikke gjøre det fordi..fordi..."?

 

Jeg blir nødt til å runde av for helga.

 

Runder av med en artikkel som har noen gode poenger. Blandt annet :

 

nunan1.gif

 

"3) November 2000: Iraq switches oil sales to euro. Euro's fall versus the dollar is halted."

 

Det er jo riktig. Den var på vei rett ned. Iraks skifte sendte den jo bare midlertidig opp, men det var kanskje akkurat det som skulle til akkurat da, mens "euro-kreftene" forberedte de neste grepene de skulle ta.

Og kanskje også sier dette oss noe om hvorfor Saddam ikke satt lengre på gjerdet. At det var noen som fortalte ham at han ville "score poeng" hos dem hvis han tok skiftet, ikke ventet.

 

"Semi-official confirmation that petro-currency rivalry was at the heart of the split between France and Germany, on the one hand, and the US, on the other, was provided by Howard Fineman, the chief political correspondent for Newsweek, in an article he wrote in April 2003, in the aftermath of the war. The Europeans and Americans were then arguing over whether the UN's oil-for-food programme in Iraq should remain in place or not. Using the term 'clash of civilisations' to describe the divide which was developing, Fineman explained that the disagreement had little to do with the French calls for the search for weapons of mass destruction to resume and for sanctions to remain in place until the search was complete. Instead, Fineman said, it was mainly about the dollar vs the euro. Citing White House officials and a presidential aide, he explained that the dispute between the two continents was really about 'who gets to sell - and buy - Iraqi oil, and what form of currency will be used to denominate the value of the sales. That decision, in turn, will help decide who controls Iraq, which, in turn, will represent yet another skirmish in a growing global economic conflict. We want a secular, American-influenced pan-ethnic entity of some kind to control the massive oil fields (Iraq's vast but only real source of wealth). We want that entity to be permitted to sell the oil to whomever it wants, denominated in dollars.' Fineman concluded his article by confidently predicting that future Iraqi oil sales would be switched back to dollars.

 

Fineman's White House sources would appear to have been reliable as that is precisely what has happened: when Iraqi oil exports resumed in June of last year, it was announced that payment would be in dollars only. It was also decided that the billions of Iraqi euros which were being held in a euro account, controlled by the UN under the oil-for-food programme, were to be transferred into the Development Fund for Iraq, a dollar account controlled by the US."

 

http://www.feasta.org/documents/review2/nunan.htm

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Økonomien var ikke verre i 2006 enn den var i 2002. Arbeidsledigheten i 2002 var 5,8%, den var 4,6% i 2006.

Økonomien har mer enn med bare arbeidsledighet å gjøre, lille venn.

 

Mener du forresten det var riktig av McCain å stemme som han gjorde selv om han påstod at han ikke hadde gjort det?

 

Yeye, da er New York Times med på fantasileken min.

Nei, de forklarer bare hva Obama har sagt i følge det du siterer.

 

Herregud, det har ingenting å si. Han har sagt at han ville møte "lederen av Iran" uten betingelser, og nå sier han noe annet.

Så er heller ikke Ahmadinejad lederen av Iran.

 

Det handler ikke om hvem nøyaktig i Iran han ville møte med, men at han sa at han ville møte med dem ubetinget. Nå har han prøvd å omdefinere hva han mente med "ubetinget" og dratt tullinger som deg med på en Clintonesque "that depends on what the definition of 'is' is" lek for å unngå at han fortsetter å tale med to tunger om dette.

Nei, det er bare du som er blendet av Obama-hat.

 

Lieberman har aldri bedt om forhåndssensurering

Jo, han ville at videoer lagt ut av visse grupper skulle sensureres automatisk.

 

Lieberman har faktisk en jobb som går ut på å beskytte amerikanere mot terrorisme.

Ja, og det gjør han ved å prøve å bekjempe ytringsfrihet? :lol:

 

Men USA frigjorde ikke Auschwitz i det hele tatt

Det kom amerikanske styrker dit, såvidt jeg vet.

 

Obamas folk har allerede gått ut og beklagd feilen hans.

Ja, han forsnakket seg og sa Auschwitz istedenfor Buchenwald. Men han sa aldri at amerikanske tropper var de første inn i Auschwitz.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Kubin, USA kunne f.eks argumentert med at Irak ville tape penger på det, og at det derfor ikke var i deres egen interesse. Når det gjelder grafen du har lagt opp, så beviser den ingenting ift Saddams eurobytte. Correlation does not prove causation. Men som du drar frem, så byttet USA Iraks oljetransaksjoner tilbake til dollar etter invasjonen. Hva dette skal bevise, siden hele poenget var at Irak skulle tilbake inn i OPEC på normalt vis igjen, og de selger i dollar. Du må være forsiktig med å tilpasse fakta til en idé du har allerede bestemt deg for å tro på forhånd!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Jeg må si at jeg fant dette interessant.

 

Fra før av vet vi at Murdoch's datter har holdt "fundraising" for Obama (http://www.guardian.co.uk/world/2008/apr/02/barackobama). Nå viser det seg at Murdoch selv har mye positivt å si om Obama, og han tror Obama kommer til å vinne valget (http://www.huffingtonpost.com/hilary-rosen...a_b_104018.html)! Jeg må si at dette får meg til å se lysere på det amerikanske valget enn jeg har gjort på lenge. Jeg har vekslet mellom å være positiv og negativ med tanke på Obama's sjanser i valget - men når til og med Murdoch viser seg å være positiv til Obama, tror jeg han har gode sjanser til å feie McCain av banen!

 

Sorry, GoodIsh. Heldigvis tyder ting på at du tar feil angånde utfallet i november!

Ja, for nå stoler du på Murdoch når han sier noe du vil tro. Morsomt! Du får tro hva du vil, men dette er McCains valg å tape.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236
Økonomien har mer enn med bare arbeidsledighet å gjøre, lille venn.

Greit, NASDAQ Composite Index var på rundt 60 i 2002, og ca 95 i 2006. Skal jeg fortsette å bevise at økonomien var i bedre hold i 2006 enn 2002, eller skal du grave deg dypere ned i det historieløse hullet ditt? ;)

 

Mener du forresten det var riktig av McCain å stemme som han gjorde selv om han påstod at han ikke hadde gjort det?

Han har vel ikke påstått at han ikke gjorde det? Jeg skal ikke utlede om det var "riktig" å stemme som han gjorde da, men jeg syns ikke det er noe rart i at han har endret syn etter å ha sett virkningene av skattelettene 4-5 år etter. Han sa når han stemte at det var for mye lette til de rike, og han ville ha mer lette for middelklassen. Nå har han ombestemt seg, men vil kutte skattene på middelklassen ytterligere. McCain er en fyr som er venn med kompromiss.

 

Nei, de forklarer bare hva Obama har sagt i følge det du siterer.

Ja, når de skriver "the caveats belie...", yeah, whatever. Du vil ikke innrømme det. Greit. Ferdig.

 

Så er heller ikke Ahmadinejad lederen av Iran.

Å nei. Hvem var det som var statslederen til Iran i FN? Hvem er det som uttaler seg på vegne av landet utad? Hvem var det Chavez hadde møte med? Når var sist presteskapet hadde noe som helst rolle annet enn å sitte i kulissene og styre lederen?

 

Dette her blir for dumt. Kverulere om hvem lederen til Iran er, bare for å unngå å måtte innrømme at Obama har hoppet frem og tilbake om hvordan/når han ville møte med dem.

 

Nei, det er bare du som er blendet av Obama-hat.

Ikke prosjiser dine sterke følelser for Obama over på meg. Det er du som nekter å innrømme fakta som alle andre godtar og ser. Jeg er blendet av Obama-hat? Kan du vise til et eneste utsagn fra meg som tyder på at jeg hater han? Du vet ikke at jeg har donert penger til han, og har støttet han i å slå Clinton? Makan til tull.

 

Bare fordi du ikke takler å innse sannheten om Obama trenger du ikke si at alle andre som klarer å være kritisk til han hater han.

 

Jo, han ville at videoer lagt ut av visse grupper skulle sensureres automatisk.

Det har han aldri sagt. Her er hele brevet, vennligst finn frem hvor han sier at ting skal forhåndssensureres eller sensureres automatisk. Når skal du slutte å dikte opp ting? Du er jo så saklig i Israel-debatten, hva er det som får deg til å bli sånn her i denne? :p

 

Ja, og det gjør han ved å prøve å bekjempe ytringsfrihet? :lol:

Bekjempe ytringsfrihet? Si meg, når YouTube ikke eksisterte, hadde folk ytringsfrihet da? Det er utrolig morsomt at du ikke klarer å skille "fjerne terroristpropaganda og -rekrutteringsvideoer" og "ytringsfrihet". Ikke minst at du ikke klarer å se forskjell mellom å ha ytringsfrihet, og kunne bruke denne på YouTube. YouTube er bare en kanal for å bruke ytringsfriheten, den er ikke ytringsfrihet i seg selv.

 

Det kom amerikanske styrker dit, såvidt jeg vet.

OK, hvis vi later som det du sier her er riktig (noe jeg ikke finner bevis på), ser du ingen forskjell mellom å frigjøre et sted, og "dukke opp" dit etterpå? Eller frigjorde jeg Norge når jeg kom hit for første gang? :!:

 

Ja, han forsnakket seg og sa Auschwitz istedenfor Buchenwald. Men han sa aldri at amerikanske tropper var de første inn i Auschwitz.

Han sa at de frigjorde Auschwitz, noe amerikanerene aldri gjorde. Jeg har ikke sagt noe om "første" - det du som har dratt frem som en stråmann fordi du ikke kunne bare innrømme at det jeg sa var riktig.

 

Det er utrolig morsomt hvordan du ignorerer den enkle betydning av ord bare for å la Obama "slippe unna", selv om han selv innrømmer feilen sin. Jeeez. Ro ned din "man-love" for Obama.

Lenke til kommentar
( fra link ) :

 

"I now have it from two three four sources (three who are close to senior Republicans) that there is video dynamite–Michelle Obama railing against “whitey” at Jeremiah Wright’s church."

 

Kom over dette, som kanskje kan forklare denne saken. I følge dette, var det Michelle Obama snakket om Bush, og det hun sier er "Why'd he let those people die in New Orleans?" og ikke "Whitey let those people die in New Orleans".

 

-----------------

 

"A long time Clinton supporter, Larry Johnson, claims to have a tape of Michelle Obama speaking at Trinity United Church.

 

The 'bombshell' is a supposed rant against "Whitey".

 

The reality is Michelle speaking against George W Bush. "Why'd he let those people die in New Orleans?" "Why'd he drop so many off of Medicare?" etc...

 

It boils down to slang. "Why'd he" versus "Whitey". "

 

http://www.democraticunderground.com/discu...mesg_id=6225771

 

------------------

 

Også interessant å se hva folk synes i spørsmålet om man bør ha direkte møter med presidenten i Iran :

 

"About 6 in 10 Americans (59%) think it would be a good idea for the president of the United States to meet with the president of Iran. This includes about half of Republicans, a majority of independents, and most Democrats."

 

http://www.gallup.com/poll/107617/American...US-Enemies.aspx

 

080602Enemies2_hdwkw20dk.gif

Lenke til kommentar
Også interessant å se hva folk synes i spørsmålet om man bør ha direkte møter med presidenten i Iran :

 

"About 6 in 10 Americans (59%) think it would be a good idea for the president of the United States to meet with the president of Iran. This includes about half of Republicans, a majority of independents, and most Democrats."

 

Jeg synes det er totalt ufattelig at Clinton og McCain lager en stor sak av at de ikke vil snakke med bl.a. presidenten av Iran. De framstår jo omtrent som om de skulle være barnehagebarn! Det burde vært et kriterium for å bli valgt som president at du iallefall er istand til å oppføre deg og snakke som en voksen.

Endret av rkmz
Lenke til kommentar
Økonomien har mer enn med bare arbeidsledighet å gjøre, lille venn.

 

Mener du forresten det var riktig av McCain å stemme som han gjorde selv om han påstod at han ikke hadde gjort det?

 

Noe av den kvalmeste bruken av hersketeknikker jeg har sett på lenge trist..

Lenke til kommentar

Hvor har du ifra at alt tyder på at Obama vil vinne valget, at de meningsmålene jeg har sett så ligger McCain faktisk bedre enn Obama.

 

edit: Selv om Obama har erklært seg som vinner så har ikke fru Clinton trukket seg ennå. Mulig dette vil skje etter at den demokratiske kongressen har hatt sitt valg og valgt Obama, kan jo også hende at hun venter på enkelte skandaler som vil få superdelegatene til å snu?

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke Clinton bare gi opp? Sånn jeg har forstått det er valget av kandidat 97 % sikkert. Kan det tenkes at det for hun ikke er like viktig at Demokratene vinner som at _hun_ vinner?

 

Clinton har mye interessant politikk, men etter min mening passer hun kanskje enda bedre i Europeisk politikk. USA er ikke moden for en kvinne med så "radikale" visjoner og Obama er som mange har hintet til ikke "ekte" Afro-amerikaner og derfor ikke "svart nok", både på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...