Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er mer enn det fysiske som skiller menn og kvinner.

Samtidig tviler jeg på at du finner en politisk sak der alle kvinner ville velge en ting, og alle menn en annen. Det er sikkert saker der en større andel kvinner vil velge en ting enn menn, men Hillary Clinton kan godt være en av kvinnene som ville velge det samme som menn. Uansett har det ikke noe å si hvilket kjønn presidenten er, det er valgene som gjøres som har noe å si. Hillary Clinton vil f.eks. i likhet med sine mannlige kolleger nokså sikkert kjøre en mye hardere linje i utenrikspolitikken enn de fleste mannlige norske politikere.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt rykter om at Mrs. Clinton egentlig er republikaner, men hun hadde aldri blitt nominert i det partiet pga deres noe konservative holdning. (ryktene stammer fra min amerikanske lærer på høyskolenivå)

 

I og med at hun blir sett på som stereotypen på en Liberal i USA, så er hun nok neppe republikaner. Din amerikanske lærer underviser vel neppe i noe SV fag antar jeg?

Lenke til kommentar
Hvordan kan Mrs. Clinton være republikaner når Bill Clinton var demokrat og hun var førstedame?

Førstedame er da ikke noen offisiell tittel, så hvorfor det ikke skulle gå vet jeg ikke.

 

(Jeg lurer litt på hva "egentlig" betyr her. Om du er medlem av et parti, hvem kan si at du da "egentlig" hører til et annet parti?)

Lenke til kommentar
Førstedame er da ikke noen offisiell tittel, så hvorfor det ikke skulle gå vet jeg ikke.

 

(Jeg lurer litt på hva "egentlig" betyr her. Om du er medlem av et parti, hvem kan si at du da "egentlig" hører til et annet parti?)

 

Det er ikke uvanlig at amerikanske politikkere veksler mellom partiene alt etter hva som gir dem rette posisjoner. Eksempler på dette som jeg forøvrig har nevnt tidligere i tråden, er New Yorks tidligere borgermester Rudy Guliani, og den nåværende Michael Bloomberg sistnevnte var demkrat helt til han ville bli ordfører, men ble republikaner for å slippe nominasjonskampen i det demokratiske partiet.

 

Når det er sagt er Hillary ikke en av disse politikerne som har vekslet mellom partiet, grunnen til at den amerikanske læreren som det her er snakk om kaller henne en Republikaner i fåreskinn er nok heller at hun har tatt syvmilsteg mot høyre for å bli politisk valgbar, dette har selvsagt skal missnøye hos henne gamle tilhengere. Forskjellen er selvsagt ikke større at mens hun før var en veldig radikal demokrat er hun i dag en mindre radikal demokrat. Blant mange radikale i USA er det mange som føler at Hillary har sviktet dem, og blitt en centrist, noe som først pg fremst skyldes Clinton ekteparets evne til å tilpasse seg terrenget. Da Bill var i sin første president valgkamp reiste han i ens ærend tilbake til Arkansas for å overvære henrettelsen av en psykisk utviklingshemmed mann, bare for å vise at han ikke var den myke liberaleren han ble fremstilt som i media. Selv om Bill og Hillary i utgangspunktet er liberale og har europeiske verdier, er de ville til å gjøre ting som strider veldig i mot utgangspunktet sitt for å bli valgt.

Lenke til kommentar
Ja, men en kvinne er ikke automatisk bedre av den grunn. Det at hun er kvinne er vel egentlig irrelevant i forhold til egenskaper og kriteria som personlighet, intelligens, utdanning og politiske holdninger.

Ikke bedre eller verre, men absolutt annerledes. Jeg synes det er tåpelig å late som kvinner og menn er kun annerledes når det gjelder kroppen, og at det ikke har noe å si. Det har faktisk noe å si for en del saker, situasjoner og prioriteringer. Jeg ser ikke poenget med å late som dette ikke er tilfellet fordi de er likestilte. Man trenger ikke være lik for å være like mye verdt.

Lenke til kommentar
Ikke bedre eller verre, men absolutt annerledes. Jeg synes det er tåpelig å late som kvinner og menn er kun annerledes når det gjelder kroppen, og at det ikke har noe å si. Det har faktisk noe å si for en del saker, situasjoner og prioriteringer. Jeg ser ikke poenget med å late som dette ikke er tilfellet fordi de er likestilte. Man trenger ikke være lik for å være like mye verdt.

 

Ser man på historien, så er det ikke mye forskjellen mellom regjeringstiden til dronninger og konger. Faktisk, så er de profilerte kvinnelige monarkene relativt mange i forhold til hvor få av dem det egentlig var.

Lenke til kommentar
Mrs. Clinton vinner ikkje valget, ho har ikkje ein sjangs, dei er rett og slett ikkje klare for det XD

 

Det er i hvertfall ganske tydelig at du ikke har fulgt så veldig mye med på amerikansk politikk i media Ole. Mer en det er det vel neppe nødvendig å si, men hun regnes i hvertfall som den sikreste kandidaten til nå i valget. Godt mulig at hun ikke vinner, men å si at hun ikke har kjangs avslører vel egentlig neppe så veldig mye mer enn din egen uvitenhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...