Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Hvorfor er dere så opphengt i Ron Paul? Selv barn i barneskolen kan forstå at en som Ron Paul har ikke den minste lille sjanse på å noensinne bli USAs president.

Og så? Vi bryr oss om det han står for. Det er synd hvordan det gikk med han, men det er ingen grunn til å slutte og støtte fyren. Han har ennå mulighet til å påvirke de andre kandidatene; å fremme budskapet (som til syvende og sist er hva som teller).

 

Valget burde være person a vs. person b vs. osv... Ikke republikanere vs. demokrater. Det er alt for stor forskjell innenfor partigrensene til det.

 

"Ville det ikke være fint om dere kunne bruke alle de pengene dere bruker på å betale kjedelig skatt på dere selv, så kunne dere heller kjøpe velferdstjenestene selv." . Ingen vet jo selv hva man trenger av velferd å for mange som der og da ikke føler seg syke kan et slikt tilbud høres fristende ut.

Og staten vet bedre hva du trenger? Det er problemet med sentralisering; folk har forskjellige behov.

 

Jeg ønsker ikke noen slike tilbud, og ønsker heller ikke å bli tvunget til å betale for andres. Valgfrihet er tingen. Om noen vil sette opp en non-profit helsetjeneste, hvor du betaler et fast beløp og får støtte når du trenger det, så er det helt greit for meg. Bare la meg bestemme selv om jeg vil være en del av det eller ikke.

 

Ikke misforstå her, jeg er ikke en egoistisk person. Jeg har ingenting imot å gi støtte til veldedighetsorganisasjoner. Jeg vil bare bestemme selv hvem det er jeg støtter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang McCain vs Clinton, hørte en eller annen politisk kommentator mente at det var lettere for republikanerne å mobilisere mot en kvinne enn mot et mann uavhengig av hudfargen til mannen. Hva tror dere om denne påstanden? Har de kommet lenger i raseproblematikken enn det de har kommet mtp kvinnens rolle i hjemmet?

Jeg tror faktisk dette stemmer, uten å helt klare å dokumentere det med annet enn magefølelsen. Hvis en hvit amerikansk mann som ser noe galt i at en svart mann eller en kvinne styrer landet, så får jeg inntrykk av at han hadde foretrukket mannen.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker ikke noen slike tilbud, og ønsker heller ikke å bli tvunget til å betale for andres. Valgfrihet er tingen. Om noen vil sette opp en non-profit helsetjeneste, hvor du betaler et fast beløp og får støtte når du trenger det, så er det helt greit for meg. Bare la meg bestemme selv om jeg vil være en del av det eller ikke.

 

Ikke misforstå her, jeg er ikke en egoistisk person. Jeg har ingenting imot å gi støtte til veldedighetsorganisasjoner. Jeg vil bare bestemme selv hvem det er jeg støtter.

 

Netopp, jeg sier ikke at en velferdstat er mer moralsk rett enn det å ikke ha en velferdstat, det jeg sier er at en tilstand med offentlig helsesystem i form av enten skatt eller obligatoriske helseforsikringer. Ikke vil kunne eksisterer når det finnes en gruppe som tilbyr et alternativ og gir tilbud om lavere skatter eventuelt slippe å betale sykeforsikring, for den delen av folket som har lite sykdom, eller høy inntekt og dermed må betale uforholdsmessig mye. Derfor vil Hillary Clinton aldri kunne gjennomføre en velferdsreform som president i USA, og derfor vil de nordeuropeiske velferdstatene Danmark, Norge, Tyskland og Sverige på sikt rase sammen, for det ikke lenger er den brede politiske enigheten om dem som det var når de ble opprettet. Det land med velferdstat har tilfelles er at den har hvert støttet både fra Borgerlig og sosialistisk side.

 

Man like det eller eikke like det men FrP vil vinne valg i Norge i nærmeste framtid, velferdstaten vil bygges ned, og den eneste måten den kan gjennopstå er hvis det skjer en krig eller stor sosialkrise som sørger for en bred enighet blant over 90% av befolkningen om å støtte velferdstatsprosjektet slik det var etter 2. verdenskrig.

 

Poenget mitt er i det hele tatt at Sonja er skrekkelig naiv, med tanke på at Hillary og mannen lovte akkurat det samme i 1992 uten å gjennomføre det. For å gjennomføre velferdstaten kreves det en grunnleggende endring i folkets tankegang, som varer over lang tid. En slik endring kan bare skje, hvis hele folket er bevist på at ulykken kan ramme akkurat dem, slik den norske befolkningen var etter andre verdenskrig hvor både tradisjonelle borgere og arbeidere hadde temmelig dårlige kår og forskjellene i stor grad ble utjevnet (unntaket var de som valgte å være krigsprofitører.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Netopp, jeg sier ikke at en velferdstat er mer moralsk rett enn det å ikke ha en velferdstat, det jeg sier er at en tilstand med offentlig helsesystem i form av enten skatt eller obligatoriske helseforsikringer. Ikke vil kunne eksisterer når det finnes en gruppe som tilbyr et alternativ og gir tilbud om lavere skatter eventuelt slippe å betale sykeforsikring, for den delen av folket som har lite sykdom, eller høy inntekt og dermed må betale uforholdsmessig mye. Derfor vil Hillary Clinton aldri kunne gjennomføre en velferdsreform som president i USA, og derfor vil de nordeuropeiske velferdstatene Danmark, Norge, Tyskland og Sverige på sikt rase sammen, for det ikke lenger er den brede politiske enigheten om dem som det var når de ble opprettet. Det land med velferdstat har tilfelles er at den har hvert støttet både fra Borgerlig og sosialistisk side.

 

Man like det eller eikke like det men FrP vil vinne valg i Norge i nærmeste framtid, velferdstaten vil bygges ned, og den eneste måten den kan gjennopstå er hvis det skjer en krig eller stor sosialkrise som sørger for en bred enighet blant over 90% av befolkningen om å støtte velferdstatsprosjektet slik det var etter 2. verdenskrig.

 

Poenget mitt er i det hele tatt at Sonja er skrekkelig naiv, med tanke på at Hillary og mannen lovte akkurat det samme i 1992 uten å gjennomføre det. For å gjennomføre velferdstaten kreves det en grunnleggende endring i folkets tankegang, som varer over lang tid. En slik endring kan bare skje, hvis hele folket er bevist på at ulykken kan ramme akkurat dem, slik den norske befolkningen var etter andre verdenskrig hvor både tradisjonelle borgere og arbeidere hadde temmelig dårlige kår og forskjellene i stor grad ble utjevnet (unntaket var de som valgte å være krigsprofitører.

 

Jeg har ikke mye tro på denne politiske ananlysen, modin. De nordeuropeiske velferdsstatene kommer ikke til å bryte sammen, og den politiske enigheten om dem er like stor som de noengang har vært. Det viktige poenget med velferdsstaten er at den er samfunnsøkonomisk lønnsom. Den amerikanske modellen er svært kostbar. FrP er heller ikke for å bygge ned velferdsstaten (i alle fall ikke offentlig). Tvert imot er det ofte de som hyler mest om mer penger til bl.a. helse og eldreomsorg.

Endret av rkmz
Lenke til kommentar

Det er jo en del analytikere som hevder at det faktisk kan være til demokratenes fordel, at deres nominasjonsvalg fortsetter. Rett og slett, fordi det mobiliserer flere velgere rundt om i landet, og at det skaper større engasjemnet. Media fortsetter å fokusere på Obama/Hillary, og McCain havner på en måte litt i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Og det media ikke "finner relevant" finner heller ikke du særlig relevant?

Du får quote meg hvis du mener at jeg har sagt noe som tyder på dette. Du farer med sprøyt, min gode mann.

Jeg quotet deg bare på følgende

Når media finner det relevant, finner jeg det relevant!

og lurte på om ikke det ene mer eller mindre impliserer det andre, siden du tydeligvis har troen på at media alltid har en sunn og ærlig tilnærming til ting.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
og lurte på om ikke det ene mer eller mindre impliserer det andre, siden du tydeligvis har troen på at media alltid har en sunn og ærlig tilnærming til ting.

 

En sunnere og mer ærlig tilnærming enn tilfeldige konspirasjonsteoretikere på nettet, uansett. Men du skal få lov til å tro at avisredaktørene alle som en er medlem av et nettverk av psykopatiske, stormannsgale rikfolk.

Lenke til kommentar
Man like det eller eikke like det men FrP vil vinne valg i Norge i nærmeste framtid, velferdstaten vil bygges ned

Igjen: Kan du sitere de relevante delene av Frps program der det står om dette?

 

Vet du i det hele tatt hva Frps politikk går ut på?

 

 

Hvorfor er dere så opphengt i Ron Paul? Selv barn i barneskolen kan forstå at en som Ron Paul har ikke den minste lille sjanse på å noensinne bli USAs president.

For å snu litt på dette: Hvorfor er du så opphengt i Clinton, når man vet at løpet i realiteten er kjørt for henne? Hennes stadig mer desperate angrep hjelper lite.

Lenke til kommentar
Jeg quotet deg bare på følgende
Når media finner det relevant, finner jeg det relevant!

og lurte på om ikke det ene mer eller mindre impliserer det andre, siden du tydeligvis har troen på at media alltid har en sunn og ærlig tilnærming til ting.

Jeg har aldri sagt at media alltid har en sunn og ærlig tilnærming til ting. (Tvert imot det motsatte, hvis du vil bla litt bakover i tråden)

 

Men her snakker vi om det enkle faktum at mannen faktisk støtter Clinton, og da må det være fullt mulig for meg å slå fast det med en link til NRK som også slår fast dette. (Artikkelen til NRK hadde også opprinnelig overskriften "Clinton-tilhenger i prostitusjonsskandale" (eller noe liknende))

 

Så dette var med andre ord mye oioi for lite, fra din side.

Lenke til kommentar

Vi får nå vente til november med å trekke en vinner.

Clinton er fortsatt med i racet om å bli presidentkandidat for det demokratiske partiet, syns det blir feil å avskrive henne helt ennå. Hun har omtrent halvparten av alle stemmene hittil så jeg føler din beskrivelse av den politiske situasjonen blir litt for enkel. Ingen av dem ser seg villig til å trekke seg med det første.

Lenke til kommentar
Vi får nå vente til november med å trekke en vinner.

Clinton er fortsatt med i racet om å bli presidentkandidat for det demokratiske partiet, syns det blir feil å avskrive henne helt ennå. Hun har omtrent halvparten av alle stemmene hittil så jeg føler din beskrivelse av den politiske situasjonen blir litt for enkel. Ingen av dem ser seg villig til å trekke seg med det første.

Problemet er at Obama leder med ~110 delegater og ifølge http://edition.cnn.com/ELECTION/2008/prima...ults/scorecard/ så er det ca 100 delegater igjen. Så etter alt å dømme så kommer Obama til å fortsatt lede med ~100 delegater når nominasjonen er ferdig. Clinton har hvertfall ikke sjangs i helvete til å ta han igjen. I tillegg leder han den nasjonale pollen så superdelegatene må nesten velge den kandidaten som har flest delegater og flest stemmer for å reflektere folkets valg.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Jeg quotet deg bare på følgende
Når media finner det relevant, finner jeg det relevant!

og lurte på om ikke det ene mer eller mindre impliserer det andre, siden du tydeligvis har troen på at media alltid har en sunn og ærlig tilnærming til ting.

Jeg har aldri sagt at media alltid har en sunn og ærlig tilnærming til ting. (Tvert imot det motsatte, hvis du vil bla litt bakover i tråden)

 

Men her snakker vi om det enkle faktum at mannen faktisk støtter Clinton, og da må det være fullt mulig for meg å slå fast det med en link til NRK som også slår fast dette. (Artikkelen til NRK hadde også opprinnelig overskriften "Clinton-tilhenger i prostitusjonsskandale" (eller noe liknende))

 

Så dette var med andre ord mye oioi for lite, fra din side.

Ok, men jeg forstod deg slik at du mente at "dersom pressen mener det er relevant at han støttet Clinton, gjør jeg det". Har jeg misforstått deg da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...