Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll

Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

• McCain
      102
    • Obama
      802

Anbefalte innlegg

Hun inviterte ham opprinnelig til 5 debatter, men han nektet. Han hadde vel ikke noe annet valg, enn å si ja til en debatt. Men det faktum at han nektet sier mye om Obama- ikke særlig positivt.

Det sier ikke stort mer enn at Obama er taktisk, og dette er noe man må være skal man bli president. Obama surfer på en medgangbølge nå, og han trenger derfor ikke gjøre noe. Hvorfor risikere å ødelegge en bra ting? Clinton på den andre siden ønsker en debatt fordi hun trenger det nå. Det er ikke sikkert hun kommer til å tjene på en debatt, det kan gå begge veier, men hvis hun ikke foretar seg noe snart så er det over og ut uansett, så hun må ta sjanser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er viktig å huske på at det er langt ifra alle superdelegater som har sagt hvem de støtter, derfor er det ganske få av det totale antallet superdelegater som telles med, kun de som har sagt hvem de støtter. I tillegg står superdelegatene fritt til å ombestemme seg når som helst, og mange superdelegater kommer til å stemme det som folket velger, slik at den som får flest folkedelegater vil også vinne mange superdelegater. Det er også flere superdelegater som per dags dato støtter en av kandidatene som har sagt at de kan komme til å endre standpunkt om folket velger den andre kandidaten.

Lenke til kommentar
Obama nekter å være med i en debatt med Hillary. Linken er HER

En Clinton-blogg er ikke akkurat en troverdig kilde når det gjelder Obama:

http://www.dallasnews.com/sharedcontent/AP.../D8UTQSD80.html

"Obama's Texas trip also includes a stop in Dallas before he and Hillary Clinton debate in Austin on Thursday."

Men om han nå hopper over en enkelt debatt - hva så? De har jo vært i debatter sammen før, så hvordan kan du konkludere ut ifra denne ene debatten snarere enn å se på fakta? Du skrev:

"Hvis han ikke makter en enkel debatt mot sin motkandidat, hvordan skal han da løse Irak problemet?"

Han har allerede "maktet" mange debatter, så jeg skjønner ikke hvorfor du er såpass uærlig at du gjør et stort nummer ut av denne ubegrunnede påstanden din.

Andre ting:

1. Du svarte ikke på hvor lenge Clinton har vært politiker.

2. Du nevnte at Obama har skrevet to bøker. Vel, han skriver i det minste sine egne bøker, i motsetning til Clinton :lol: "Har hun virkelig ingen egne ideer? Er hun helt tom?" :lol:

3. Hvilket talER har han plagiert? Har han plagiert hele taler? Eller er det bare snakk om noen kjente setninger som han tidligere hadde snakket med sin venn om?

4. Holder du fortsatt fast ved at de som ikke stemmer på Clinton er mannssjåvinister?

I det hele tatt har du gjennom de siste innleggene dine slengt ut en haug av ville påstander som du nekter å følge opp med noe mer konkret. Du ignorerer kommentarer og spørsmål til innleggene dine, og fortsetter i stedet å gjenta deg selv med ubegrunnede påstander.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå at Obama unngår debatter (hvis det er tilfelle), da han ikke trenger dem i like stor grad som Hillary, samtidig som hun regnes som den dyktigste av de to når det gjelder debatt. Smart taktikk, men jeg håper det ikke blir en vane fremover at godgutten min Obamz ikke stiller på debatter.

Lenke til kommentar
Hillary har masse erfaring, hun har konkrete planer, som f.eks helsereformen. Erfaring gjør også at hun er mer realistisk, hun har innsikt, og hun er mer selvstendig enn Obama. Hun kommer ikke med oppblåste taler med store ord, nei hun tar velgerne sine seriøst, i stedet for å komme med masse svada, er hun the real deal.

Hillary hadde akkurat de samme planene for amerikans helsereform i 1992, da hun hadde ansvar for den delen av mannens politikk. Det kom en rekke løfter om reformere hele det amerikanske systemet etter en vesteuropeisk modell, disse ble aldri gjennomført den gang og det skjer neppe i dag heller. La oss være litt realistiske og innse at et amerikansk velferdsystem er så å si umulig å oppnå i hvertfall så lenge ikke begge partiene er enig om det og man bygger det opp over en 30 års periode slik som i Europa. Av samme grunn må vi aldri gi makt til de krefter som vil bryte ned velferdsamfunnet her i Norge, for det kan enkelt brytes ned på 4 år, men det tar 30 år med bred enighet for å bygge det opp igjen.

Ganske enkelt på grunn av hvordan markedet fungerer, hadde man fjerne det norske velferdsystemet og gitt pengene rett i lommen, ville alle prisene steget momentant og folk ville hatt like lite å rutte med i tillegg til at de måtte kjøpe sine egne velferdstjenester. Å få prisene til å synke ved å inndra masse penger i skatt og opprette en velferdstat er derimot langt vanskeligere å gjøre over en 4 års periode, resultatet blir gjerne økonomisk krise etterspørselsvikt osv.

PS. Gjør ikke dette til et spm om feminisme Sonja, til tross for at jeg er gutt så tror jeg det er få som ivrer mer for feminisme enn meg (ja jeg har Simone DeBeviour "Det annet kjønn" i bokhyllen). Vi kan finne en lang rekke motsetninger mellom kandidatene feks. 68eren Clinton vs. Obama som er en ung kandidat, svarte Obama vs. Clinton med WASP bakgrunn osv. Du sier du leser amerikanske aviser, men senest her om dagen hadde jo NYtimes intervjuer med eldre amerikanske kvinner som tidligere hadde støtte Clinton som kvinne, men som ombestemte seg fordi de mente det var viktigere hvem kandidaten var og hva kandidaten stod for enn om det var en kvinne.

Selvsagt er Obama en form for populist i form av at han tar opp de temaene som det amerikanske folkedypet er opptatt av, og han har en karismatisk og vinnende personlighet. Alikevel så finner vi jo en skummlere og mer opportunistisk populisme hos Clinton ekteparet, der ethvert valg føyet seg etter spørreundersøkelser og enhver handling styres av hva folk savner hos kandidaten. Kommer det fram at velgerne ikke synes Clinton er følsom nok er tiden inne for å gråte på tv, det samme var tilfellet med Bill folkemeningen var at han ikke var tøff nok. Resultatet var at Bill Clinton som Guvernør i Arkansas henrettet den psykisk utviklingshemmede Ricky Ray Rector, noe som førte til at folkeoponionen snudde og som vi alle vet at Clinton vant valget. Rector var lobotomert som et resultat av skyteepisoden som sendte ham til Death Row, og som en kuriositet kan det nevnes at han var helt ute av stand til å begripe hva som skulle skje med ham dagen da han døde, bla. sparte han deler av sitt siste måltid til "etterpå" et tidspunkt han ville være død.

Hele gjennopptagelsen av dødstraff i Arkansas var et resultat av Clintons behov for å framstå som tøff, i 1990 var det ikke henrettet folk siden 1972 i Arkansas.

Endret av modin
Lenke til kommentar
McCains victory speech in Wisconsin.

Et lite spark til alle Obamaniacs.

Og et gigantisk spark til de som mener at Amerika fortjener enda en republikansk predident: http://americanresearchgroup.com/economy/

George W. Bush har nå en oppslutning på 19%, som er den laveste oppslutningen en sittende amerikansk president har hatt noensinne.

Det har for lengst gått inflasjon i å kalle Bush dum, men hans siste ekspertuttalelser om amerikansk økonomi bekrefter vel påstanden om at han er en ravende idiot. Han påstår nå at Irak-krigen har hjulpet den amerikanske økonomien, og at det nylige kollakpset i økonomien skyldes at det har blitt bygget for mange hus.

Link:

Lenke til kommentar

Tror du virkelig dette inni hodet ditt? Tror du virkelig at New York times er "left-wing media"? Legg fra deg Atlas Shrugged, klyp deg i armen og les dette: New York Times Endorses McCain, Clinton

Det kommer fra favorittkilden din, Fox News, så du bør kanskje tro på dette.

Ta og smør deg inn, du.

New York Times er left-wing media i amerikansk målestokk. Spesielt sammenlignet med foxnews. Skal det at Fox viderebringer nyheten om at New York Times "endorser" McCain og Hillary bevise noe som helst? Jeg må le. Det er vel selvsagt at en så stor avis som New York Times "nominerer" en kandidat fra hvert parti til jobben som president... De vil jo ikke få stempel på seg som noen partiavis. Det bestrider derimot ikke det faktum at New York Times valgte McCain som "det minste mange onder".

Og et gigantisk spark til de som mener at Amerika fortjener enda en republikansk predident: http://americanresearchgroup.com/economy/

George W. Bush har nå en oppslutning på 19%, som er den laveste oppslutningen en sittende amerikansk president har hatt noensinne.[/url]

Nekter å tro at du seriøst mener at det at Bush gjør det dårlig på meningsmålinger er grunn i seg selv til at USA ikke bør velge en republikansk presidentkandidat. Ord blir fattige.

Lenke til kommentar
PS. Gjør ikke dette til et spm om feminisme Sonja,

Jeg skjønner meg virkelig ikke hva du eller andre her i tråden mener. Jeg kom med mitt utsagn basert på exit polls fra de ulike statene i USA. Det viser seg at flest kvinner stemmer på Hillary, og at hvite menn gjerne stemmer på Obama. Jeg sa derfor at med utgangspunkt i at dette er et mannsdominert forum, så er overvekt av Obama-stemmer her ikke overraskende. Det er ikke så mange jenter på forumet, og de få som er her, ser jeg sjelden under politikk-delen av forumet.

Hadde dere fulgt bedre med på amerikansk media, eller lest amerikanske nettaviser/aviser, fremfor vg, så ville dere visst at jeg snakker sant, og at dette ikke er et "forsøk på å gjøre dette til et spm om feminisme".

For å hjelpe dere stakkars små, så kommer jeg med følgende link, dette er exit polls fra California. Sjekk gjerne siden for exit polls fra andre delstater.

LINK

Lenke til kommentar
Det har for lengst gått inflasjon i å kalle Bush dum, men hans siste ekspertuttalelser om amerikansk økonomi bekrefter vel påstanden om at han er en ravende idiot. Han påstår nå at Irak-krigen har hjulpet den amerikanske økonomien, og at det nylige kollakpset i økonomien skyldes at det har blitt bygget for mange hus.

Link:

Statistikken viser jo at de republikanske kandidatene gjennomgående har skadet den amerikanske økonomien, så at G.W.B. skulle være noe unntak hadde vært merkelig. Spesielt med tanke på den korttenkte kombinasjonen dyr krigføring og samtidige skattekutt han har stått for.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner meg virkelig ikke hva du eller andre her i tråden mener. Jeg kom med mitt utsagn basert på exit polls fra de ulike statene i USA. Det viser seg at flest kvinner stemmer på Hillary, og at hvite menn gjerne stemmer på Obama. Jeg sa derfor at med utgangspunkt i at dette er et mannsdominert forum, så er overvekt av Obama-stemmer her ikke overraskende. Det er ikke så mange jenter på forumet, og de få som er her, ser jeg sjelden under politikk-delen av forumet.

Like lite overraskende som at du vil ha Clinton som president :)

Hadde dere fulgt bedre med på amerikansk media, eller lest amerikanske nettaviser/aviser, fremfor vg, så ville dere visst at jeg snakker sant, og at dette ikke er et "forsøk på å gjøre dette til et spm om feminisme".

Så bra at du er mer oppdatert på hvilke nyhetskilder vi benytter oss av enn det vi selv er.

For å hjelpe dere stakkars små, så kommer jeg med følgende link, dette er exit polls fra California. Sjekk gjerne siden for exit polls fra andre delstater.

LINK

Du trenger ikke være så nedsettende i tonen selv om alle ikke er enige med deg. Jeg tror de fleste av oss er fullt klar over at Clinton har større støtte blant kvinner enn menn og at det samme gjelder for Obama bare motsatt. Når dette er sagt så har Obama begynt å bli stadig mer populær også blant kvinner i det siste.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...