Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan vi kutte tåkeprat om sammenbrudd i markedet nå? Lag dere en egen tråd hvis dere vil være kriseprofeter som krisemaksimerer.

 

Sammenbrudd er å ta hardt i, men det går mot en utflatning og resesjon. Samtlige børser går ned. Selv ikke rentekuttet i USA fikk noe annet enn ett lite hopp til. Dette er veldig reellt. Vi ser hvor hardt USAs økonomi påvirker verden. Da er en president med en fornuftig økonomi livsviktig.

Lenke til kommentar
Jeg sa til meg selv på slutten der at: "Om dollaren blir svakere har vel ikke noe å si for en amerikaner som handler i USA"

 

...Og det var akkurat det Bernanke svarte! :!:

Vil ikke det gjøre det dyrere for USA å importere varer som gjør at prisene presses opp? Dermed vil det koste mer for de som bor der.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Jeg sa til meg selv på slutten der at: "Om dollaren blir svakere har vel ikke noe å si for en amerikaner som handler i USA"

 

...Og det var akkurat det Bernanke svarte! :!:

Vil ikke det gjøre det dyrere for USA å importere varer som gjør at prisene presses opp? Dermed vil det koste mer for de som bor der.

 

Jo, men dette er mindre viktig.

 

 

Hadde vært verre om dollaren ikke svekket seg for da ville de ikke fått eksportert noe særlig og ledigheten hadde gått i været.

 

Synes det er mye Keynsianisme nå.

Lenke til kommentar
Jeg sa til meg selv på slutten der at: "Om dollaren blir svakere har vel ikke noe å si for en amerikaner som handler i USA"

 

...Og det var akkurat det Bernanke svarte! :!:

Vil ikke det gjøre det dyrere for USA å importere varer som gjør at prisene presses opp? Dermed vil det koste mer for de som bor der.

 

Jo, men dette er mindre viktig.

 

 

Hadde vært verre om dollaren ikke svekket seg for da ville de ikke fått eksportert noe særlig og ledigheten hadde gått i været.

 

Synes det er mye Keynsianisme nå.

Jaha, jeg vil tro det er ganske viktig for de mange fattige som sliter nok fra før av med å skaffe seg mat når matprisene skyter i været (som de har gjort det siste året).

 

Har USA hatt noe problemer med ledighet og eksport når dollaren har vært sterk før? Den har vel vært relativt sterk siden andre verdenskrig, og USA har alltid hatt liten ledighet.

Lenke til kommentar

Ikke bare gjør det varer fra utlandet dyrere, men det senker verdien på penger du f. eks. har i banken. Inflasjon gjør penger mindre verdt, og da er det ikke vanskelig å tenke seg at du får mindre tilbake for det du sparer. Det, kombinert med økende priser, er negativt enten du kjøper fra utlandet eller i den lokale dagligvaren. Inflasjon en skatt, og av den værste sorten.

En wikipedia artikkel om dette

Annen artikkel om saken

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Synes det er mye Keynsianisme nå.

 

Vel alt kommer tilbake, om kanskje ikke selve Keynsianisme, men ideen om en mer aktiv økonomisk politikk. Selv den konservative statsministeren i Tyskland er jo tilhenger av ganske stor grad av offentlige inngrep, det samme ser vi i en rekke land. Bare se i Norge i forhold til de tankene som rådet forrige gang Jens Stoltenberg var statsminister.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/presiden...hp?artid=510166

 

Morro å se at New York Times har samme retorikk og favoritter som meg selv.

 

"New York Times støtter Clinton og McCain.

 

Avisen New York Times velger å støtte Hillary Clintons og John McCains presidentkandidaturer. Clinton har erfaringen som trengs, mens McCain er det minste av flere onder, mener avisen."

Lenke til kommentar

Som Kalinken sier så er det lite sannsynlig at kandidatene satser på noen av de statene, men ja det er nominasjonsvalg der også. Alaska stemmer på Super Tuesday den 5. februar, mens Hawaii stemmer februar en gang.

 

EDIT: Er det noen som vet når stemmelokalene stenger i South Carolina idag?

EDIT2: Glem det.. Fant det ut selv. 01.00 norsk tid.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...