Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Eh, er det Diebold som har valgsystemene i NH? Huff. Huff og huff.

 

Ellers er saken om at Clinton var på gråten litt interessant. De mener hun sanket stemmer på å snakke litt gråtkvalt om hvor vanskelig det var å være presidentkandidat. Men vil man ha noen som setter seg ned og griner når "the shit hits the fan"? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan har Giuliani kollapset så totalt? Fra mitt norske synspunkt virket det som om alle på forhånd regnet med at vi skulle ende opp med ham og Clinton til slutt. Nå ligger han med 8% i meningsmålingene, knapt over Ron Paul. Hva har skjedd? Kan han komme tilbake?

Jeg tipper at Giuliani har forsvinnende små sjanser til å bli republikanernes kandidat. Han er altfor verdiliberal til å tekke den store kristenkonservative velgermassen, som republikanerne er avhengige av. Hans mange skilsmisser, hans ja til abort og opptredender som

sørger for dette.
Lenke til kommentar
Kucinich 1.4% (:()

Hehe, helvete fryser over før en mann som Kucinich får noe makt i et land som USA. Han har ekstrem-venstre-posisjon på alle saker. Han vil ha gratis helsesystem og college, et sterkt skille mellom kirke og stat, og USA ut av Irak med en gang. Han vil også gjeninnføre formueskatt. Man kan nærmest kalle han en sosialist.

Lenke til kommentar

Litt feil vinklet av Dagbladet som får det til å virke som Obama vil rett inn i Pakistan. Men leser man litt så kommer man til det han egentlig mener:

 

- Hvis vi har korrekt etterretningsinformasjon om viktige terrormål og president Musharraf ikke vil gjøre noe, så vil vi gjøre det, sa Obama i en tale i Washington i dag, skriver nyhetsbyrået AP.

 

... og det er vel tross alt bare rett og rimelig hvis man har pålitelig informasjon. Han nevner jo også tabben om å ikke slå til når de hadde sjansen på et al-Qaida-møte tidligere.

Lenke til kommentar

Det hjelper hvert fall ikke dagens verden å slutte å prøve å bekjempe terrorister, da hadde de jo bare fått boltret seg helt fritt. Man må selvsagt prøve å bekjempe terrorisme, men man må gjøre det på en smart måte og ikke gå hodeløst inn i kriger man ikke har kontroll på, som Irak-krigen. Obama stemte mot den krigen. Har ingen tro på at han vil vise seg som noen ny Bush, heller tvert imot. Må ikke overdramatisere ting slik norske medier gjør. :) Men han kan jo heller ikke sitte og se på og ikke prøve å gjøre noe som helst med det.

Lenke til kommentar
Det hjelper hvert fall ikke dagens verden å slutte å prøve å bekjempe terrorister, da hadde de jo bare fått boltret seg helt fritt.

Hvorfor tror du terroristene angriper USA? Det er fordi USA har hatt en tendens til å blande seg inn i kriger og konflikter rundt omkring i verden i en lang stund. Hvis USA hadde sluttet å blande seg inn over alt, hadde ikke terroristene hatt noen grunn til å angripe dem. Det at terroristene er uenige i hvordan amerikanerne styrer landet sitt er ikke grunn nok til å angripe i seg selv, så lenge ikke amerikanerne presser sine synspunkter på resten av verden.

 

Man må selvsagt prøve å bekjempe terrorisme, men man må gjøre det på en smart måte og ikke gå hodeløst inn i kriger man ikke har kontroll på, som Irak-krigen.

Når man ikke lenger har kriger hvor man kjemper mot stater, men heller mot militante grupper, blir det oftere geriljakriger og da blir de også tilsvarende vanskeligere å kjempe, fordi fienden blir vanskelig å identifisere. Å føre geriljakrig mot terror-organisasjoner som er på hjemmebane er vanskelig, spesielt på grunn av at krigshandlingene potensielt kan føre til nyrekruttering til organisasjonene man forsøker å bekjempe. Hvis man eventuelt hadde gått inn i Pakistan hadde man sannsynligvis også fått en situasjon hvor man ikke hadde hatt kontroll (selvfølgelig avhengig av hvor godt man hadde planlagt det hele).

 

Obama stemte mot den krigen.

Værsåsnill, ikke trekk opp påstander fra hatten din og presenter dem som fakta. Obama var ikke i senatet da de stemte over krigen, så han kan heller ikke ha stemt mot den. :roll:

Lenke til kommentar
Hvorfor tror du terroristene angriper USA? Det er fordi USA har hatt en tendens til å blande seg inn i kriger og konflikter rundt omkring i verden i en lang stund. Hvis USA hadde sluttet å blande seg inn over alt, hadde ikke terroristene hatt noen grunn til å angripe dem. Det at terroristene er uenige i hvordan amerikanerne styrer landet sitt er ikke grunn nok til å angripe i seg selv, så lenge ikke amerikanerne presser sine synspunkter på resten av verden.

Selvsagt. USA har vært altfor frempå. Men så har det lite med Obama å gjøre da. Men når al-Qaida først har angrepet USA slik de har gjort, mener jeg også at USA må prøve å bekjempe dem når de får muligheten til det. Men løsningen er nok ikke å hoppe hodeløst inn i kriger slik USA har gjort.

 

Værsåsnill, ikke trekk opp påstander fra hatten din og presenter dem som fakta. Obama var ikke i senatet da de stemte over krigen, så han kan heller ikke ha stemt mot den. :roll:

Det stemmer, jeg forhastet meg litt med den formuleringen. Men det hindrer likevel ikke det faktum at Obama alltid har vært mot krigen i Irak. Han har holdt mang en tale mot krigen i Irak, både før krigen og i ettertid av krigen.

Lenke til kommentar

Jeg synes den amerikanske valgkampen alltid er veldig spennede å følge med på, synes at de amerikanske politikerne klarer å engasjere i mye større grad enn våre grå og kjedelige politikere. Men når det er sagt, må jeg si at det som irriterer meg og sikkert endel andre er hvor overlegne enkelte av dem virker når de skal snakke om verdenspolitikken. De skal tvinge andre land til å følge deres politikk, når noe går galt har Usa løsningen på det, det er ikke snakk om å samarbeide med andre land for å komme frem til den beste løsningen, hvorfor skal de gjøre det, når de er så store, -- det er en slik overlegen holdning som gjør meg irritert. Når Obama kommer med en slik uttalelse, som nevnt over i dagbladet artikkelen, hva kan man si da? Noe annet er vel kanskje ikke å forvente, da han er vokst opp i et samfunn der alle mener at Usa er så store at de bare kan bombe alle som er uenige med dem.

 

Når det kommer til valgkampen, synes jeg at Obama bør få mer erfaring på seg før han prøver seg på presidentstolen, vil mye heller at Edwards eller Hillary blir demokratenes kandidat.

Lenke til kommentar
Kucinich 1.4% (:()

Hehe, helvete fryser over før en mann som Kucinich får noe makt i et land som USA. Han har ekstrem-venstre-posisjon på alle saker. Han vil ha gratis helsesystem og college, et sterkt skille mellom kirke og stat, og USA ut av Irak med en gang. Han vil også gjeninnføre formueskatt. Man kan nærmest kalle han en sosialist.

 

Haha, jeg tror ikke noen ordentlige sosialister noengang vil få makta i USA. Det som er ekstremt venstre der, er vel mer som mainstream, sentrum å regne i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...