Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Henger" valgkartet til CNN? Både ABC News og BBC gir Obama 25 flere valgmannsstemmer enn CNN.

Nei, det er bare CNN som er mer konservative med å "calle" vinnere før de har nok data.

Med tanke på at enkelte utkårte Kerry til vinner ved forrige valg før alle tallene var på plass er det jo litt forståelig at de ikke vil begå samme tabben. :)

Lenke til kommentar

Ser ikke slik ut, eller, de tallene som er kommet til nå gir Obama ledelse i texas, men du skal se at de demokratiske "fylkene" har gitt sine og Obama kommer nok til å tape der tilslutt, konklusjoner med ett fåtall stemmer telt opp er farlig. Det hadde vært rimelig texas om han hadde tatt den staten :p

Lenke til kommentar

De regnes som vunnet fordi exit-pollsene samt store mengder informasjon om stemmerene og områdene gir de en pekepinn på hvem som vinner, selv om ikke alt er tellt opp. Som sagt, ikke alle steder dette er like lett å gjøre. Derfor de ofte sier at "dette må gjøres på den gammeldagse måten, vente til man har telt opp stemmene".

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at delstatene regnes som vunnet da det står at feks bare 2% av distriktene har meldt inn... eller går jeg glipp av noe?

 

Uten at jeg er helt sikker på måten dette gjøres, så baserer også disse "projections" seg på undersøkelser på valgdagen av folk som har (eller skal til, er ikke sikker på den biten) stemt. De har store modeller for å forutsi slike data, sikkert på samme måte som man bruker statistiske data til å forutsi utløpsdatoen på melka di. Min bestefar hadde mastergrad i statistikk bl.a, men som så mye han sa var det meste rimelig uforståelig for en ung pjokk som meg. :)

 

Altså sitter de ikke på 100% korrekt data, men de bedømmer dette ut i fra en trend og de data de har tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...