Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll

Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

• McCain
      102
    • Obama
      802

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette handler ikke om å tippe riktig, for det er nettopp det du gjør, tipper.

Og selv om Obama skulle tape så vil det ikke automatisk bety at det skyldes hudfargen, som du mer enn impliserer vil være akilleshælen til Obama, IGJEN uten å faktisk bevise det orginale utsagnet ditt om at hvite foretrekker en hvit presidentkandidat.

Dessuten er det stor forskjell på "tilhørligheten" mellom ulike folkegrupper i USA og i Norge.

I Norge er det stor sjanse for at personer med en mørkere hudfarge enn hvit er innvandrere, og jeg aner ikke eksakt hvor mange prosent av disse det er som bor i Oslo, men det er mange.

For å sammenligne er afro-amerikanere en like vanlig del av befolkningen som hvite i USA, og landet er bygd opp av innvandrere.

Så skolegutt, kan du vennligst bevise med en spørreundersøkelse eller lignende at hvite amerikanere helst vil ha en hvit president uansett alternativ?

Eller skal du fortsette å dra en Palin/Sonja84?

-det er sikkert en ting du har glemt... de fleste som er fra USA er immigranter som er fra Europa og indianer stamme som var der før de hvite kom... da kan jeg spørre deg, hva hadde de europeske landa gjort? valgt en svart en eller en hvit?

Endret av skolegutt_16
Lenke til kommentar

Det du sier er at:

McCain kommer til å vinne fordi hvite er rasister.

McCain vant.

Altså hadde jeg rett - hvite er rasister.

Du kunne like gjerne sagt:

McCain kommer til å vinne fordi Obama er sosialist.

McCain vant.

Altså hadde jeg rett - Obama er sosialist!

eller:

McCain kommer til å vinne fordi ingen vil stemme på barnemorderen Obama.

McCain vant.

Jeg hadde rett, Obama er en barnemorder.

Jeg håper for din egen del at du forstår at dette er urimelige utsagn, og det er dette du faktisk sier.

Lenke til kommentar
Jeg støtter Oleoh, for det første tviler på at Obama kan gjøre noen bedre jobb enn McCain for å få amrikanerene ut av krisen de er i nå (økonmisk)

Hvorfor? Vennligst vær konkret.

for det andre Obamas politikk i Irak er jo helt bak mål, man kan jo ikke bare trekke seg ut, eller engang sette en deadline for dette

Du mener at man skal bli i Irak i 100 år som McCain har åpnet for?

Lenke til kommentar
Tidligere har Wurzelbacher sagt at han frykter hva som skjer med Obama som president og med hans intensjoner om å øke skatten for de rikeste for å "fordele verdiene":

- Jeg elsker USA. Jeg håper det fortsetter å være et demokrati, ikke et sosialistsamfunn. Hvis du ser på "spredning av verdier", så er det som tatt rett ut avmunnen på Karl Marx.

Snakk om å være svart/hvitt i tankegangen.

Det morsomste er at det er nettopp dette Palin gjorde i Alaska. Hun drev med nøyaktig den omfordelingen de skriker mot Obama for.

Tragiske idioter er de.

Lenke til kommentar
da kan jeg spørre deg, hva hadde de europeske landa gjort? valgt en svart en eller en hvit?

Kan du vennligst slutte å ro unna det orginale spørsmålet og faktisk svare på det jeg spør deg om?

Er jo en helt latterlig taktikk du har.

Igjen, dette har absolutt ingenting med Europeiske land å gjøre da de ikke kan sammenlignes med hvor stort antall mørkhudete det er i landet i forhold til hvithudete.

USA og Europa er to helt forskjellige ting, både når det gjelder politikk og levesystem, så slutt å sammenlign de.

Så, Har du bevis på at hvite amerikanere helst vil ha en hvit President?

Eller bare kaster du rundt deg med påstander du synes høres riktig ut for din egen del?

Lenke til kommentar
Vel, nå må du se litt lengre enn det tross alt. Bush ledet generelt over hele den siste tiden:

http://www.realclearpolitics.com/bush_vs_kerry.html

Nå er det motsatt i favør Obama.

jeg må si meg enig i at jeg ikke har klart og overbevise dere med det jeg har skrivet, men det er ikke så lett for meg og oversette det fordi jeg leser det på Kinesisk og ikke i forhold til det dere gjør.

idag leste jeg på en nettside der de sa a av 7 Amerikanere er det 1 som ikke har valgt hvem de skal stemme på ennå. så vi får vente og se :D

Lenke til kommentar

Hvis amerikanere stemmer på en svart mann, så stemmer de fortsatt på en amerikaner. Husk at svarte har bodd i USA i flere hundre år, i motsetning til i Norge hvor de fleste mørke innvandrere ikke er mer enn 3-4 generasjoner gamle. Man kan like svarte eller ikke, men "stikk tilbake til Afrika"-argumentet fungerer svært dårlig når så mange hvite amerikanere ikke har vært der noe særlig lenger.

Lenke til kommentar

Hvis dere fremdeles er veldig opphengt på svart/hvit problematikken, så bare ta et søk på bradleyeffekten. Mange prominente pundits, i tillegg til kandidatene selv har uttalt seg at de betviler sterkt på at det amerikanske folk kommer til å stemme utifra rase. Obama er uansett mulatt, så det kunne forsåvidt svingt begge veier.

hvordan en kilde skrevet på kinesisk skulle komme med beviser som går imot det et nesten samlet pressekorps og akademikere mener er litt pussig. Ser man på polls stat for stat istedenfor en totalt irrelevant nasjonalpoll, er det temmelig åpenbart hvordan dette går. Folk er mer redd for 4 nye år med republikansk styre enn å få inn en mørk president.

Gratulerer president Obama.

Lenke til kommentar
Dennis Miller er vel kjent som komikeren som tar den konservative/neokon-vinkelen.

Sorry, men han var ikke artig. Ting er vel mye artigere når det samtidig er sant. :p

Derfor er Bill Hicks, George Carlin og Bill Maher så artig. :) Men takk for tipset.

Vel jeg sa ikke at han garantert ville være morsom, bare at han er kjent for å se ting fra den konservative/nekonservative vinkelen. Folk liker å høre på spøker som de i det minste er litt enig i premisset av, som kan være årsaken for at Dennis Miller mangler resonans med både deg og meg.

Bill Hicks og George Carlin er vel mer liberterianerne sett innenfor den amerikanske politkkens ståsted og tar for seg både demokrater og republikanere. Jon Stewart har for den del uttalt seg om at han prøver å bemerke banaliteter ved det politiske systemet uavhengig av parti, kanskje The Daily Show tar for seg republikanere fordi de gjør jobben deres en del lettere fra deres ståsted :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...