Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll

Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

• McCain
      102
    • Obama
      802

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viser jo også litt hvordan amerikanere gjerne vil ha det, i forhold til europeere. Jeg synes alltid det er litt sært når nordmenn og europeere ønsker Mike Gravel for "ekte forandring", som ville vært som å hente inn en mullah fra Iran til å styre Norge. Land er forskjellige og USA er et land bygget på konservative idéer og kristne verdier, og det en endring vil ikke skje over natten. Skal demokratiet seire må det gradvis endring til, og hvis man først er tilhenger av mer sosialisme i Norge så er ikke USA landet for deg.

Jeg synes dog det er urettferdig å lempe alle i samme erkekonservative båse fordi de er til høyre for oss, akkurat som det ville vært naivt av en amerikaner å kalle alle norske politikere fra Siv Jensen til Torstein Dahle for sosialister.

Lenke til kommentar
[--Rødt-----SV----AP-----Høyre-----FRP----------------------------------]

[-------------------------------Demokratene------------Republikanerne-]

Bare sånn ca, men sier litt om hvordan hele det politiske spekteret forskøvet ganske betraktelig. For en republikaner er en demokrat relativt venstreorientert utifra amerikansk målestokk.

Ja, men poenget er jo at det er komisk at GOP, som ligger langt ut til høyresiden, anklager Demokratene, også et parti forholdsvis langt til høyre, for å være sosialister.

Nettopp. De aner ikke hva de prater om. Det hjelper ikke å si at hele USA i utgangspunktet er blått. De har rett og slett for lite kunnskaper hvis de kaller Demokratene for sosialister. Det er like dumt som å si at Høyre i Norge vil ha fullstendig markedsøkonomi.

Lenke til kommentar

hei. jeg håper at Obama kommer til og bli den nye presidenten i USA, men jeg vil si at det er mye som sier at HAN ikke kommer til og bli det. (dette er mine meninger)

1. fordi han er svart

2. fordi mange Amerikanere er Rasister.

Men det er selvfølgelig mange som ikke er det heller.

jeg håper egentlig ikke at Mccain blir President, men det er noen viktige grunner for at han ikke blir det heller.

1. Han er gammel og har dårlige evner til og gjøre noe med industrien osv.

2. han valgte Palin som visepresident. du har sikkert lest i avisene at Palin brukte flere millioner på Klær, frisør osv. som har medført at Mccain sine tilhengere har fått et sjokk.

Men fortsatt tror jeg Obamas sjanse for og bli president er lav. tenk deg, dersom det skulle bli en ``Neger´´ (ikke for og være rasistisk) skulle være med på valget om og bli Statsminister i Norge. tror du at det Norske folket hadde valgt han for og bli statsminister??

jeg er ganske sikker på at det ikke ville bli det.

Lenke til kommentar

Nå er ikke 18% av nordmenn svarte, så det er vanskelig å sammenligne land. Det er en veldig overfladisk versjon av USA du presenterer, og det virker veldig merkelig hvis alle pengene og all støtten Obama har fått så langt skulle forsvinne på valgdagen utelukkende pga hudfarge. Husk at man vinner stater, og de dypeste, rødeste statene med flest folk som ikke vil ha en svart president allerede er McCain-stater fra før av.

Lenke til kommentar
Nå er ikke 18% av nordmenn svarte, så det er vanskelig å sammenligne land. Det er en veldig overfladisk versjon av USA du presenterer, og det virker veldig merkelig hvis alle pengene og all støtten Obama har fått så langt skulle forsvinne på valgdagen utelukkende pga hudfarge. Husk at man vinner stater, og de dypeste, rødeste statene med flest folk som ikke vil ha en svart president allerede er McCain-stater fra før av.

men det er fortsatt mange som ikke har bestemt seg enda, og en vikting ting i dette er at de hvite helst vil ha en hvit som president.

Lenke til kommentar

Altså, man kan jo si ting fordi det virker logisk, eller man kan begrunne det med statistikk og håndfast bevis. Tror du virkelig det er noen som vipper nå, 4 dager før valget, som ikke vil ha en svart president? Hvis man lar noe sånt påvirke seg, så lot man det skje for flere måneder siden. De siste ukene har bestått av at Obama gang på gang fremstår som den mest "presidentete" av kandidatene, så det er ingenting nytt som ville fått noen til å tippe vekk fra Obama.

Lenke til kommentar
Hvite helst vil ha en hvit president?

jahaja, har du noe som kan støtte opp om den veldig generaliserende påstanden din?

ville norske valgt en Svart Statsminister?

en ting utenom dette. du husker vel da Bush ble president?? da det var udersøkelse om hvor mange som stemte på han var det flere som stemte på den andre presidentkandidaten, men hvem var det som ble president til slutt??

det var Bush.

Lenke til kommentar

Nå ledet bush jevnt gjennom hele det siste året. Kerry tok ledelsen den siste måneden. Nå er det motsatt, nå har Obama hatt en ledelse på mellom 3-11% de siste månedene.

Om norske ville valgt en svart statsminister, nå er ikke det norske valget ett personvalg og statsministeren har ikke i nærheten av samme rolle eller makt i parlamentariske systemet. Så hvorfor sammenligne?

Lenke til kommentar
Nå ledet bush jevnt gjennom hele det siste året. Kerry tok ledelsen den siste måneden. Nå er det motsatt, nå har Obama hatt en ledelse på mellom 3-11% de siste månedene.

Om norske ville valgt en svart statsminister, nå er ikke det norske valget ett personvalg og statsministeren har ikke i nærheten av samme rolle eller makt i parlamentariske systemet. Så hvorfor sammenligne?

da får vi se hvem som vinner da.

Lenke til kommentar
men det er fortsatt mange som ikke har bestemt seg enda, og en vikting ting i dette er at de hvite helst vil ha en hvit som president.

Ja, det kan være som du sier at mange tidligere demokrater vil stemme på den hvite (republikanske) kandidaten. Men, på den annen side kan det også være slik at svarte, tidligere republikanere, vil stemme demokratisk denne gangen, siden Obama er svart.

Lenke til kommentar

Ja, det kan være som du sier at mange tidligere demokrater vil stemme på den hvite (republikanske) kandidaten. Men, på den annen side kan det også være slik at svarte, tidligere republikanere, vil stemme demokratisk denne gangen, siden Obama er svart.

jeg er enig i det du sier, men det er fortsatt flere hvite enn svarte i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...