Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Du må være klin f**** idiot hvis du er for McCain og militaristiske, anti-rettigheter, nazi-Palin.

 

Aner jeg litt ironi her? En som har lyst til å skape litt "diskusjon".. "Her har vi en demokrat som sier++" "her er beviset for at demokratene"..

 

 

Men jeg kan jo ta også feil. Er vel sånne som deg som "skaper" problemer. Sier mye dritt ,men kan faen ikke "backe" settningene/kildene sine. (men går nok for denne her)

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse drama innad i GOP for tida. Flere som offentlig går ut og erklærer valget for tapt. Flere er også ganske bestemt på at valgkampen har ødelagt mye for konservative generelt. Palin, vingling i synspunkter, og en økt liberalisering og misnøye over bail out pakka er visst hovemomentene.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært en økonomisk konservativ person i USA hadde jeg blitt veldig frustrert over mulighetene mine, spesielt hvis man er typen som ikke bryr seg om abort, homofiles rettigheter, osv og er mer av en "live and let live"-type som bare vil tjene penger og betale minst mulig i skatt. Man har valget mellom det partiet som har en fornuftig holdning til kvinners rettigheter, homofiles rettigheter, osv eller det konservative partiet som i større og større grad lar seg påvirke av de som ikke har en økonomisk formening men vil at landet skal styres i tråd med deres tro. Kanskje jeg er heldig som er liberal i forhold til andre mennesker og i tillegg ikke ser noe galt med universal healthcare og lignende.

Lenke til kommentar
Peanut-Palin som president hadde føyd seg inn i rekken som en av de morsomste. Hockeymom som kommer med uttalelser som man ikke veit om man skal le eller grine av.
Lettvekter av dimensjoner. The Daily Show har vanvittig mye å ta av. Var spesielt morsomt med reportasjen fra hjembyen hennes, Wasilla i Alaska.

 

Obama vinner nok greit. McCain har fremstått som en gammel grinebiter de siste ukene. Kanskje ikke så rart når lite går i hans retning.

Lenke til kommentar

Interessant å se lit historisk på det amerikanske valget om hvordan kjerneområdene for de respektive partiene har forandret seg. I dag er det vel ganske opplagt at nordøstkystenm + vestkysten er demokratiske stater, med Texas, og the old south republikanske.

 

Men vi skal ikke lenger tilbake enn til 76, før situasjonen var nesten motsatt: http://en.wikipedia.org/wiki/United_States..._election,_1976

 

Går vi 80 år tilbake i tid er situasjonen nesten motsatte av dagens:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States..._election,_1924

 

Ganske interessant å se. Hadde selv alltid innbilt meg at demokratene henvendte seg mot det industrialiserte nord, og vice versa, men ser jo vitterlig ikke slik ut.

Lenke til kommentar
Masse drama innad i GOP for tida. Flere som offentlig går ut og erklærer valget for tapt. Flere er også ganske bestemt på at valgkampen har ødelagt mye for konservative generelt. Palin, vingling i synspunkter, og en økt liberalisering og misnøye over bail out pakka er visst hovemomentene.

 

Det kommer nok til å snu nå som al-Qaida støtter McCain.

NY Times

John McCain isn’t boasting about a new endorsement, one of the very, very few he has received from overseas. It came a few days ago:

 

“Al Qaeda will have to support McCain in the coming election,” read a commentary on a password-protected Islamist Web site that is closely linked to Al Qaeda and often disseminates the group’s propaganda.

 

The endorsement left the McCain campaign sputtering, and noting helplessly that Hamas appears to prefer Barack Obama. Al Qaeda’s apparent enthusiasm for Mr. McCain is manifestly not reciprocated.

[...]

“From their perspective, a continuation of Bush policies is best for recruiting,” said Professor Nye, adding that Mr. McCain is far more likely to continue those policies.

 

An American president who keeps troops in Iraq indefinitely, fulminates about Islamic terrorism, inclines toward military solutions and antagonizes other nations is an excellent recruiting tool. In contrast, an African-American president with a Muslim grandfather and a penchant for building bridges rather than blowing them up would give Al Qaeda recruiters fits.

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

De støtter ham fordi han vil fortsette å gjøre USA til en ond supermakt uten forståelse for Islam og dets tilhengere. Snur man det så betyr det bare at hvis Obama får makten vil de ekstreme slite med å hente inn flere til å bekjempe onde USA, når lederen er en sympatisk og forståelsesfull mann som vet hva religionen deres handler om og ikke synes krig er løsningen på alt.

Lenke til kommentar

Men det er jeg her jeg stusser på Obama. Han fremstilles som en slags frelser. Så lenge USA er i Irak og Afghanistan har det ikke noe å si om presidenten heter Obama, McCain eller Ralph Nader for den slags skyld. Ekstremistene finner alltid nye måter og steder å rekruttere på.

 

Tvert i mot, gjør USA ferdig den jobben de har startet i Irak så tror jeg at det vil vise for de som er i faresonen for å bli rekruttert at muslimske diktaturer ikke er veien å gå for et bedre liv.

Lenke til kommentar

USA kan aldri gjøre ferdig jobben de startet i Irak, fordi de dro dit for å hente MØV. Det kommer ikke til å skje, så det er på tide å overføre makten til en småfornuftig, ikke alt for pro-USA regjering og bevege seg hjemover.

 

Det som har noe å si om presidenten heter Obama, McCain, Nader eller Paul er hvem som vil hente dem hjem igjen. Hvis det første målet til Obama er å trekke ut styrker fra Irak og rette opp i noen av feilene de siste årene, så virker det naturlig at de som sitter på gjerdet når det gjelder å bli selvmordsbomber kanskje tenker at det er verdt å vente et år eller to og så hvordan denne mørkhudete amerikaneren med forståelse for Islam gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...