Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov å si neger, eller sigøyner eller tater, nylig ble det heller ikke stuerent å si vestlig eller ikke-vestlig og det er luftet et forslag om å kalle jøder for noe annet. Bare man ikke sier det det egentlig er og det som alle har inarbeidet er det greit.

 

Men jeg er med på at mongoloid er et uttrykk vi ikke sier lenger. Om ikke annet for at det er lite spesifikt.

Lenke til kommentar

Vel så vidt jeg vet bruker ikke det offentlige Norge ordet neger lenger. Det ble jo et styr da noen politirapporter ble gjennomgått f. eks. Sigøyner og tater har blitt byttet ut med "Romfolket."

 

Forsåvidt enig om det med mongoloid. Det kommer vel også fra mongolene (altså Mongolia) og kan dermed på en måte klassifiseres som rasistisk da Vigrid-ish folk vil mene at mongoler har noen mangler. Tenker også da på utseende og spesielt øynene.

 

Men vi burde vel legge dette dødt nå, jeg ser toget way off track.

Lenke til kommentar

Men sigøynerne kaller seg for roma eller romfolket. En betegnelse som vel muligens taterne reisendedefolket ikke helt vil gi dem eneretten på?

 

Mongoloid har vel sin opprinnelse i at man mente de lignet utsendemessig på mongolske folkeslag. En sammenligning som ikke er helt presis, og ikke helt rettferdig mot mongolene, da jo den også beskriver en funksjonshemning som vel ikke har noen spesiell tilknytning mongolene.

 

Er det forresten OK å si "funksjonshemmet", eller er det erstattet av et annet ord?

 

Nåvel, dette er veldig off topic, og mitt siste ord om dette i denne tråden.

Lenke til kommentar
Bare la det være sagt at jeg er Obama fan som de fleste andre her, men helt seriøst. Den fyren har en talegave som ikke er av denne verden. Tror aldri jeg har hørt noen som er så drevne på akkurat det der.

Sikker på at du ikke har blitt lurt av en viss form for massesuggesjon da?

(skriver dette før jeg skal se på talen)

Lenke til kommentar

Ja, temmelig sikker, men driter egentlig litt i det uansett. Amerikanske valgkampen er jo så overdådig og fantastisk, at det å la seg rive litt med bare er morsomt, spesielt når det overhodet ikke har noe utfall for meg.

 

Gjør meg uansett veldig glad for at vi ikke har en topartistat i Norge, og at politikerne ikke er av samme kaliber som de vi ser i USA.

Lenke til kommentar
En fantastisk tale av Obama!

 

Veldig bra tale, men den blir jo ødelagt helt på slutten når han kommer med de populistiske ordene "God bless you" og "God bless America". Så og si hele den amerikanske ateistbevegelsen støtter Obama, Så kansje han burde vise litt respekt for å ikke blande Gud med politikk hele tiden... eller?

Lenke til kommentar
En fantastisk tale av Obama!

 

Veldig bra tale, men den blir jo ødelagt helt på slutten når han kommer med de populistiske ordene "God bless you" og "God bless America". Så og si hele den amerikanske ateistbevegelsen støtter Obama, Så kansje han burde vise litt respekt for å ikke blande Gud med politikk hele tiden... eller?

 

Du vet like godt som meg at Usa er et veldig kristent land og Obama er selv kristen så det blir selvsagt ikke feil å trekke inn de ordene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...