Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oh, auch:

 

McCain keeps saying Palin's son has autism, but it's Down's Syndrome.

 

 

Oh, auch:

 

McCain keeps saying Palin's son has autism, but it's Down's Syndrome.

 

Ja, stusset på hvorfor McCain snakket så mye om autistiske barn...

 

Syns denne debatten var ganske jevn, men følte Obama gjorde det best. Han slo også bra tilbake på angrepa fra McCain... :)

 

 

he-he, dere er morsomme, kan dere engelsk? Han snakket om den jobben Palin har gjort for barn med autisme, IKKE at barnet hennes har autisme.

 

Det er ingen tvil om at McCain vant debatten, han var fremragende i det som var den eneste bra debatten. Selv det "the best political team on TV" på CNN er enige meg i det( for dere som fulgte med på diskusjonen på CNN, etter debatten) Obama var veldig kjedelig, og fikk ikke frem noe poeng.

:thumbup: McCain!

Lenke til kommentar

imponerende å klare å ignorere fakta noe så ettertrykkelig sonja. Til og med fox news, noe av det mest erkekonservative som finnes mente jo at Obama vant. Uavhengige velgere mente Obama vant.

 

Fox news: http://gretawire.foxnews.com/2008/10/15/well-who-won/

 

McCain hadde et par gode poenger i begynnelse, men det får da være grenser for hvor nedlatende han kan være. Amerikanske velgere gidder ikke ha skittkastingkampanjen hans mer, og det gir klart utslag. Ta en titt på recent polls på realclearpolitics.com eller intrade.

 

Går an å åpne øynene selv om du ønsker at en kandidat skal vinne.

Lenke til kommentar

Obama har tatt over North Carolina, mens McCain har tatt over Missouri. McCain MÅ vinne Florida og Ohio for å ha noen sjans i det hele tatt.

 

Florida: Obama leder med 4% (27 mandater)

Pennsylvania: Obama leder med 14% (21 mandater)

Ohio: Obama leder med 5% (20 mandater)

Michigan: Obama leder med 16% (17 mandater)

North Carolina: Obama leder med 2% (15 mandater)

Virginia: Obama leder med 10% (13 mandater)

Indiana: McCain leder med 7% (11 mandater)

Missouri: McCain leder med 1% (11 mandater)

Minnesota Obama leder med 11% (10 mandater)

Colorado: Obama leder med 4% (9 mandater)

Nevada: Obama leder med 2% (5 mandater)

New Mexico: Obama leder med 13% (5 mandater)

New Hampshire: Obama leder med 9% (4 mandater)

Montana: McCain leder med 5% (3 mandater)

 

Lilla stater for McCain: 24 mandater

Lilla stater for Obama: 146 mandater

 

Røde stater for McCain: 160 mandater

Blå stater for Obama: 207 mandater

 

TOTALT:

McCain: 185 mandater (34%)

Obama: 353 mandater (66%)

 

Jeg er likevel ikke helt sikker på Obama-seier. Jeg tror mange kan være politisk korrekte når de svarer på meningsmålinger, men når de står i valglokalet, er de virkelig klare for å velge en svart som president?

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Oh, auch:

 

McCain keeps saying Palin's son has autism, but it's Down's Syndrome.

 

 

Oh, auch:

 

McCain keeps saying Palin's son has autism, but it's Down's Syndrome.

 

Ja, stusset på hvorfor McCain snakket så mye om autistiske barn...

 

Syns denne debatten var ganske jevn, men følte Obama gjorde det best. Han slo også bra tilbake på angrepa fra McCain... :)

 

Det er ingen tvil om at McCain vant debatten, han var fremragende i det som var den eneste bra debatten. Selv det "the best political team on TV" på CNN er enige meg i det( for dere som fulgte med på diskusjonen på CNN, etter debatten) Obama var veldig kjedelig, og fikk ikke frem noe poeng.

:thumbup: McCain!

 

Ja du er raskt ute til å høste de få gode poengene/komplimentene McCain får (selv om til og med Fox News mente at Obama vant), men å svare på spørsmål om de som er kritiske, det vergrer du deg mot.

Forøvrig er McCain 30(?)ish år eldre enn Obama, men oppfører seg som om han var 30 år yngre.

 

 

 

Obama ville ikke ha stemt på seg selv.

 

Her tar vel Obama opp noe ganske vesentlig?

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
Oh, auch:

 

McCain keeps saying Palin's son has autism, but it's Down's Syndrome.

 

 

Oh, auch:

 

McCain keeps saying Palin's son has autism, but it's Down's Syndrome.

 

Ja, stusset på hvorfor McCain snakket så mye om autistiske barn...

 

Syns denne debatten var ganske jevn, men følte Obama gjorde det best. Han slo også bra tilbake på angrepa fra McCain... :)

 

 

he-he, dere er morsomme, kan dere engelsk? Han snakket om den jobben Palin har gjort for barn med autisme, IKKE at barnet hennes har autisme.

 

Det er ingen tvil om at McCain vant debatten, han var fremragende i det som var den eneste bra debatten. Selv det "the best political team on TV" på CNN er enige meg i det( for dere som fulgte med på diskusjonen på CNN, etter debatten) Obama var veldig kjedelig, og fikk ikke frem noe poeng.

:thumbup: McCain!

 

Nå var dette ett sitat fra engelske kommentatorer, en vill gjetning sier meg kanskje at de kan engelsk. Spørsmålet er da, kan du engelsk? For de fleste eksperter mener at dette var "a draw", som betyr de facto seier til Obama. McCain trengte en gamechanger, han prøvde å provosere Obama ved å angripe karakter og omgangskrets. Særlig ved å IGJEN trekke fram Ayers og nå det nye Acorn-kortet. Obama slo godt tilbake. Han fortsatte med de samme løgnene om at Obama vil skatte det amerikanske folket, Obama kontret bra og var langt mer konkret enn tidligere. Noe som gav utslag både hos CNNs voterpanel og hos analytiske ekspertene som fulgte.

 

At Obama var kjedelig og ikke fikk fram noe poeng er det vel bare fanatiske blinde mennesker som kan påstå, de fikk fram poeng begge to. Men som ekspertene på BBC kommenterte. Det var Obama som framsto som den erfarne kalde og rutinerte politikeren, mens gamlefar var "erratic og skinthin".

 

Du så kanskje også hvor store problemer McCain hadde med å forsvare Palin som en potensiell president?

 

Hva slags gode poenger fikk forøvrig McCain frem? Når vi først er inne på politikk, du nekter jo konsekvent å svare på det og på Palins kompetanse.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
..... Obama slo godt tilbake. Han fortsatte med de samme løgnene om at Obama vil skatte det amerikanske folket, Obama kontret bra og var langt mer konkret enn tidligere. Noe som gav utslag både hos CNNs voterpanel og hos analytiske ekspertene som fulgte.

 

Vel, kan man faktisk stole på de pollene? Selv John King fra CNN, betvilte disse pollene, og han er en fremragende analytiker, om ikke den beste på amerikansk TV. Jeg tror nok at vi heller bør se på pollene for de neste par dagene.

 

Videre, må jeg nesten si at jeg har overhodet ingenting i mot at dere ser på MCCain som en underdog. Bare bra, fordi han kommer til å slå til når dere minst aner det, og vinne valget. Jeg husker i 2004 da alle trodde Kerry var en sikker vinner, men 02. november 2004, så vant jammen meg Bush, og fikk det lange hesteansiktet til Kerry, til å se enda lengre ut.

Lenke til kommentar

CNN sitt analytikerpanel hadde noen som helte i favør McCain og andre som helte i favør Obama pga. at McCain brukte for mye tid på negativ personkritikk av Obama og at Obama kom gjennom sterkeste på skole og helse.

 

Når det er såpass jevnt som det er, så er det forståelig at de regner det som ett "tie", for jevnt var det, selv om i min mening så kom Obama langt best ut og ifølge de pratehodene som du kaller de, så var det Obama som vant debatten, nettopp fordi han bare trengte å holde hodet kaldt og ikke gjøre noe kontroversiellt, mens McCaine virkelig trengte en gamechanger.

 

Men som de også sier, de kan ikke vite hvordan folket oppfattet debatten, da de gjerne ser seg blinde på flere ting. Slik Sonja gjør her.

Lenke til kommentar
..... Obama slo godt tilbake. Han fortsatte med de samme løgnene om at Obama vil skatte det amerikanske folket, Obama kontret bra og var langt mer konkret enn tidligere. Noe som gav utslag både hos CNNs voterpanel og hos analytiske ekspertene som fulgte.

 

Vel, kan man faktisk stole på de pollene? Selv John King fra CNN, betvilte disse pollene, og han er en fremragende analytiker, om ikke den beste på amerikansk TV. Jeg tror nok at vi heller bør se på pollene for de neste par dagene.

 

Videre, må jeg nesten si at jeg har overhodet ingenting i mot at dere ser på MCCain som en underdog. Bare bra, fordi han kommer til å slå til når dere minst aner det, og vinne valget. Jeg husker i 2004 da alle trodde Kerry var en sikker vinner, men 02. november 2004, så vant jammen meg Bush, og fikk det lange hesteansiktet til Kerry, til å se enda lengre ut.

 

Kan man faktisk stole på pollene? Når både Obama og McCain jevnt over klarte seg bra på disse, så er det ikke den altfor store grunnen til å ikke stole på de. Men kanskje utvalget var ujevnt, biased, ikke dekkende, det er fullt mulig.

 

Kerry var en virkelig dårlig kandidat, det er ikke Obama. Og Kerry var langt unna å lede alle pollene mot slutten (ei heller gjennom året):

http://www.uselectionatlas.org/USPRESIDENT.../2004/polls.php

http://www.realclearpolitics.com/President...4/tn_polls.html

 

Men hvorfor vil du ikke diskutere politikken?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Tror mye av issuet her er at til og med en tied debatt går i Obamas favør, da McCain er såpass på etterskudd at han måtte hatt en nesten sensasjonalistisk seier i gårsdagens debatt for å få den til å bety nok til å snu trenden. Kampanjen hans er feilslått, og det å bygge store deler av debattstrategien på personangrep blir bare en fortsettelse på det velgerne har opplevd de siste ukene.

 

Hvis ikke Obama driter skikkelig på draget er dette valget hans, det til tross for Bradley effekten som sikkert kommer til å få en viss invirkning på valgdagen, men ikke nok til å vippe over 100+ valgmenn.

Lenke til kommentar
Hva slags gode poenger fikk forøvrig McCain frem?

La meg, som aldri har sympatisert med republikanerne, gi et svar på det: Skattelette, skattelette, skattelette. For de som regner skattelette som en universalmedisin for alle problemer, og ikke minst for "Joe the plumber" som vil kjøpe rørleggerbedriften han jobber i og ha råd til å betale en best mulig helseforsikringsordning, framstod McCain som en som på en enkel og grei måte garanterer for "den amerikanske drømmen".

 

Obama vil øke skattene for de rikeste og gi skattelette til de fleste, og sier at verken "Joe the plumber" eller bedriften hans vil får skjerpede skatter. Men dette avhenger av hvor rik "Joe the plumber" er og hvor stor bedriften han ønsker å kjøpe er, og jeg kan forstår om han føler at McCain er et sikrere valg for ham og hans firma.

 

Jeg synes forskjellene på de to alternativene kom ganske godt fram i denne debatten, både i det over nevnte temaet, og i hvorvidt man skal styrke/bruke penger på offentlige oppgaver, eller redusere og gjøre dem billigere og slankere for å gi skattelette (og la private krefter dryppe av sitt overskudd på sine ansatte og samfunnet forøvrig). I mine øyne var det ingen klar vinner (bortsett fra "Joe the plumber" som ble nevnt 17 ganger), og valgutfallet kan komme an på hvor mange som går til urnene som i høst tror på at den amerikanske drømmen skal løse den økonomiske krisa, eller hvor mange som mener at republikansk politikk er skylda i denne, og at demokrater og Obama er en forandring til det bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...