Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Selv om jeg personlig håper på Obama, tror jeg McCain vinner. Kan rett og slett ikke se for meg Obama som president. Synes Obama er en god taler og han har mange god synspunkter og ideer, men jeg synes det virker som McCain er en bedre leder enn Obama fordi jeg tror og innbiller meg at han har langt mer erfaring med dette. Men så klart, blir spennende å se!

 

Obama virker i mine øyne som en typisk skole-elev taler. Helt klart en sekser, men sitter med en følelse at det vi ser er veldig overflatisk, og jeg er usikker på hans lederegenskaper.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om jeg personlig håper på Obama, tror jeg McCain vinner. Kan rett og slett ikke se for meg Obama som president. Synes Obama er en god taler og han har mange god synspunkter og ideer, men jeg synes det virker som McCain er en bedre leder enn Obama fordi jeg tror og innbiller meg at han har langt mer erfaring med dette. Men så klart, blir spennende å se!

 

Obama virker i mine øyne som en typisk skole-elev taler. Helt klart en sekser, men sitter med en følelse at det vi ser er veldig overflatisk, og jeg er usikker på hans lederegenskaper.

 

:thumbup:

 

Har du blitt med i PUMA, Sonja84?

Lenke til kommentar

Hva ville du sagt Sonja84, hvis McCain ble uegnet til å lede? Han har jo hatt flere tendenser og er en gammel mann (all my fellow prisoners). Er Palin egnet til å ta over? Skulle, gud forby, en rasistisk inbred sørstatsunge ta livet av Obama. Så ville Biden helt klart tatt oppgaven med glans. I motsetning til en kunnskapsløs Palin som ikke egner seg til noe annet enn å være nettopp det hun skryter av; hockeymom. Når den amerikanske presidentens rolle er såpass utenrikspolitisk orientert, så tror jeg aldri den dama kunne håndtert situasjonen.

 

Du får en pakkeløsning, og "the grand old republican package" er den absolutt dårligste.

Lenke til kommentar

Det blir litt søkt å tenke i slike baner. Hva hvis McCain dør, hva hvis, hva hvis... Det som er det viktigste nå er at McCain er den som virkelig står for forandring Han har gjennom hele sin karriere vist at han ikke er redd for å ta de tøffe beslutningene. Han har vært uenig med sine egne republikanske partimedlemmer, og ikke vært redd for å vise det. Mens Obama gjennom hele sin karriere har vært en nikkedukke. Redd for å si noe i mot sine partikollegaer.

 

Jeg skjønner godt at mange er blendet av Obamas karisma. Ja, mannen har utstråling og talegavene i orden, men han er virkelig ikke klar til å lede landet. Etter min mening har Obama gjort seg selv en bjørnetjenste ved å stille til valg så tidlig i sin politiske karriere. Etter at han ble senator, så påpekte han selv at han ikke har erfaring, og at han vet null og niks om hva det innebærer å være president. Så, synes du/dere virkelig at man kan stole på en mann som avskrev seg selv som presidentkandidat, grunnet manglende erfaring?

 

Spør dere selv, hvorfor vil dere at Obama skal bli president? Er det fordi dere med hånden på hjertet kan si at han er det USA og verden trenger, eller er dere bare fan av mannen?

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Spør dere selv, hvorfor vil dere at Obama skal bli president? Er det fordi dere med hånden på hjertet kan si at han er det USA og verden trenger, eller er dere bare fan av mannen?

Han er bedre enn McCain. Personlig skulle jeg gjerne sett Nader i det hvite hus, men det kommer ikke til å skje, og blant de to aktuelle kandidatene er Obama helt klart best for vanlige amerikanere og verden forøvrig. Angående McCains lederegenskaper, hans første presidentbeslutning, valget av visepresident, var fullstendig katastrofe. Det var et valg tatt utelukkende med tanke på valgkampen, han ville fri til kristenhøyre.

Lenke til kommentar
Det blir litt søkt å tenke i slike baner. Hva hvis McCain dør, hva hvis, hva hvis... Det som er det viktigste nå er at McCain er den som virkelig står for forandring Han har gjennom hele sin karriere vist at han ikke er redd for å ta de tøffe beslutningene. Han har vært uenig med sine egne republikanske partimedlemmer, og ikke vært redd for å vise det. Mens Obama gjennom hele sin karriere har vært en nikkedukke. Redd for å si noe i mot sine partikollegaer.

 

Det blir dessverre ikke søkt å tenke i de banene, han vil i tilfelle bli den eldste presidenten valgt. Og de som har vært i hans aldersgruppe har dessverre vært så nedsatt at de ikke har fungert i posisjonen mot slutten. Mannen presterte jo tross alt å si "all my fellow prisoners", at han begynner å slite litt med virkelighetsbegrepene sine vil ikke være overraskende, og denne mannen skal sitte i 4 år til.

 

Er det derfor han har stemt 100% med Bush til tider? Han er ikke redd for å gå imot partiet sitt ved å stemme helt likt som partiet? Han er ikke noen maverick på saker som betyr noe. Han klarer ikke å vise til disse sakene han visstnok har gått sin egen vei på.

 

Jeg skjønner godt at mange er blendet av Obamas karisma. Ja, mannen har utstråling og talegavene i orden, men han er virkelig ikke klar til å lede landet. Etter min mening har Obama gjort seg selv en bjørnetjenste ved å stille til valg så tidlig i sin politiske karriere. Etter at han ble senator, så påpekte han selv at han ikke har erfaring, og at han vet null og niks om hva det innebærer å være president. Så, synes du/dere virkelig at man kan stole på en mann som avskrev seg selv som presidentkandidat, grunnet manglende erfaring?

 

Spør dere selv, hvorfor vil dere at Obama skal bli president? Er det fordi dere med hånden på hjertet kan si at han er det USA og verden trenger, eller er dere bare fan av mannen?

 

Han har utstråling og talegaver ja, og for en mann som sier han vil sette seg ned og prioritere diplomati med sine fiender, er dette ytterst viktig. Med seg har han en VP stappfull av erfaring som kan bidra sterkt til å demme opp for eventuelle mangler Obama må ha. Han sa at han var usikker på om han hadde nok erfaring og at han måtte i såfall begynne kampanje på dagen. Heldigvis valgte han smart når han tok visepresidentkandidat og han har tydeligvis utviklet seg såpass at han mener han er klar.

 

McCain derimot hevdet at han ikke hadde peiling på økonomi. Når landet deres sårt trenger en leder som må rydde opp i økonomien. Er da McCain riktig mann for det? Så er spørsmålet også, hva slags erfaring trenger man til å lede? Den erfaringen McCain kan skimte til? Ett ubeskrivelig hat for vietnamesere og ett psykisk nedbrutt sinn av å sittet i fangenskap? Og han er kanskje noe forvirret når han i nåtid begynner å snakke om sine medfanger.

 

Men det var ikke spørsmålet her, spørsmålet var: Er Palin kompetent til å lede verdens mektigste stat?

 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg anser han som det aller beste alternativet tilgjengelig for USA, og med Biden på laget står han langt sterkere.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Når McCain er så gammel som han er så er 6 år en betydelig forskjell og alderen ser ut til å gå langt snillere med Biden som har litt oversikt over hva som skjer i samtiden og ikke tror han er tilbake i fangeleiren som febersnakket til McCain til tider har vitnet om. Men igjen, hovedelementet her er Palin. Hvorfor er det så liten vilje til å snakke om henne? Sist vi prøvde også så var det bare "OBAMA ER UERFAREN".

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Men så er Joe Biden flere hakk bedre enn Sarah Palin.

 

Jeg skjønner kritikken mot begge parter. Samtidig som jeg har en underbygget frykt for at Obama er mange store ord, lite handling og alt for mye bortforklaring når det kommer til stykket, er det noe ved John McCain som blir for likt George W. Bush til at jeg klarer å støtte ham i valgkampen. Obama har kommet med mange store lovnader, og nå som finanskrisen har inntruffet blir det vanskelig for ham å innfri en akseptabel andel. Kanskje han er litt overambisiøs?

 

McCain derimot, virker som den kloke, vise rutinerte eks-krigsfangen som kan styre USA med stø hånd på en rutinert måte. Utenfra. Han bærer preg av ikke å ha den samme karismaen, utstrålingen og talegaven som Barack Obama har. Litt ustabil. Og ikke undervurder talegavene. Obama kan veie opp for kritikken om mangel på rutine ved å være en av de mest karismatiske lederne i USAs historie, og at det hersker en god del naitivitet i USA skal man ikke glemme.

 

Verken Obama eller McCain virker særlig fantastiske, men Obama over McCain, any day.

 

Vel, 6 år er endel i den alderen samt Joe Biden har en mye bedre helse enn McCain. Han har ikke blitt torturert samt har ikke den samme lite positive historien med sykdom som McCain.

Exactly, i tillegg er sjansene større for et McCain-dødsfall enn et Obama-dødsfall. Det sier seg selv.

Lenke til kommentar

En ting som få snakker om, men som er verdt å nevne: Å velge McCain er å velge hele Det republikanske partiet. McCain skal sette sammen et helt kabinett som bl.a. inkluderer forsvarsminister, justisminister og finansminister. Når han er i stand til å velge en farlig og gal idiot som Sarah Palin som visepresident, hvor mange andre farlige og gale idioter vil han befolke kabinettet med?

 

McCain har for lengst solgt seg til sterke krefter på den ytterste høyresiden og i forretningsverdenen. Disse vil kreve å få tilbakebetaling for ressursene de har brukt for å hjelpe ham i valgkampen, og de vil kreve det i form av klingende mynt og sterk konservativ politikk.

Lenke til kommentar

The economist har laga en interessant greie. De har laget et kart, hvor basert på amerikanske electoral college systemet, hele verden kan stemme:

 

http://www.economist.com/vote2008/

 

Det er selvfølgelig ikke vitenskapelig med tanke på utvalg og demografi etc, da det kun går på lesere av the economist, men det er jo relativt interessant å se hvor ekstremt overveldene støtte Obama har internasjonalt i forhold til McCain.

 

McCain: 23 Valgmenn, Obama: 8571 Valgmenn

Lenke til kommentar
The economist har laga en interessant greie. De har laget et kart, hvor basert på amerikanske electoral college systemet, hele verden kan stemme:

 

http://www.economist.com/vote2008/

 

Det er selvfølgelig ikke vitenskapelig med tanke på utvalg og demografi etc, da det kun går på lesere av the economist, men det er jo relativt interessant å se hvor ekstremt overveldene støtte Obama har internasjonalt i forhold til McCain.

 

McCain: 23 Valgmenn, Obama: 8571 Valgmenn

 

 

Også veldig interrestant å se at Georgia var det eneste landet med "Strong McCain"!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...