Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll

Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

• McCain
      102
    • Obama
      802

Anbefalte innlegg

Det er to saker som vil prege nyheten de neste ukene, og det er McCains forhold til Keating og Obamas forhold til Ayers,.

"Ayers-saken" var død før den kom opp. Bill Ayers har lenge vært et respektert individ i det politiske miljøet i Chicago, han har vært kjent som "the go-to-guy" hva gjelder skolepolitikk og er generelt et engasjert medlem av samfunnet. Både demokrater og republikanere har omgått/truffet/jobbet med Ayers i en årrekke. At Obama har truffet og jobbet med Ayers er helt naturlig. Ikke har Obama hatt noe nært forhold til Ayers heller.

Keating-skandalen tror jeg heller ikke vil få noe særlig luft under vingene. Det er forferdelig mange år siden og McCain var ikke så dypt involvert som de andre som var involvert, etter hva jeg har forstått så har McCain også lært av episoden. Bare fluff altså, men man vet jo aldri med amerikanske medier. Jeg regner med at Fox News og høyreekstreme radioprogrammer kommer til å kjøre Ayers-saken hardt og at DailyKos og lignende nettsteder vil kjøre Keating-saken hardt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han har sagt at han vil bryte pakistansk suverenitet i ett angrep på spesifikke mål i Pakistan. Gjør de ikke noe vil det fortsatt være en offensiv militær handling inn i en suveren nasjon og regnes som en krigshandling.

Uansett, så som Gentrus nevner, pakistanske myndigheter har gitt beskjed om å åpne ild hvis amerikanske styrker bryter deres suverenitet pga. angrep de allerede har gjort i området.

Så hvis pakistanerne oppdager MacGyver med BinLaden innsurret i sølvteip, blir MacGyver skutt?

Lenke til kommentar

Det er ikke hyklersk i det hele tatt, vi er ikke demokrater. Problemet er ikke at folket slenger dritt, det er når kampanjer slenger dritt. Jeg kan være så kjip jeg bare vil mot McCain og Palin fordi jeg er bare et enkeltmenneske med en mening. McCain-kampanjen, derimot, skal vise i tiden før valget hvordan de vil oppføre seg etter valget. Hvis løsningen er å være misvisende og usaklig og slenge irrelevant og usann dritt i stedet for å fokusere på saker og løsninger, så er det kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Altså, i mine øyner er det hyklerisk fordi at mange (les: ikke alle) først kritiserer en part for å gå til personangrep, for så å selv gå til personangrep på de samme folkene

Men jeg ser poenget ditt. Hva en gjeng med anonyme dataforumfolk her i Norge mener som saken er gjerne ikke så relevant i det store bildet :)

Lenke til kommentar

Er det like hyklersk å angripe en som angriper? Hvis vi føler at han gir seg selv en urettferdig fordel ved å oppføre seg på en skitten måte som Obama holder seg for god for, så er det vi (og en del andre på internett) gjør mest for å jevne terrenget, slik at kandidaten vår slipper å gjøre det. Sånn sett er det greit å ha hele nettet med seg.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvordan man angriper. Her har vi tre parter. Vi har part A (McCain). Vi har part B (Obama) og vi har part C ("dere"). Hvis part C først kritiserer part A for å ha kommet med usaklig kritikk mot part B, for så å selv komme med usaklig kritikk mot part A er det hyklerisk. Hvis part B svarer i samme mynt som part A er det motangrep. Det mener ihvertfall jeg :)

Lenke til kommentar
Så debatten på TV2 Nyhetskanalen nå i kveld, og er det noen andre som har lagt merke til hvor jævla snurt og barnslig McCain oppfører seg ovenfor Obama? Han ser ikke på ham når han snakker til han, og oppfører seg som om det gjorde vondt å høre på ham.

Er ganske enig i dette. Lastet ned debatten i går, og var ganske skuffet over McCains mangel på seriøsitet.

Lenke til kommentar

ja etter jeg fikk litt søvn så er jeg meget enig i at mccain var ganske barnslig og usaklig. Helt klart at han prøvde å virkelig "drite ut" og angripe obama men fikk det ikke til i det hele tatt. Så sånn sett i ettertid så synes jeg obama vant debatten pga han var litt flinkere til å svare direkte på spørsmålene (men ikke flink nok!) og han oppførte seg skikkelig og ikke "barnslig" som mccain..

men fortsatt, kjedelig debatt. Mccain klarer ikke angripe obama og obama vet han leder og trenger ikke å angripe noe sælig.... håper på fyrverkeri i neste debatt...!

Lenke til kommentar

Ikke sats på fyrverkeri, hvis det fortsetter som det er nå så er det best for Obama å ikke si noe under debatten. McCain kan fortsette med "han kjenner skurker"-argumentet mens folk snakker om Keating-saken, han kan fortsette med spøker som "-nailing Jell-o to a wall" eller han kan påstå at Obama ikke står for forandring fordi han stemmer med partiet som ikke er i makten nå (når han selv stemmer i tråd med presidenten som er i makten), det har ingenting å si. Folk biter ikke på, og det ser bra ut for Obama. En fire-and-brimstone, Jed Bartlett-tale virker underholdende nok, men stabilitet og saklig oppførsel er Obamas sterkeste strategi akkurat nå.

Lenke til kommentar

Og det er høyst sannsynlig stabilitet og fokus på å unngå skandaler og sensasjoner som blir Obama's strategi nå. Han ligger såpass lang foran på alle meningsmålinger at han på ingen måte har behov for risikofylte utspill for å sanke de siste statene som trengs for å få de 270 valgmennene han trenger.

Ballen er som Dorian sier i alle høyeste grad på McCains banehalvdel, og McCain har ikke utifra det jeg har sett på debatter og lest det som trengs for å ta igjen et forsprang på 5-7%. Tror han baserte mye av sin kampanje på Obamas uerfarenhet, en strategi som ikke bare var fundamentalt mislykket men som også gjorde republikanernes mangel på en presis politisk plan veldig åpenbar.

Hovedfeilen er nok at han ikke har klart å distansere seg grundig nok fra Bush. For den gemene amerikaner er nok McCain bare en fortsettelse av Bush. Det hjelper ikke så mye at han kaller seg Maverick når han ikke engang på presise spørsmål klarer å skille seg nok fra hverken Bush eller republikanerne.

Nå skal det være sagt at en mer enn karismatisk taler og virker bare mye mer direkte appelerende for det amerikanske folk.

Lenke til kommentar

Stor ledelse for Obama på de siste målingene:

McCain har tatt over North Carolina, mens Obama har tatt over nøkkelstatene Florida og Ohio samt Missouri og Nevada.

Florida: Obama leder med 2% (27 mandater)

Pennsylvania: Obama leder med 12% (21 mandater)

Ohio: Obama leder med 6% (20 mandater)

Michigan: Obama leder med 10% (17 mandater)

North Carolina: McCain leder med 3% (15 mandater)

Virginia: Obama leder med 2% (13 mandater)

Indiana: McCain leder med 5% (11 mandater)

Missouri: Obama leder med 3% (11 mandater)

Minnesota Obama leder med 7% (10 mandater)

Colorado: Obama leder med 6% (9 mandater)

Nevada: Obama leder med 2% (5 mandater)

New Mexico: Obama leder med 5% (5 mandater)

New Hampshire: Obama leder med 8% (4 mandater)

Montana: McCain leder med 8% (3 mandater)

Lilla stater for McCain: 29 mandater

Lilla stater for Obama: 142 mandater

Røde stater for McCain: 160 mandater

Blå stater for Obama: 207 mandater

TOTALT:

McCain: 189 mandater (35%)

Obama: 349 mandater (65%)

Lenke til kommentar
Stor ledelse for Obama på de siste målingene:

McCain har tatt over North Carolina, mens Obama har tatt over nøkkelstatene Florida og Ohio samt Missouri og Nevada.

Florida: Obama leder med 2% (27 mandater)

Pennsylvania: Obama leder med 12% (21 mandater)

Ohio: Obama leder med 6% (20 mandater)

Michigan: Obama leder med 10% (17 mandater)

North Carolina: McCain leder med 3% (15 mandater)

Virginia: Obama leder med 2% (13 mandater)

Indiana: McCain leder med 5% (11 mandater)

Missouri: Obama leder med 3% (11 mandater)

Minnesota Obama leder med 7% (10 mandater)

Colorado: Obama leder med 6% (9 mandater)

Nevada: Obama leder med 2% (5 mandater)

New Mexico: Obama leder med 5% (5 mandater)

New Hampshire: Obama leder med 8% (4 mandater)

Montana: McCain leder med 8% (3 mandater)

Lilla stater for McCain: 29 mandater

Lilla stater for Obama: 142 mandater

Røde stater for McCain: 160 mandater

Blå stater for Obama: 207 mandater

TOTALT:

McCain: 189 mandater (35%)

Obama: 349 mandater (65%)

høres flott ut men når du spyr ut slike (ganske) Sterke påstander eller "fakta" SKAL man legge med kilde =)

håper for guds skyld ikke obama setter seg ned og surfer på forsranget sitt. han kommer til og bli bitt i ræva på valgdagen, i can sense it!

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...