Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og det er vel det han basicly sier seg villig til.

Nei. Å bombe Pakistan er å slippe bombe på pakistanske mål. Det blir som å si at de allierte under WWII angrep Frankrike når de egentlig angrep tyske mål i Frankrike.

 

Nå skal vi ikke henge oss opp i hva en som har misforstått sitatet sier, vi forholder oss til det Obama sier - han er villig til å angripe mål på Pakistansk jord (å angripe Pakistan) hvis Pakistan selv ikke er villig til å gjøre det.

Nei, ikke å angripe Pakistan. Den uærlige påstanden var at han sa han ville "bombe Pakistan". Et mer ærlig og korrekt sitat ville være "angripe Al-Qaida-mål i Pakistan". Således kan vi se at vedkommende med vilje prøvde å gi et feilaktig inntrykk av Obamas utsagn for å understøtte argumentasjonen sin.

 

Joda, men å angripe mål i Pakistan uten dems samtykke og støtte vil jo på mange måter være det samme som å "bombe Pakistan", uansett om det er Al-Qaida de er ute etter eller ikke. At Pakistanske sivile blir skadet/drept av USA på Pakistansk jord uten deres tilatelse vil jo så klart ikke bli godtatt av Pakistan. Så sånn sett kan jo disse uttalelsene forsvares, selv om han ikke direkte sier og mener at USA vil angripe Pakistan.

Lenke til kommentar
Og det er vel det han basicly sier seg villig til.

Nei. Å bombe Pakistan er å slippe bombe på pakistanske mål. Det blir som å si at de allierte under WWII angrep Frankrike når de egentlig angrep tyske mål i Frankrike.

 

Det å bombe Pakistan er å slippe bomber på Pakistansk territorium, uavhengig av hva målene måtte være.

Lenke til kommentar
Thlom. du bare spekulerer ut fra tomlufta. Det er ingen tvil om at begge kandidatene var godt forberedt, men det er fordi de har en horde med rådgivere og manusforfattere som har sittet i ukevis og tenkt på alle mulige spørsmål, sett på dagens situasjoner og gitt kandidatene sine en viss peiling på hva som kom til å bli spurt om.

Det er velkjent at debattene er gjennomregissert og at de to partiene har mer enn en finger med i spillet. De bestemmer kanskje ikke de nøyaktige spørsmålene, men ikke så langt ifra. Enda verre er det at de har regler for hvordan de kan snakke med hverandre, hvorvidt de kan konfrontere hverandre også videre. Hva disse reglene består av kan vi ikke vite, for kontrakten som er utarbeidet er hemmelig. Debattene er endel av valgkampsirkuset, de er til for kandidatene, ikke den amerikanske velgeren.

 

http://opendebates.org/

http://citizensdebate.org/

Lenke til kommentar

Jeg synes Palin gjorde en fremragende jobb. Følte at hun svarte bra, og imponerte stort. Dere som kaller henne idiot, dum, osv, er tydeligvis bare skuffet over at hun ikke gjorde en dårlig figur. Jeg skjønner at dere ville at hun skulle drite seg ut, og nå som hun gjorde det så bra, så tyr dere til latterlige argumentasjoner, og det beste dere klarer å komme med er at hun er dum. Latterlig...

 

Og det å kalle amerikanere for dumme, bare fordi at Bush ble valgt 2 ganger på rad, synes jeg bare viser hvor lite kunnskap dere har om landet. Ja, Bush har gjort en ytterst dårlig jobb, men nå har jo han ikke akkurat hatt de beste forutsetninger å jobbe med heller. Mye av problemene som Bush sin administrasjon har hatt, skyldes Clinton, og hans tabber i hans 8 år i setet.

Lenke til kommentar
Jeg synes Palin gjorde en fremragende jobb. Følte at hun svarte bra, og imponerte stort. Dere som kaller henne idiot, dum, osv, er tydeligvis bare skuffet over at hun ikke gjorde en dårlig figur. Jeg skjønner at dere ville at hun skulle drite seg ut, og nå som hun gjorde det så bra, så tyr dere til latterlige argumentasjoner, og det beste dere klarer å komme med er at hun er dum. Latterlig...

 

Og det å kalle amerikanere for dumme, bare fordi at Bush ble valgt 2 ganger på rad, synes jeg bare viser hvor lite kunnskap dere har om landet. Ja, Bush har gjort en ytterst dårlig jobb, men nå har jo han ikke akkurat hatt de beste forutsetninger å jobbe med heller. Mye av problemene som Bush sin administrasjon har hatt, skyldes Clinton, og hans tabber i hans 8 år i setet.

 

 

ta av deg hetta du har over hue da! jeg forventet at hun skulle drite seg mere ut ja, men det at hun ikke gjorde det betyr ikke at hun var best. la du HELT seriøst ikke merke til at alle svarene hennes var så innøvd at en 8 klassing kunne gjort det like godt? hun svarte aldrig på direkte kritikk og bortforklarte alle vanskelige situasjoner, hun er en elendig debatant og kommer til og bli en elendig VP. og og si at det er clinton sin feil at bush har det vanskelig bare yterligere beviser hvor tjukk hette du har over hue.

Lenke til kommentar

Kjære deg digitalglenn, jeg forstår virkelig ikke hva du mener med at Palin hadde innøvde svar, hun var den som snakket mest fra hjertet, mens Biden snakket i lange baner om svada, for så å komme med noe fornuftig. Kanskje du er så biased at du hører bare det du vil høre.

 

Og hva angår Clintons tabber, så er det faktisk noe som selv mange demokrater er enige i. Han gjorde mange tabber, og mange av de problemene vi ser i dag, har ikke blitt skapt over en 8 års periode under Bush, men en stor del av problemet skyldes altså Clintons feilslåtte politikk, og som vi ser resultatet av, i dag

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar
Kjære deg digitalglenn, jeg forstår virkelig ikke hva du mener med at Palin hadde innøvde svar, hun var den som snakket mest fra hjertet, mens Biden snakket i lange baner om svada, for så å komme med noe fornuftig. Kanskje du er så biased at du hører bare det du vil høre.

Svada? Jeg syntes Biden stort sett var "to the point", svarte på spørsmål, kontret Palin og hadde noe fornuftig å si. Palin svarte ikke på spørsmål, hun kontret ikke Biden, det vil si, hun latet som, men begynnte hver gang å bable om Alaska og ferdig innøvde talkingpoints.

 

Og Biden begynte jo nesten å gråte når han snakket om kona og dattera som døde, vil si at det er mer "fra hjertet" enn Palins SHOUTOUT(!).

 

Så det er sagt, jeg satt stort sett og irriterte meg over debattformatet, "fear mongering" og andre typisk merkelige amerikanske greier, fra begge kandidatene.

 

(Heia Nader)

 

Men helt objektivt sett så klarte Biden seg betraktelig bedre enn Palin. Hun klarte seg bedre enn forventet, men det var veldig mye ufullstendige setninger, avvik fra tema og fjas. Hun spiller på at hun er folkelig, joe sixpack, hockey mom, noen du vil gå på jakt med. Ikke på at hun er kompetent eller flink.

Lenke til kommentar

Jeg fikk bare sett begynnelsen, og kom frem til det samme som de fleste andre - Biden var klart best, med mer kunnskap, innsikt, erfaring og forståelse. Palin var mer folkelig og koselig og holdt seg til egen trackrecord hver gang McCain sin ble utfordret. Man påstår at McCain gjør noe dårlig for landet, hun svarer med å si at hun gjorde noe positivt i byen sin. Likevel klarte hun seg overraskende bra, noe som er bra. Hvis det verste måtte skje og hun blir VP, så vet hun ihvertfall nå litt mer enn hun gjorde for noen uker siden. Hadde hun bare fortsatt med skoleringen helt til valget hadde hun kanskje forstått hvor feilslått enkelte av polisene er, men vi kan ikke forvente mirakler. Stakkar dame, kan ikke bare kastes inn i internasjonal politikk på høyeste nivå og forventes å kunne det som må til.

 

Sonja84: Det er interessant å se at du ble imponert av henne. Er det fordi du er partisk til kjønnet hennes, eller er det den folkelige tonen som er koseligere å høre på enn kjedelige tørrpinne-med-fakta-til-å-støtte-påstander Biden?

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
.....

Sonja84: Det er interessant å se at du ble imponert av henne. Er det fordi du er partisk til kjønnet hennes, eller er det den folkelige tonen som er koseligere å høre på enn kjedelige tørrpinne-med-fakta-til-å-støtte-påstander Biden?

 

Nei, Palin gjorde rett og slett en veldig god figur i debatten, hun var den som var mest konkret, hadde mest energi, og virket som om hun mente det hun sa. Biden, ja, hva kan jeg si om ham. Ofte virket det som om han ble lei av sine egne svar, så uengasjert var han. Obama og Biden snakker om change, og dette er altså to senatorer, egentlig er det Palin som står for en reell change. Palin er den som virkelig kan filleriste det høybyråkratiske Washington.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...