Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Ingen av de løse kanonene rulla av dekk. Ingen av dem tabba seg ut. Ingen av dem vant debatten.

 

Biden var forsåvidt best på innhold, ja faktisk ville jeg foretrukket ham som president framfor både McCain og Obama vurdert ut fra deres innsats i forrige debatt. Men Palin, som har vært framstilt som idiot de siste ukene, og hadde mest både å tape og å vinne, viste seg langt bedre enn forventet. Ut fra denne debatten, er det ingen ting som diskvalifiserer henne fra å være verken visepresident eller president, tvert i mot, hun virker klar og skarp og genial sammenliknet med de siste åtte årenes president. Resultat? 1-1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Debattene er tydelig regissert og kandidatene vet ganske tydelig hva spørsmålene vil bli. Det er utarbeidet kontrakter som regulerer debatten nærmest ned til minste detalj. Det er synd at det er de to partiene som arrangerer debatten. Tidligere har det vært f.eks The League of Women Voters som har arrangert debattene, men de trakk seg i protest i 1988 etter at de to store partiene forsøkte å diktere ethvert aspekt av debatten.

 

The League of Women Voters is withdrawing sponsorship of the presidential debates...because the demands of the two campaign organizations would perpetrate a fraud on the American voter. It has become clear to us that the candidates' organizations aim to add debates to their list of campaign-trail charades devoid of substance, spontaneity and answers to tough questions. The League has no intention of becoming an accessory to the hoodwinking of the American public.

 

Partiene dannet da The Commission on Presidential Debates, som siden da har vært ledet av de tidligere lederne av de to store partiene. Kommisjonen støttes økonomisk av store selskaper. Dette er helt tydelig et demokratisk problem, og jeg håper initiativene til å få debattene over til uavhengige organisasjoner vil lykkes, så kanskje vi faktisk kan se skikkelige debatter og ikke velregisserte valgkampstunt.

Lenke til kommentar

Thlom. du bare spekulerer ut fra tomlufta. Det er ingen tvil om at begge kandidatene var godt forberedt, men det er fordi de har en horde med rådgivere og manusforfattere som har sittet i ukevis og tenkt på alle mulige spørsmål, sett på dagens situasjoner og gitt kandidatene sine en viss peiling på hva som kom til å bli spurt om.

 

Ja, de siste ukene har jo knapt NOEN snakket om Biden i media, men alle har snakket om hvor ekstrem, hvor dum, hvor bimbo Palin er. Men hun motbeviste jo det nå, og det var vel det hun var ute etter: å vise at hun faktisk er en gyldig VP-kandidat. Vil ikke ha Mccain/palin i det hvite hus, men hun fiksa nok mye av det dårlige imaget sitt inatt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

jeg trekker tilbake det jeg sa om at hun ikke nødvendigvis kom ut av dette som en idiot. men det ordet synes jeg egentlig er perfekt å bruke. hun er idiot som ikke kunne diskutere mer enn de få temaene hun hadde fått pugga inn på forhånd. og når biden gang på gang dro frem masse anklager så kunne hun kanskje plukke ut en slik som da han nevnte mange viktige områder der mccains politikk er helt lik bush sin så valgte hun bare afghanistan og at en forskjell der var at mccain ville bruke en surge der. ærlig talt om du klarer bare å dra frem en liten forskjell mellom din politikk og bush sin og så rett etterpå si at dere er mavericks så er det helt klart at det blir mcsame ELLER at kunnskapen ikke er på topp for å si det mildt. Så ja dette ble ikke helt som forventet ettersom palin ikke fikk press på å svare på anklagene men det ble som forventet ettersom det var en ren slakt der en side la frem saklig politikk og en haug med kunnskap om både egen politikk og den andre sidens politikk mens den andre bare responderte med et par få linjer som ble repetert om og om igjen med null substans...

 

KLAR vinner: Biden!

Lenke til kommentar
Ja, de siste ukene har jo knapt NOEN snakket om Biden i media, men alle har snakket om hvor ekstrem, hvor dum, hvor bimbo Palin er. Men hun motbeviste jo det nå, og det var vel det hun var ute etter: å vise at hun faktisk er en gyldig VP-kandidat. Vil ikke ha Mccain/palin i det hvite hus, men hun fiksa nok mye av det dårlige imaget sitt inatt.

 

si meg først hvem som IKKE hadde klart å pugge 3 temaer og repetere dem om og om igjen samma hva han/hun blir spurt om??

Lenke til kommentar
KLAR vinner: Biden!

 

Enig!

Alle ventet på at hun skulle dumme seg totalt ut da hun skulle i denne debatten. Dette skjedde ikke på grunn av at debattlederen ikke presset hun til å svare på spørsmålene og argumentene til Biden. Bare vent til nettsider, blogger og nyhetskanaler begynner å gjøre narrr av hun i morgen tidlig, for det hun presterte i denne debatten var latterlig. Ja, hun svarte for seg, men når hun svarer alle spørsmål med de samme 3 svarene og har ingen politisk tyngde er det ikke mye man kan si. Hun sporet av etter en setning i det meste og Biden var klart best i denne debatten. Jeg kan ikke FATTE at dette er en VP-kandidat for USA!

Lenke til kommentar

Å kjære vene... Eg sat og høyrde på bbc radio på nrk2 for litt sia, og dei har folk frå begge sider som kommenterer denne debatten.

 

"Biden comes with these complicated statements and really doesn't talk on my level the way as Sarah Palin does. "

 

 

 

 

Palin holdt seg eitt stykkje bak Biden, etter mine auge. Litt for mykje soccer mum hos Palin og meir argument hos Biden. Argument som ein sosialdemokratisk skandinav kan kjenne seg meir igjen i.

 

Meiningsmålingane og intervjua vil sei oss kva amerikanarane synst om ikkje so lenge. Den harde kjernen mellom republikanarane går endå med flagget til topps, men det er mogleg dei moderate no heller meir til Obama.

 

Trenden peikar so langt imot ein siger til Obama.

Lenke til kommentar

De som presterer og si at palin gjorde det BRA har tydeligvis sovna under store deler av debatten, men slapp av det var seint, dere er delevis tilgitt.

 

Palin unlot og svare på latterlig mange spørsmål, hver gang biden kom med et godt angrep byttet hun tema helt og fortsatte på noe annet, dette var frustrerende. hun presenterte tydeligvis en forhåndstrente innlegg gang på gang, og hun gikk til og med imot sine egene verdier da hun sier at "lesber og homser skal ha samme retigheter"

 

Palin klarte seg bra på en ting: ikke drite seg totalt ut. skal vi dømme en mulig president som god fordi hun i 60? minutter presterte og ikke drite seg lodrett ut på direktesendt tv?

 

Det jeg Er litt redd for er at de dummeste delene av USA svelger den latterlige cowboy dialekten hennes og hennes latterlige henvendelser til "soccer mom" rått og stemmer uten og helt vite hvorfor.

 

var morsomt og se hvordan hun uansett tema greide og dra paraleller til alaska, er helt tydelig at hun sikkert er en god leder i alaska men hun har null peiling og null forutsetning for og bli VP på noen som helst slags måte.

 

biden derimot viste stor erfaring og kunnskap, MEN og ja dette er faktisk et STORT men, jeg tror han var litt for lite entusiastisk og litt for lite direkte til og ha scoret hos de mindre politisk intreserte, aka trailer trash delene av USA, dette er synd for han er en veldig bra VP kandidat og helt klar til og ta over når Obama blir skutt ;)

 

Klar vinner: Biden

flink bisk som greide og ikke drite seg ut: Palin

 

EDIT: hadde vært artig om debatt moderatoren presset palin litt mer til og svare på angrep fra biden. da hadde vi helt helt helt sikkert fått oss en mye mer morsom debatt og helt sikkert noe og le av og lese om i media idag :)

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar
Palin klarte seg bra på en ting: ikke drite seg totalt ut. skal vi dømme en mulig president som god fordi hun i 60? minutter presterte og ikke drite seg lodrett ut på direktesendt tv?

Ja, vi må regne med at det skjer når deler media har idioterklært henne de siste ukene, bla. med klipp fra intervjuer der hun settes fast og snakker usammenhengende og uforståelig. Hvis tilskuerne venter ei forvirra høne som ikke klarer å snakke forståelig på podiet, vil hennes framtreden i debatten være positivt overraskende, og vise at hun er en brukbar politiker.

Hadde man derimot i forkant av debatten fokusert mer på innhold i hennes politikk enn hennes stil, ville kanskje tilskuerne vært mer opptatt av hva hun sa, istedet for å la seg imponere av hennes stil.

Lenke til kommentar

i beste house stil sier jeg: you are an idiot!

 

selvfølgelig har media idiot erklert henne, hun er en idiot. og stå rett opp og ned i 60 minutter og spy ut forhåndstrent matriale er noe man lærer i 7-8 klasse, vil det egentlig si at en 8 klassing med stor politisk interesse og forståelse kan bli VP?

 

klar over at det er en teit sammenligning men måten du forsvarer Palin på er like teit, er bare idioter som faktisk forventet at hun kom uforbredt opp på podiet, selvfølgelig har hun nå lenge forbredt seg på denne dagen som du kansje la merke til hadde hun ingenting og fare med, så snart hun ble utfordret på det hun sa byttet hun tema. IKKE holdbart, not now not yesterday not ever!

Lenke til kommentar
Og det er vel det han basicly sier seg villig til.

Nei. Å bombe Pakistan er å slippe bombe på pakistanske mål. Det blir som å si at de allierte under WWII angrep Frankrike når de egentlig angrep tyske mål i Frankrike.

 

Nå skal vi ikke henge oss opp i hva en som har misforstått sitatet sier, vi forholder oss til det Obama sier - han er villig til å angripe mål på Pakistansk jord (å angripe Pakistan) hvis Pakistan selv ikke er villig til å gjøre det.

Nei, ikke å angripe Pakistan. Den uærlige påstanden var at han sa han ville "bombe Pakistan". Et mer ærlig og korrekt sitat ville være "angripe Al-Qaida-mål i Pakistan". Således kan vi se at vedkommende med vilje prøvde å gi et feilaktig inntrykk av Obamas utsagn for å understøtte argumentasjonen sin.

Lenke til kommentar
Palin kom ikke frem som en sløv bimboaktig fjolledame i det minste. Hun svarer godt for seg, og stopper ikke for å tenke seg om heller.

Her er jeg uenig.

 

Hun fremstår kanskje ikke som en bimbo hvis man ikke følger med, men hvis man følger med, merker man at hun hele tiden unngår å svare på spørsmål, og prøver å vri "svarene" sine over på temaer hun har pugget linjer på.

 

Men mange som forventet at Palin bare skulle drite seg ut og ikke svare for seg overhodet, sitter nok slukkøret der borte nå og tenker "faen, dama kan jo tenke og svare for seg likevel!"

Men det kan hun jo ikke. Hun endrer jo tema hele tiden, unngår å svare på spørsmål, og spyr ut ferdigpuggede setninger.

 

 

Men så snakker vi om et land der Arnold Schwarzenegger kan bli guvernør i California,

Er ikke han faktisk ganske dyktig?

 

der folk går inn for å gi alle elever våpen på skolen så de kan forsvare seg mot evt skolemassakrer..

"Folk" går inn for så mangt. Det finnes "folk" i alle land.

Lenke til kommentar

Biden kom helt klart best ut av denne debatten. "Alle" trodde på forhånd at Palin kom til å tabbe seg ut, det gjorde hun ikke, så kanskje noen får et godt inntrykk av henne nå. Men slik jeg ser det så kunne hun like godt holdt seg hjemme og heller sendt dem et ferdiginnspilt bånd som ble gjentatt gjennom hele debatten. Som mange andre påpeker her så svarer hun ikke på spørsmål, men velger å gå tilbake til det hun har innøvd på forhånd.

 

Men så snakker vi om et land der Arnold Schwarzenegger kan bli guvernør i California, der folk går inn for å gi alle elever våpen på skolen så de kan forsvare seg mot evt skolemassakrer..

 

Da hun satte i gang med maverick snakket, "the best workforce in the world" og kommenterte kona? til Biden som har vært lærer i 30 år med at hun ville få sin belønning i himmelen, da ble jeg småkvalm. Hadde jeg vært amerikaner da ville jeg gjennomskuet det som et desperat forsøk på å spille på det erkeamerikanske med patriotisme i framsete. Men jeg er ikke like sikker på om folk flest i USA tenker det samme. Skulle ikke forundre meg om det går rett hjem hos mange. Siden vi snakker om et land der Arnold er guvenør og et land som utrolig nok valgte George W. Bush som president, 2 ganger! Selv om han kanskje ikke fikk flest stemmer så fikk han nok til å bli valgt..

 

Jeg håper Obama blir ny president, ikke fordi jeg er så engasjert i amerikansk politikk og liker USA så voldsomt. Men rett og slett fordi jeg tror det er best for resten av verden. McCain ser jeg på som en liten kopi av Bush. Så ekstremt mye fokus på krig og at fyren er veteran og har vært krigsfange og kan krig osv osv. Det er helt utrolig om USA går i den samme fella igjen etter Bush.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...