Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen kommentarer til Joe Biden's selverklæring som sionist? Er ikke det vi trenger en person med en meget sunn skepsis til Israel lobbyen's påvirkning på kongressen - ikke enda en blind cheerleader med sterk emosjonell overbevisning? Pussig dette, hvordan Obama plutselig erklærer unison støtte hos AIPAC så skyter han frem som den heteste kandidaten, med en sionist som VP.

 

Hittil hadde jeg et godt inntrykk av Biden, men... noe som skurrer her. Kommentarer?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
mot evolusjonsteoriundervisning (mener å ha hørt det, men er ikke helt sikker)

 

Hun har sagt hun skal kjempe for at skapelsesberetningen skal bli den nye "ordentlige" læren på skolen, slikt vinner man kristne på.

Mot abort, livstidsmedlem av NRA, i mot sex før ekteskapet (flott at dette ikke gjelder familien hennes forresten), kristen-patriot til det fulle og etterforskes for å ha misbrukt makten hun får gjennom stillingen sin.

 

Vet ikke hva som er verst, at slike typer finnes, eller at de sanker stemmer.

 

Israel er ikke den situasjonen i verden som bryr meg mest, ihvertfall ikke når man velger en amerikansk president. Og når det gjelder visepresident så er det enda mindre interessant.

 

 

Enig, aller først burde de ordne opp i sitt eget land, og prøve å reparere båndene ut i verden.

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig når det gjelder Israel-problemet. USA har vært denne statens beste venn i mange år og gitt stor økonomisk og militær støtte. Dette er en stor grunn til at mange muslimer ser med skepsis på USA.

 

Et annet poeng er at USAs avhegighet av olje tilsier at de bør ikke være så nære venner med omtrent det eneste landet i regionen uten olje, på bekostning av alle muslimske land som sitter på oljen.

 

Hvis USA presset Israel til å gå inn på en fredelig løsning med Palestinerne ville de inkassere en god del goddwill fra hele verden. Dette ville også være et langt mer postitivt bidrag til "the war on terror" enn Irak-krigen. En Israel-Palestina løsning ville også senke konfliktnivået krafig i regionen som ville være positivt for hele verden (mindre flyktninger f-eks).

 

En kan jo også se Israel-lobbyen som en del av det større problemet som dreier seg om lobbyisme. Det er vel rundt 6 mill jøder i USA og disse har stor påvirkningsmulighet ovenfor politikken som føres ovenfor en av de viktigste regionene for nasjonen.

 

Men strengt tatt er det ikke så mange amerikanere som bryr seg om dette, kun de kristenkonservative. Synes det er litt rart at Israel-politikken nesten aldri diskuteres innenfor USA. Det ser ut til den linjen som nå føres, er godtatt av begge partier.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig når det gjelder Israel-problemet. USA har vært denne statens beste venn i mange år og gitt stor økonomisk og militær støtte. Dette er en stor grunn til at mange muslimer ser med skepsis på USA.

At muslimer ser med skepsis på at de ikke får slakte ned jøder uten at noen sier noe får være så.

 

Israel er et av verdens mest suksessrike land hvis man ser på teknologi og forskning. Ingen land i verden har like mange forskere per innbygger som Israel. Jeg kan vedde på at du selv er helt avhengig av flere ting med opprinnelse i israelsk forskning.

 

Det skulle bare mangle at et moderne demokrati som gir så mye tilbake i form av teknologi og vitenskap får muligheten til å beskytte seg mot utryddelse.

 

Hvis USA presset Israel til å gå inn på en fredelig løsning med Palestinerne ville de inkassere en god del goddwill fra hele verden.

Eh, hva får deg til å tro at det er Israel som må presses? Israel har for lengst anerkjent at palestinerne må få en egen stat. Derimot har de palestinske folkevalgte fortsatt som offisielt mål å utslette Israel! Du ser ut til å tro at det er Israel som er den som motsetter seg fred. Tvert imot, Israel er den som stadig må forsvare seg mot angrep.

 

En kan jo også se Israel-lobbyen som en del av det større problemet som dreier seg om lobbyisme. Det er vel rundt 6 mill jøder i USA og disse har stor påvirkningsmulighet ovenfor politikken som føres ovenfor en av de viktigste regionene for nasjonen.

Nei, den jødiske lobbyen er irrelevant sammenlignet med nær sagt hva som helst annet.

 

Men strengt tatt er det ikke så mange amerikanere som bryr seg om dette, kun de kristenkonservative.

Det er jo bare tull. Jeg er hardcore ateist, og ser på Israel kun ut ifra det at de er et moderne demokrati som er verdifull for verden.

 

 

Israel er vel det hellige land hvor guds utvalgte bor, er nok derfor at usa støtter og gir dem så mye goodwill

Slik er det neppe. Israel ble jo grunnlagt på sekulært grunnlag. Det var behovet for land og beskyttelse som førte til dannelsen av Israel. At et lite mindretall religiøse skrullinger tror noe annet får være deres sak.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig når det gjelder Israel-problemet. USA har vært denne statens beste venn i mange år og gitt stor økonomisk og militær støtte. Dette er en stor grunn til at mange muslimer ser med skepsis på USA.

 

At muslimer ser med skepsis på at de ikke får slakte ned jøder uten at noen sier noe får være så.

 

Israel er et av verdens mest suksessrike land hvis man ser på teknologi og forskning. Ingen land i verden har like mange forskere per innbygger som Israel. Jeg kan vedde på at du selv er helt avhengig av flere ting med opprinnelse i israelsk forskning.

 

Det skulle bare mangle at et moderne demokrati som gir så mye tilbake i form av teknologi og vitenskap får muligheten til å beskytte seg mot utryddelse.

 

Sant nok at Israel er høyteknologisk. Dette gir dem ikke rett til å okkupere et annet land.

 

Hvis USA presset Israel til å gå inn på en fredelig løsning med Palestinerne ville de inkassere en god del goddwill fra hele verden.

 

Eh, hva får deg til å tro at det er Israel som må presses? Israel har for lengst anerkjent at palestinerne må få en egen stat. Derimot har de palestinske folkevalgte fortsatt som offisielt mål å utslette Israel! Du ser ut til å tro at det er Israel som er den som motsetter seg fred. Tvert imot, Israel er den som stadig må forsvare seg mot angrep.

 

Forventer du at de som er okkupert skal oppgi at de vil utslette okkupasjonsmakten? Og så må de da bare godta Israels betingelser. Bare så jeg ikke mistolkes, terrorisme er galt. Men desverre har Iraels politikk vært å undergrave enhver form for levedyktig demokrati i Palestina, dette har åpnet for ekstreme organisasjoner.

 

Vil du også benekte at hvis Israel trakk seg tilbake til FN-anerkjente grenser så ville de høste veldig mye goodwill?

 

En kan jo også se Israel-lobbyen som en del av det større problemet som dreier seg om lobbyisme. Det er vel rundt 6 mill jøder i USA og disse har stor påvirkningsmulighet ovenfor politikken som føres ovenfor en av de viktigste regionene for nasjonen.

 

Nei, den jødiske lobbyen er irrelevant sammenlignet med nær sagt hva som helst annet.

 

En liten gruppe dominerer en hel nasjons politikk ovenfor en region av strategisk og ressurssmessig interesse. Dette er ikke irrelevant.

 

Men strengt tatt er det ikke så mange amerikanere som bryr seg om dette, kun de kristenkonservative.

 

Det er jo bare tull. Jeg er hardcore ateist, og ser på Israel kun ut ifra det at de er et moderne demokrati som er verdifull for verden.

 

Nå snakket jeg om amerikanere. Skulle du være amerikaner, så vil jeg likevel se noen argumenter for at dine landsmenn mener det samme som deg.

 

Nå var det ikke min mening å diskutere denne konkflikten og hvem som har rett og galt. Meningen var å se USAs politikk i forhold til denne konflikten, og hvilken virkning denne hadde for amerikanske interesser. Min påstand var at en viktig del av USAs utenrikspolitikk er skadelig for nasjonen. Videre at det ser ut til at det er lite interesse for dette blant velgerne. Bortsett fra de kristenkonservative som tror at Israel under jødisk kontroll er en forutsetning for at dommedag skal komme. Føl fri til å motsi meg på disse punktene.

Lenke til kommentar
Sant nok at Israel er høyteknologisk. Dette gir dem ikke rett til å okkupere et annet land.

Israel okkuperer ikke et annet land. De okkuperer landområder som ble brukt til å angripe landet fra. Palestina tilhørte Storbritannia før Israel ble grunnlagt som en liten flis av et land sammenlignet med de enorme landområdene araberne fikk fra britene.

 

Forventer du at de som er okkupert skal oppgi at de vil utslette okkupasjonsmakten?

Okkupasjonen kom etter forsøk på å utslette Israel. Grunnen til at de fortsatt okkuperer er at de fortsatt blir angrepet.

 

Men desverre har Iraels politikk vært å undergrave enhver form for levedyktig demokrati i Palestina, dette har åpnet for ekstreme organisasjoner.

Tull og tøys. De ekstreme organisasjonene var der før Israel engang ble grunnlagt, og det er ikke Israel som står i veien for en palestinsk stat. Hvis du ikke har fått det med deg så klarer ikke palestinerne engang å slutte å slakte ned hverandre.

 

Israel har aldri motsatt seg dannelsen av en palestinsk stat. Tvert imot.

 

Vil du også benekte at hvis Israel trakk seg tilbake til FN-anerkjente grenser så ville de høste veldig mye goodwill?

Hva hjelper goodwill hvis terrorangrepene vil øke ekstremt i omfang?

 

En liten gruppe dominerer en hel nasjons politikk ovenfor en region av strategisk og ressurssmessig interesse.

Nei, det gjør den ikke. Det er i USA (og vår) interesse å støtte Israel.

 

Nå snakket jeg om amerikanere. Skulle du være amerikaner, så vil jeg likevel se noen argumenter for at dine landsmenn mener det samme som deg.

Jeg er ikke amerikaner, men som forklart over, så er Israel et viktig land i verden, og en viktig alliert.

 

Min påstand var at en viktig del av USAs utenrikspolitikk er skadelig for nasjonen.

Det er enda mer skadelig å la allierte bli slaktet ned av religiøse rasister.

 

Bortsett fra de kristenkonservative som tror at Israel under jødisk kontroll er en forutsetning for at dommedag skal komme.

De er et ekstremt mindretall, og fullstendig irrelevante.

Lenke til kommentar

McCain begynner å dra fra på de siste meningsmålingene:

 

FOX News: 45% til McCain og 42% til Obama

Gallup: 48% til McCain og 43% til Obama

NBC: 45% til McCain og 46% til Obama

ABC: 49% til McCain og 47% til Obama

USA Today: 54% til McCain og 44% til Obama

CBS: 46% til McCain og 44% til Obama

CNN: 48% til McCain og 48% til Obama

 

Det er spesielt unge, kvinner som har gått over til McCain etter at Palin ble valgt.

Lenke til kommentar

 

Bortsett fra de kristenkonservative som tror at Israel under jødisk kontroll er en forutsetning for at dommedag skal komme.

 

De er et ekstremt mindretall, og fullstendig irrelevante.

 

Dette her var vel det eneste som gjelder amerikansk politikk. Og du tar feil:

 

"For den amerikanske predikanten, John Hagee, som har innflytelse langt inn i Kongressens korridorer og i Det hvite hus, kan russernes krigføring i Kaukasus passe inn som et steg mot oppfyllelsen av bibelske profetier. Pastoren tror, i likhet med flere titalls millioner evangeliske kristne, at apokalypsen er nært forestående."

 

"I februar søkte Republikanernes presidentkandidat, John McCain, aktivt pastorens støtte i et forsøk på å få med seg kristenkonservative stemmer - den enorme mobiliseringen av evangeliske stemmer ble avgjørende for George W. Bushs valgseier."

 

"- Den kristensionistiske lobbyen har utvilsomt meget stor påvirkningskraft på USAs utenrikspolitikk i og med at de har et jerngrep om Kongressen - og Det hvite hus kan gjøre lite uten Kongressens støtte, fortsetter han (Ole Moen)."

 

Kilde: Dagbladet

 

Er du uenig i dette så regner jeg med at du begrunner dette med kilder.

Lenke til kommentar
De gjenvalgte Bush når Irak-krigen var på sitt verste. Selvsagt velger de McCain foran en svart demokrat.

Synes fortsatt det er helt uforståelig..

 

"Vi skjøt oss selv i venstrefoten da vi valgte Bush, vi skjøt oss selv vi høyrefoten da vi gjenvalgte han. Hva skal vi gjøre nå? - JAA! Skjære av oss armene!"

Endret av edge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...