Gå til innhold

Presidentvalg USA '08: oppdatert poll


Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?  

904 stemmer

  1. 1. Hvem ønsker du skal vinne av kandidatene?

    • McCain
      102
    • Obama
      802


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen fortelle meg hva som liksom skulle være så bra med den talen til Sarah Palin? Den blir jo hyllet overalt. Var det den dårlige humoren som gjorde susen eller?

 

si det :) men her er en annen tale av henne. noen som sa religiøse fanatiske muslimer ??

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/03/545655.html

 

kort sagt, "Mener USAs soldater er i Irak på oppdrag fra Gud"

 

håper da virkelig ikke disse gale folka kommer til makten

Lenke til kommentar

Talen ansees som veldig bra fordi hun ble valgt som VP for å fri til de erkekonservative kristne i USA. Dette klarte hun med glans. McCain har tidligere hatt problemer med å tiltrekke seg denne gruppen, som har sett på han med skepsis. Nå vil han nok ha mindre problemer med å få stemmer herfra.

 

Men han kan vel se langt etter de som ville ha Clinton som president og som var misfornøyde.

 

Dama har baller, det skal hun ha for. Hun kritiserte Obama for å ha liten erfaring. Jeg begynner mer og mer å tro at repulikanerne har et gen som ikke tillater dem å se bjelken i eget øye. :hmm:

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hva som liksom skulle være så bra med den talen til Sarah Palin? Den blir jo hyllet overalt. Var det den dårlige humoren som gjorde susen eller?

 

si det :) men her er en annen tale av henne. noen som sa religiøse fanatiske muslimer ??

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/03/545655.html

 

kort sagt, "Mener USAs soldater er i Irak på oppdrag fra Gud"

 

håper da virkelig ikke disse gale folka kommer til makten

 

Kvinnfolket må være spenna gæren! Det er helt forkastelig hvordan politikkerne i USA utnytter overnaturlige vesner for å sanke stemmer.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg er for Obama er at han er en realist. Det Palin sier er at de lover mer selvstendig energi, mer gass, atomkraftværk osv...

Konsikvensene av dette er at flere amerikanere får biler, høyere miljøutslipp fra energiproduksjonen og der har vi problemet i seg selv. Dessuten så er det ingen fordel at usa blir mer uavhengig av andre en nå (ikke det at de er det).

Det Obama sier er at på en tid som dette må man ofre noe for å utføre store endringer (realistisk). Mens republikanerne stadig gir nye løfter (som i virkeligheten ikke er like realistisk og lett utførbare) og kjører det samme løpet med at de vil fortsette med den samme politikken man har hatt med Bush, istedenfor å skape nye løsninger... (det med bush-politikken prøver macCain å lure seg unna, men under alt så er det mye av det samme)

Dette er mitt intrykk, så for all del rett på meg hvis det er noe som trengs å rettes på...:)

Endret av tatata
Lenke til kommentar
En av grunnene til at jeg er for Obama er at han er en realist. Det Palin sier er at de lover mer selvstendig energi, mer gass, atomkraftværk osv...

Konsikvensene av dette er at flere amerikanere får biler, høyere miljøutslipp fra energiproduksjonen og der har vi problemet i seg selv.

 

Utrolig at de faktisk kan "reklamere" med at de vil borre mer olje i USA. Og dette partiet stemmer folk på. Det sier noe om hvor svakt miljøverner står i det landet.

Lenke til kommentar
Ehm, vi borrer da masse olje i Norge? Det trenger ikke være dumt å bruke mer av egen olje mens man venter på alternative energikilder, istedenfor å kjøpe fra diktaturer i midtøsten.

Ønsket til republikanerne(drill, baby, drill) er ettersigende at å borre etter olje i Alaska skal gi lavere bensinpriser. Det er usannsynlig at vil skje. For det første vil det ta mange, mange år før amerikanerne ser snurten av noe olje fra Alaska, og da er oljeprisen antakeligvis betraktelig høyere enn i dag, men det er nå så. For det andre så bestemmes oljeprisen i det internasjonale markedet, og der vil dråpene olje fra Alaska være en fjert i en hangar. Altså vil det ha lite til ingenting å si, med mindre amerikanerne finner ut at de skal beholde oljen kun for seg selv, noe som er usannsynlig siden oljeselskapene vil tjene så mye som mulig på det de borrer opp. Det er jo bare å se på Norge, har vi så billig bensin? Å borre etter olje i Alaska vil utelukkende tjene Big Oil og til dels Alaska.

 

Det er heller ikke ønsket om å vente på alternative energikilder som driver republikanerne, de tror jo knappast på global oppvarming eller behovet for å gå over til alternative energikilder. De spiller på den høye bensinprisen for å tjene stemmer.

 

Det aller smarteste er å la oljen ligge inntil videre. USA og verden har mer behov for ferske olje i fremtide enn nå.

Lenke til kommentar
Ehm, vi borrer da masse olje i Norge? Det trenger ikke være dumt å bruke mer av egen olje mens man venter på alternative energikilder, istedenfor å kjøpe fra diktaturer i midtøsten.

 

Poenget er vel mer at det er viktig å finne nye/flere løsninger på energi problemet. Et godt inngrep er kollektiv trafikk. Du han tenke deg at 50 personer med én bil hver kan lage en fin kø og med nok av enrgiforbruk. Hvis man heller satser på kollektiv trafikk vil det, 1. bruke mindre resurser per pers., 2. Mindre kø, og 3. skape mer orden og kontroll i samfunnet og det offentlige får mer oversikt.

 

Det med å drille opp olje syns jeg er litt "cocky", fordi ved å friste ved å si at mer olje og lavere bensin priser er løsningen, vil det sette demokratene i et dårligere lys. Men greia er jo at man prøver å redusere utsluppet, ikke ekspandere det!

Det skal også fint lite til for at man skal kunne få gjort noe med det. Nå fortiden er folk så milljøbevisste og ved å kjøre politiske miljøkampanier er ingen dårlig idé. Og det er noe som demokratene kommer til å gjøre, antageligvis mer en republikanerne.

Endret av tatata
Lenke til kommentar

Joda, men du mistet litt poenget tror jeg. USA satser tungt på alternativer. Ikke alle alternativene er gode, jeg er blant annet ganske skeptisk til biofuel, som benytter korn/mais osv og bidrar til matmangel, noe blant annet verdensbanken påpekte tidligere i år. Til og med Bush lanserte milliardsatsing på forskning ved å erklære "we are addicted to foreign oil" tidligere i år. Så, det er faktisk et argument å benytte sine egne ressurser innen alternativene blir billigere. Det er også i USA strategiske interesser å være mindre avhengige av olje fra midtøsten. Det er kanskje ikke det beste argumentet, men det er et akseptabelt argument. Og jeg kjøper ikke helt uten videre at det nødvendigvis er en miljøkatastrofe å starte begrenset utvinning i et lite område i Alaska (som er mange ganger norges areal).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...