laaw Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Hei, sitter med hjerte i halsen her etter å ha oppdaget at CPU-viften stoppet og prossesoren min hadde gått helt opp til 110-115 grader på de forskjellige kjernene før jeg merket det. Da Everest, Core Temp og Bios viste det, samt at så fort vifta startet igjen gikk det til normale temp, regner jeg nesten med at sensoren ikke er fucka. Pga. en bios reset for en stund siden hadde jeg glemt å sette på bios alarm for dette. Etter å ha fått tatt strømmen og startet opp igjen begynte vifta igjen å gå. Jeg får boota og alt virker som det skal. Hvordan kan jeg få testet at ting er ok best mulig? Har jeg sluppet unna med skrekken? Følgende spec på pc`en : Q6600 G0 - Stock kjøler, orginale clocks. Gigabyte P35C-DC3R Endret 16. oktober 2007 av laaw Lenke til kommentar
haalo Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Du slapp nok unna med bare et nesten-hjerteinfarkt som konsekvens . Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hmm, skjedde dette bare plutselig? Sjekk denne tråden, samme skjedde med meg - bare med skjermkortet i stedet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=843452&hl= Lenke til kommentar
laaw Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 For og være ærlig vet jeg rett og slett ikke hvor lenge den kjørte uten vifte. Satt og spilte portal(for et spill ) , da fps sakte men sikkert begynte å synke. Trodde det var fordi jeg var på et krevende brett. Men irriterende å vite at vifta plutslig kan skru seg av da, seff hadde det ikke gått så langt hvis jeg ikke hadde glemt sette på warnings. Men har spilt litt i kveld uten å merke noe så regner med at alt er ok. Ang. skermkortet ditt så er vel eneste likheten at begge kjører vista. For deg hjalp det med vanlig reboot, mens jeg var nødt til å ta strømmen for at vifta skulle starte. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Nyere prosessorer har innebygde safetyfeatures for å nettop forhindre at den brenner opp. Det var derfor du fikk FPS drop etterhvert, fordi den dynamisk klokket ned eller droppet cycles for å holde varmen under kritisk nivå. Nei, 110celcius tar som regel ikke knekketn på en CPU. Det skal en god del hyere til for å lage permanent skade, men for stabilitetens skyld er det selvfølgleig ikke en god idè å kjøre noen CPU iunder slik ekstrm temperatur i lengre tid. fiks kjølingen, så stresstester du litt i prime95 (1 for hver core). Da vil du ihvertfall kunne helt utelukke at det har skjedd noe permanent skade, men det tviler som jeg som sagt veldig på. Det er et stor sprang mellom temperaturen en CPU kan fungere under, og tempen den blir fysisk skadet på (ihvertfall om vi snakker kortsiktig). -Stigma Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Tror du kan ta det helt med tro. Enten så virker en cpu eller så virker den ikke. Peis på Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Ang. skermkortet ditt så er vel eneste likheten at begge kjører vista. For deg hjalp det med vanlig reboot, mens jeg var nødt til å ta strømmen for at vifta skulle starte. Begge hadde Vista (med Everest), og begge hadde en vifte som plutselig skrudde seg av. Det er akkurat dette sammentreffet jeg er bekymret for. Som jeg nevner har jeg oppdaget dette en gang tidligere i Vista. Ettersom ingen av oss gjorde noe fysiske forandringer, annet enn å restarte (ved restart i mitt tilfelle og slå av/på i ditt), så tviler jeg på at det er noe feil med viftene våre. Mystisk er det nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå