Gå til innhold

SOS! Hvordan rense prosessor?

Anbefalte innlegg

Okey, har vært uren nett ei stund nå but i`m back, mye aktivitet her :thumbsup:

Har nå tørket vekk all synlig goop og startet opp og maskinen har vært på ganske lenge. Betyr det at den skaden som kan ha skjedd har skjedd da? Hvet ikke om den faktisk er blitt skadet siden bå har jeg prob med skjermbildet (se skjermkort-delen ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
goopet er da ikke strøm ledende bare peis på du og se hva som skjer

Dette er delvis riktig. Kjeramisk kjølepasta har ikke strømledende egenskaper i det hele tatt (det er jo kjeramikkpartikler tross alt). Men metallbaserte kjølepastaer har strømledende egenskaper. De er ikke akkurat superledere, men det er tilstrekkelig til at det kan kortslutte kretser som får det på seg. Om dette ikke er en veldig stor praktisk fare, bør man likevel være varsom.

Dessuten vil påføring av for mye goop medføre en ikke-optimal varmeoverføring; pastaen vil da delvis tjene som isolasjon. Poenget er å ha så lite på som mulig - det er snakk om en halv millimeter eller mindre. Man skal bare dekke de imperfeksjonene og mikroskopiske gropene i kjølerfoten og cpu-overflaten. Hvor mye man faktisk trenger er avhengig av imperfeksjonene. En svært godt slipt overflate vil kreve mindre siden det er mindre opprom for pastaen å fylle.

Jeg vil ikke anbefale å kline på helt uten videre. Ikke ta mer enn du behøver. For å vite omtrent hvor mye, så se i guidene som finnes. Det er en her på hw.no, men det finnes guider som er mer oppdaterte der det er bilder fra nyere prosessorer. Som en tommelfingerregel kan du ta på en dæsj omtrent på størrelse med et riskorn. Pass på å få utjevnet pastaen så mye som mulig.

Lenke til kommentar
goopet er da ikke strøm ledende bare peis på du og se hva som skjer

Dette er delvis riktig. Kjeramisk kjølepasta har ikke strømledende egenskaper i det hele tatt (det er jo kjeramikkpartikler tross alt). Men metallbaserte kjølepastaer har strømledende egenskaper. De er ikke akkurat superledere, men det er tilstrekkelig til at det kan kortslutte kretser som får det på seg. Om dette ikke er en veldig stor praktisk fare, bør man likevel være varsom.

Dessuten vil påføring av for mye goop medføre en ikke-optimal varmeoverføring; pastaen vil da delvis tjene som isolasjon. Poenget er å ha så lite på som mulig - det er snakk om en halv millimeter eller mindre. Man skal bare dekke de imperfeksjonene og mikroskopiske gropene i kjølerfoten og cpu-overflaten. Hvor mye man faktisk trenger er avhengig av imperfeksjonene. En svært godt slipt overflate vil kreve mindre siden det er mindre opprom for pastaen å fylle.

Jeg vil ikke anbefale å kline på helt uten videre. Ikke ta mer enn du behøver. For å vite omtrent hvor mye, så se i guidene som finnes. Det er en her på hw.no, men det finnes guider som er mer oppdaterte der det er bilder fra nyere prosessorer. Som en tommelfingerregel kan du ta på en dæsj omtrent på størrelse med et riskorn. Pass på å få utjevnet pastaen så mye som mulig.

ja takk for den veldig ubrukelige men presise inføringen i hvordan jeg skal føre på pasta (har sikker gjort det et par ganger mer en deg :thumbup: ), og med peis på mene jeg(kobl til PC-en og se om den funker vist kortslutning så kalles det retur)

Lenke til kommentar
Har dessverre ikke tilgang på kamera, men det er kommet en liten flekk påden siden som skal mot " pinene " og kan jeg "vaske bort dette med noe uten og skade hverken det eller hket? Kan jeg bruke vanlig vann så llenge det tørker før jeg skrur på PC-en??

Bare ta litt dasspapir og vann! Hallo, om den skulle nå ryke så er det sikkert fleire på butikken!

Det er snakk om ein prosessor! Vi må prøve å skille mellom liv og død her, og ein prosessor er ikkje livet...

På Quad cores skal as5 påføres ca slik...

artic5quadsij9.jpg

post-3331-1192945407_thumb.jpg

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Du kan i prinsippet hive hele prosessoren i et bad isopropanol og la det fordampe bort. Fordelen med isopropanol er at det er ren sprit uten noen andre tilsetninger enn litt denator, så 90% av det du påfører dunster bort med en gang.

Whitesprit bør du holde deg unna.. Det inneholder mye mer enn bare sprit, blandt annet mer fett som blir liggende igjen og virke som isolasjon.

Lenke til kommentar

Herregud hvor mye folk freaker ut her. For det første har du en ikke metallisk pasta så er det uansett null stress. Om det er en metallisk pasta så er det bare å tørke det av med en papirbit. Datadeler er ikke så sensetive som folk tror. Vet jo om folk som vasker hovedkortetene sine i springen med skrubb og såpevann, og har selv badet hovedkortet i vann. Funker fint så lenge man tørker det etterpå.

Om PC-en din booter så er ingen skade skjedd. Ikke noe å begkymre seg over, og cpu-pinnene kommer ikke magisk til å kortslutte seg selv.

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med sockelen, de pinnene som går opp tåler SVÆRT lite.

Viss du har fått kjølepasta på selve sockelen ville jeg kjøpt en slik elektrorens som er på sprayboks, de har det på F.eks biltema for en billig penge.

Den løser opp de fleste kjølepastaene og fordamper nokså raskt slik at du slipper å tenke på rester etter rensestoffet.

Du kan og gjøre slik som kaffibordet sier, datadeler tåler egentlig mye mer enn hva folk tror.

Men de pinnene som er i sockelen tåler lite.. Bøyer seg meget lett..

Bøyde en pinne på mitt hovedkort, men greide og fikse den med ei nål og et forstørrelseglass.

Fikk den ikke helt slik som den skal være, men systemet er stabilt og det ser ut til så pinnen fungerer, men ble overrasket over hvor lite de tålte. Eneste jeg gjorde var å ''skli'' cpuen litt over nå jeg skulle ta den på. Var såvidt borti...

BTW: Har ikke lest hele tråden så har kanskje oversett noen poster som jeg burde lest... :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg foretrekker aceton til og rense prosessorer med, men isopropanol fungerer like godt...

Har selv badet prosessorer i såpe og vann, fungerer like godt den dag i dag...

Datadeler tåler mye mer enn hva folk tror...

Lenke til kommentar

Ser ingen nytte i å "renske" pinnene under. Hvis ikke har klart å grise de til, da. Bare bruk en q-tips. Sørg for å holde på selve platen og ikke pinnene under. Har du slik skumgumme greie som følger med hovedkortet eller noe. Kan du legge prosessoren på den.

Lykke til!

Birger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...