Gå til innhold

Greier du denne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk til alle som hjalp meg, det vil si de to som faktisk ga meg et nyttig svar! Dere andre... ja, jeg skal ikke si noe om dere!

TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK TAKK

Lenke til kommentar
>4x+6y=10  

>2x+3y=11  

4x + 6y = 10

4x*4 + 6y*6 = 10 * 10

x+y=1

1-y=x

1=x/y

====

2x+3y=11

2x*2+3y*3=11*11

x+y=1

Og blir det samme

1=x/y

====

Seff. kan vi ta en sbstraktering av svaret, siden det ko i to stykker på denne måten, og ta ibruk de faktiske verdiene her;

4+6=10

blir 10=10, noe vi vet ikke stemmer, fordi x og y er med.

Da får vi:

10xy=10

Vi deler vediene på hver side med hverandre, og får 0.

x*y=0

Men med det andre stykket blir det litt annerledes.

2x+3y=11

Fordi 2 og 3 er såkaldte "anngrensende" verdier, noe som betyr at vi må ta hennsyn til de også, vi får da  

2*3+xy=11

6+xy=11

Siden de i utgrnagspunktet var anngrensende, følger vi her Gruth' teorem, og må konkretisere grunnverdiene her, noe som gir følgende;

(6=1+1+1+1+1+1)*(x)+(y)=(11=1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1)

Og ved oppgradering av grensverdiene, slår vi da sammen.

17=x*y

Siden x og y er ukjent, blir det dermed

17=17*17

altså

x=289

====

Lever dette til læreren, og se hva han/hun synes. Det burde gjøre susen.

Lord Thaniel

svaaaaaada! ;)

4*289 + 6*289 blir i alle fall ikke 10 :rofl:

...tror jeg... *doh*

du gjør to vanvittig stoooor feil helt i starten.. førskolefeil... nesten...

4x + 6y = 10

4x*4 + 6y*6 = 10 * 10

x+y=1

1-y=x

hvis du hadde delt hvert ledd med tall kunne du trukket vekk... men du kan fortsatt ikke dele på forskjellige tall...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...