Gå til innhold

Greier du denne?


Anbefalte innlegg

Løs ligningsettet grafisk. Kontroller derretter løsningen ved regning regning.

 

4x+6y=10

2x+3y=11

 

 

Her er noe annet du kan bryne deg på:

 

Caroline jobber noen ettermiddager på et fiskemottak. Hun kan velge mellom to betalingsformer. Enten kan hun få 30kr per time pluss 0,50kr for hver kasse fisk hun sorterer, eller ingen fast inntekt, men 2kr for hver kasse hun sorterer.

 

a) Sett opp et uttrykk for hvor mye hun tjener (y kr) dersom hun sorterer x kasser ved begge betalingsformene.

 

B) finn ved regning hvor mange kasser hun må sortere i timen for at timelønna skal bli den samme ved begge betalingsformene.

 

 

Og med det sier jeg LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Løs ligningsettet grafisk. Kontroller derretter løsningen ved regning regning.

 

4x+6y=10

2x+3y=11

 

tittet raskt på denne og ser at den ikke går opp.. umulig! det blir som å si 2+3 = 5

og

2+3 = 11

 

 

raskt: 4x+6y = 10 ... man kan dele alle ledd med 2 og få 2x+3y = 5

 

da ser man raskt at dette blir feil... :)

 

L = Ø

Lenke til kommentar
Løs ligningsettet grafisk. Kontroller derretter løsningen ved regning regning.

 

4x+6y=10

2x+3y=11

 

tittet raskt på denne og ser at den ikke går opp.. umulig! det blir som å si 2+3 = 5

og

2+3 = 11

 

 

raskt: 4x+6y = 10 ... man kan dele alle ledd med 2 og få 2x+3y = 5

 

da ser man raskt at dette blir feil... :)

 

L = Ø

Hva hvis x = -2 og y = 3? -(2*2)+(3*3) ?????

uhm........

 

eller har jeg glemt matten nå?

Lenke til kommentar

Caroline jobber noen ettermiddager på et fiskemottak. Hun kan velge mellom to betalingsformer. Enten kan hun få 30kr per time pluss 0,50kr for hver kasse fisk hun sorterer, eller ingen fast inntekt, men 2kr for hver kasse hun sorterer.

 

a) Sett opp et uttrykk for hvor mye hun tjener (y kr) dersom hun sorterer x kasser ved begge betalingsformene.

 

B) finn ved regning hvor mange kasser hun må sortere i timen for at timelønna skal bli den samme ved begge betalingsformene.

 

a) timeslønn

fastlønn : 30 + 0,5X = Y

provisjon : 2X = Y

 

B)

 

30+0,5X = 2X

 

30 = 2X - 0,5X

 

30 = 1,5X

 

X = 30/1,5

 

X = 20

 

Hun må stappe fisk i 20 kasser i timen!

Lenke til kommentar

>4x+6y=10

>2x+3y=11

 

 

4x + 6y = 10

4x*4 + 6y*6 = 10 * 10

x+y=1

1-y=x

 

1=x/y

====

 

2x+3y=11

2x*2+3y*3=11*11

x+y=1

 

Og blir det samme

 

1=x/y

====

 

Seff. kan vi ta en sbstraktering av svaret, siden det ko i to stykker på denne måten, og ta ibruk de faktiske verdiene her;

 

4+6=10

 

blir 10=10, noe vi vet ikke stemmer, fordi x og y er med.

Da får vi:

 

10xy=10

 

Vi deler vediene på hver side med hverandre, og får 0.

 

x*y=0

 

Men med det andre stykket blir det litt annerledes.

 

2x+3y=11

 

Fordi 2 og 3 er såkaldte "anngrensende" verdier, noe som betyr at vi må ta hennsyn til de også, vi får da

 

2*3+xy=11

 

6+xy=11

 

Siden de i utgrnagspunktet var anngrensende, følger vi her Gruth' teorem, og må konkretisere grunnverdiene her, noe som gir følgende;

 

(6=1+1+1+1+1+1)*(x)+(y)=(11=1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1)

 

Og ved oppgradering av grensverdiene, slår vi da sammen.

 

17=x*y

 

Siden x og y er ukjent, blir det dermed

 

17=17*17

 

altså

 

x=289

====

 

 

Lever dette til læreren, og se hva han/hun synes. Det burde gjøre susen.

 

 

Lord Thaniel

Lenke til kommentar
Elementær matriseregning:

4 6 | 10

0 0 | 12

 

=> Ingen løsning.

Eller "Ligninssettet er inkonsistent" som de sier her i Bergen :D

Hadde håpet på en koselig IQtest eller noe, men matte fra ungdomsskolen!! Nei. Kom heller med noen mer avanserte problemer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...