sdhild99 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hei, Jeg har et Abit KD7-RAID som nekter å kjøre med mer enn 1 GB RAM. Jeg kjøpte det brukt og da fulgte det med 2x512MB Kingston DDR 3200 RAM. Dette fungerte greit. Deretter kjøpte jeg en ny 1GB brikke av samme merke og type. Med 2GB minne var det bare klaging på ntfs.sys og blåskjerm hele tiden. Da tok jeg ut 512-brikkene og satte inn 1GB-brikken for seg selv. Dette kjører greit, men hvis jeg forsøker å sette inn en av 512-brikkene er det full krasj igjen. I følge manualen skal kortet støtte 3GB PC3200 RAM i alle kombinasjoner (av slots). Det skal også støtte 1GB brikker som største brikkestørrelse. Etter det jeg kan se har jeg siste BIOS. Noen som har noen idéer om hvorfor kortet nekter å ta i mot mer enn 1GB? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 I følge manualen skal kortet støtte 3GB PC3200 RAM i alle kombinasjoner (av slots). Det skal også støtte 1GB brikker som største brikkestørrelse. Etter det jeg kan se har jeg siste BIOS. Noen som har noen idéer om hvorfor kortet nekter å ta i mot mer enn 1GB? Når det gjelder PC3200: Supports 2 DIMM DDR 333/400 (Max. 2GB) ifølge Abit KD7 Raid - Har du prøvd å bruke BIOS manuelt? F.eks. manipulere CPU Speed, CPU FSB, fiksere AGP/FSB Ratio, øke litt på DDR Voltage og/eller Core Voltage? Jeg vet ikke hvor relevant det er med KD7 Raid, men noen hovedkort med KT400 m.fl. takler ikke dobbeltsidet (DS) ram like bra som enkeltsidet (SS). Selv om begge minnebrikkene er like store og fra samme produsent, så er det kanskje nødvendig at de er fra samme serie (Dual kit) for å funke sammen. Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Hmm, da er det inkonsistens mellom det som står på websiden og manualen jeg lastet ned fra websiden. Det var uansett ikke mer enn 2GB totalt jeg forsøkte å benytte, så det burde jo funke. Hmm, hvordan kan man vite om et hovedkort ikke takler DS? Det er jo også skikkelig kjipt hvis/når hardware er så følsomt at minnebrikkene må være fra samme serie for å funke sammen. Nei, jeg har ikke forsøkt å stille noe særlig på noen av de tingene du nevner i BIOS. Der er jeg nok på tynn is. Hvorfor burde CPU eller AGP/FSB ratio ha noen innvirkning? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hmm, hvordan kan man vite om et hovedkort ikke takler DS? Det er jo også skikkelig kjipt hvis/når hardware er så følsomt at minnebrikkene må være fra samme serie for å funke sammen. Kortet takler 2x1GB DS og SS, men siden minnebrikkene ikke trives ilag så lurte jeg på om de er forskjellig mht dette. Er ingen nyhet at ram som funker hver for seg, ikke går sammen - på et annet hovedkort kan de funke perfekt. Iblant rettes problemet med oppdatert bios. Cruical f.eks. har en guide som godkjenner ram for the ABIT KD7-RAID Da skulle en være trygg. Nei, jeg har ikke forsøkt å stille noe særlig på noen av de tingene du nevner i BIOS. Der er jeg nok på tynn is. Hvorfor burde CPU eller AGP/FSB ratio ha noen innvirkning? FSB involverer ram, skjermkort og CPU. Tanken med øket ram-volt (f.eks. fra 2,6 --> 2,8volt) er å bedre muligheten til å kjøre CPU + 2GB ram @ 200MHz FSB. Da trenger man å eksperimentere litt med divider + volt + hastigheter. Du kan f.eks. sette alarm-tempen til 75 grader Celsius og øke volt med små steg, følge med på temperaturen som måles i BIOS (PC Health Status). Slik vil du bli varslet i god tid og unngår at systemet havarerer under full load. Dette er altså ting jeg ville ha prøvd på, selvom det er litt risikabelt. Anbefaler ihvertfall å øke ram-volt litt for å se om du får med begge ram-brikkene. Hvilken bios-versjon og CPU har du? Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Hei, Det som stod i kortet tidligere var 2x512MB. Den ene brikken er SS og den andre DS. Dette funket fint. Jeg kjøpte 1 stk 1024MB (DS) brikke i håp om å øke kapasiteten til 2GB. Jeg har en Athlon XP 2400+ (Thoroughbred) og Phoenix BIOS versjon 6.00PG datert 28/08/2003 Endret 18. oktober 2007 av sdhild99 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå