kalkun Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Heisann. Min laptop takket nylig for seg, og jeg har bestemmt meg for å gå til innkjøp av en stasjonær spill/multimedia-PC.. Vil kjøre spill som WoW og Age of Conan (når det kommer ut) med best mulig(innenfor denne prisen) grafikk + ha masse programmer kjørende på en gang + lage filmer osv. Ja.. for å være helt ærlig så har jeg utrolig dårlig greie på mesteparten av det som måtte befinne seg under kabinettet, men har sett litt rundt, og på komplett fant jeg en som (i mine uvitende øyne) så bra ut Komplett Gamer a30: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10138 Forandringer som jeg selv har sett meg ut: - Kabinett: Antec Nine Hundred sort miditower, Vindu i sidepanelet (Uten Stømforsyning), istedenfor Cooler Master Centurion - Skjerm: LG 19" LCD L194WT TCO-03, Silver 1440x900, 5ms, 2000:1, DVI/VGA, istedenfor Eizo-skjermen - Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte, istedenfor standard - Droppe musen & keyboard Så det jeg lurer på er vel: - Er dette ett godt kjøp? - Noe jeg burde bytte ut? evt. med hva? - Vista vs. XP? - Duger dette? - Har Creative SB Audigy 2 ZS Notebook PCMCIA, DD THX7.1,EX, DTS-ES, er det noen PCMCIA inngang på denne? Kan som sagt ikke gå over 9000kr. Alle svar/tips blir satt stor pris på Lenke til kommentar
Supermario911 Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Trur jeg heller ville gått for en Intel prosessor jeg. Får veldig mye for pengene viss du kjøper en Core 2 Duo nå Lenke til kommentar
kalkun Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331906 vs http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338081 Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Eller du kan bygge deg ein. Du kan jo bygge denne, Skal bygge meg ein slik ein når pengen kommer. Du skal garantert kjøre alle spel med denne... Og prisen er ikkje så galen 7618,-... EDIT: Eg har ikkje tatt med kabinett, hardisker...osv Endret 16. oktober 2007 av BigJaffa Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Jeg må si at jeg har mer tro på intel nå. Sist jeg kjøpte pc var det en "næhei-johoi"-diskusjon mellom henholdsvis intel og amd-entusiaster, mens oss som var i mellom valgte hva nå enn man ville siden det ikke spilte særlig stor rolle. Men etter det jeg har lest og skjønt nå som jeg ser etter ny pc (har akkurat satt opp et oppsett jeg var fornøyd med), er intel i forkant av AMD nå. Jeg hadde virkelig sansen for Intel Core 2 Duo, og kjøper en E6850. Det blir vel litt for dyrt med den prisgrensen du har satt opp, men du kan jo bare ta en billigere versjon. Konklusjon: Intel Core 2 Duo Jeg var veldig i tvil med Vista vs XP. Jeg har alltid ventet et års tid MINST før jeg har byttet til nye OS, slik som fra Win2K til XP. Jeg bestemte meg til slutt for å satse på XP frem til et par måneder etter at SP1 er sluppet for Vista, og da kjøper jeg Vista 64-bit. Husk at Vista også krever en del mer ressurser enn XP, og om du skal ha en relativt billig gaming-pc, kan det jo være lite hensiktsmessig å bruke mer ressurser enn nødvendig på Vista når du skal spille. Men det kan jo hende noen som har mer peil på Vista enn meg er uenig . Det skal sies at jeg har sett tester og innlegg i fora som slår fast at Vista yter litt dårligere på mange spill i forhold til XP. Når du kjører en mid-range pc bør du kanskje helst satse på XP - det gjør i hvert fall jeg, og min er en del mer high-end. XP er mye mer utprøvd, og selv om Vista har funket bra for de fleste vil det nok være en del issues i hvert fall frem til SP1 kommer. Konklusjon: XP Jeg har ikke særlig erfaring med PSU'ene, men jeg valgte Corsair HX620W som har fått veldig bra resultater - og du slipper kabelkaos. Men den du har valgt fikk bra testresultater her: http://www.tweak.dk/tests2.php?id=612 Konklusjon: behold den du har valgt. Når det gjelder harddisk sjekket jeg opp litt, og Seagate skal visstnok bråke mer enn Samsung sine disker. Jeg gikk for 2x500Gb Samsung, men du kan jo gå for en 400Gb? Konklusjon: disken du har valgt har bra ytelse, men om du vil ha en mer stillegående en kan du gå til Samsung som også har bra ytelse. Angående skjermen er jeg litt skeptisk til den du har valgt. Det var nesten ikke noe å finne av tester om denne (jeg fant ingen ihvertfall). Jeg ville kanskje sett på Samsung i stedet. Skriv inn skjermnavnet slik som "L194WT" og "test" eller "review" på hver av dem du synes er innenfor prisklassen din og se om testene gir den bra karakter (gå rett til konklusjonspunktet - det oppsummerer bra og du slipper teknisk uforståelig prat hehe). Det er verdt jobben, for du kan lett kjøpe katta i sekken når det gjelder skjermer. Og skjermen skal jo være det visuelle uttrykk for alle de pengene du har stappa inn i PC-en. Dessuten bør du tenke på at en 19" skjerm har like mange punkter som en 17" (det hadde det sist jeg så etter skjerm i hvert fall, men kanskje det har endret seg). Konsekvensen er at en 19" har er som en 17" med større piksler. Jeg ville valgt en 17" eller en 20" - helst en 20 eller 21 eller 22" . Jeg vil anbefale widescreen uansett hva du tenker på. Men søk altså etter tester på de skjermene og velg ut i fra det og pris. Jeg ville lagt inn litt penger i skjermen om jeg var deg - innenfor smertegrensen selvfølgelig . Konklusjon: søk etter tester på alle skjermvalgene innenfor smertegrensen av de kronasjene du kan bruke på den. Kabinettet har jeg ikke sett nærmere på - det går jeg ut i fra at er greit. Det er jo ikke du som skal bygge den. Lykke til! Endret 16. oktober 2007 av sanyar Lenke til kommentar
kalkun Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Prøver å styre unna bygging^_^; Lenke til kommentar
kalkun Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Wow Takk for alle tipsene Sanyar Skal gå gjennom alt nå^^ smertegrensen er nok allerede nådd(9.5k) nå med Intel-prosessoren, så vet ikke om jeg får råd til en 20" om jeg ikke er heldig og finner ett knalltilbud på en bra skjerm.. Grunnen til at jeg valgte den LG-skjermen var forøvrig at prisen og produktanmeldelsene så ekstremt lovende ut Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Wow Takk for alle tipsene Sanyar Skal gå gjennom alt nå^^ smertegrensen er nok allerede nådd(9.5k) nå med Intel-prosessoren, så vet ikke om jeg får råd til en 20" om jeg ikke er heldig og finner ett knalltilbud på en bra skjerm.. Grunnen til at jeg valgte den LG-skjermen var forøvrig at prisen og produktanmeldelsene så ekstremt lovende ut Bare hyggelig. Ja, da fant du tester som jeg ikke fant da hehe. Sikkert rett under nesa på meg . Skjermen venner du deg til - så lenge du ikke nedgraderer ift. skjermen du er vant til, går det greit. Så lenge du slipper etterslep, dårlige farger, baklys som lyser for mye igjennom etc, så er det superdupert. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...BD-154EF6221C5B Satte sammen noe på komplett. Stryrker med systemet. Hovedkort p-35 yter på linje med high end p-35 kort. Cpu bra(noe og tenke på er q6600) Minne kjører 1066mzh uten problemer. Corsair ja bare veldig bra,ingen problemer med og dra dette. Skjerm bra. Endret 17. oktober 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Arne Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Om du har tenkt å kjøpe Antec nine hundred, så må eg få lov til å gratulere deg. Eg har hatt kabinettet i nokre månader, og det fungerar så knirkefritt, atte... Super kjøling, super plass og ikkje minst, veldig fint! Lenke til kommentar
sanyar Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Om du velger Quad, bør du kjøpe en kjøler også. Duo boxed-kjøleren er god nok for denne, men for Quad blir den for pysete. Leste en test på dette (boxed-kjøleren var overraskende bra - nest best på støy og svært god på temperatur). Da fant jeg ut at jeg ikke trengte å kjøpe kjøler for å få lavere støynivå eller bedre kjøling! Quad ville jeg kanskje helst tenkt på om jeg skulle kjøpe et high-end system + en bedre kjøler. Men det er jo ingen fasit her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå