Gå til innhold

Anbefalte innlegg

$query = "select * from $data where bok='$bok AND 'kapittel'=$kapittel AND linjenr=$linjenr

Si at jeg skal lage en database som inneholder en bok. Hver enkelt linje får en egen plass i databasen.

Nøkkelen er bok+kapittel+linjenr.

Det går greit å sortere og skrive ut hele boka, men hva hvis jeg ønsker å velge bare en enkelt linje? spørringen blir sånn omentrent som over, men hvorfor virker den ikke? Jeg prøvde å finne ut om man kunne bruke AND, men det fant jeg ikke noe om. Hvilken kommando kan ellers brukes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

$query = "select * from $data where bok='$bok AND 'kapittel'=$kapittel AND linjenr=$linjenr

Rett før $bok har du en ', hvor er den andre? ;)

Strengt tatt hører det her hjemme i php-forumet.

Elementær debugging av SQL skrevet i kode vil være å skrive ut SQL-en før du kjører den, så du kan teste den rett i f.eks phpMyAdmin eller ett annet verktøy, for å få feilmeldingene der og rette den opp før du koder videre...

Lenke til kommentar

Ser ut som du trenger litt mer info angående basic mysql..

Tekst omgitt av ' blir sett på som nemlig. "Tekst"

Mens tekst omgitt av ` blir sett på som en rad\tabell.

Din spørringe burde være noe mer lik:

SELECT * FROM $date WHERE `bok`='$bok' AND `kapittel`='$kapittel' AND `linjenr`='$linjenr'

Men du trenger ikke alltid `. For mysql skjønner lett hva det er. Jeg bruker personlig bare ` når jeg har et felt med "reservert" navn.

F.eks om jeg har et felt i min database med navnet "SELECT" så er det og en reservert tekst så kan ikke skrive:

SELECT * FROM tabell WHERE select=10

Siden "SELECT" er reservert og en kommando.

Rette løsning ville vært:

SELECT * FROM tabell WHERE `select`=10

Også som nevnt over ser du at du mangler en fnutt etter $bok, du har også tekstfnutter (') rundt kapittel, de må være rundt $kapittel istede.

ugyldig: select * from $data where bok='$bok AND 'kapittel'=$kapittel AND linjenr=$linjenr
gyldig: select * from $data where bok='$bok' AND kapittel='$kapittel' AND linjenr=$linjenr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...