Gå til innhold

Køpe Windows XP


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bytte ut Windows 2000 nå.

men det er jo så mange forskjellige "typer" med XP og velge mellom.

skjønner forskjellen på Home og Pro men alt dette med Student versjon, upgrade", OEM og fullversjon er litt uklart for meg. (fullversjon skjønner jeg)

 

OEM kan jeg kjøpe sammen med en hvilken som helst annen datadel såvidt jeg har fått med meg.

 

Student versjon er jo som jeg skjønner for studenter, hva er en student? jeg går på vgs men kaller meg ikke en student :)

 

Upgrade er den jeg er så lite sikker på. Er det hvis jeg har en eldre versjon av windows så kan jeg kjøpe denne versjonen? jeg har en Windows 98 CD liggende.

Hva er den billigste måten jeg kan få XP på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpe XP ?? Vet du ikke at Bill har gitt det ut som "freeware"?? :rofl:

 

Seriøst: Ser ikke helt det store behovet for å oppgradere til XP, mange mener Win2000 er både raskere og har samme funksjonalitet (du bør imidlertid kjøre SP3 tror jeg..) Vurderer faktisk å gå tilbake til det selv hadde det ikke vært for at jeg tror det vil skape noen komplikasjoner på lap'n min

Lenke til kommentar

Og mange mener igjen at XP er raskest. Det er absolutt ingen forskjell på OEM versjon og fullversjon, bare at en OEM versjon bare kan selges sammen med hardware, f.eks. en minnebrikke el. harddisk.

 

Jeg fikk kjøpt OEM på komplett.no uten noe ekstra hardware, så du kan jo teste og se om du får det du og. Mye penger å spare på slikt :p

Lenke til kommentar

OEM-versjoner må du kjøpe sammen med; PC, hovedkort eller harddisk. En mus, grafikk-kort osv osv duger ikke. (det er slike versjoner som følger med pc'en når den kommer med Windows installert).

 

Student: så lenge du går på skole, heltid eller deltid (tror det gjelder VGS, Høgskole, Universitet, Folkehøgskole, kurs, IT-Akademiet osv osv. Barne- og ungdomsskoler har nok ikke 'studenter') så kan du kjøpe disse utgavene. Vær obs på at studentutgavene kommer uten software. Inne i esken ligger et skjema som du sender inn til MS som igjen sender cd'er til deg. Du må legge ved studiebevis ...

 

Oppgradering: du må ha en tidligere versjon av Windows (98, 98se, ME, NT4.0, Win2k) med samme språk. Du kan ikke oppgradere en engelsk Win98 til norsk XP.

 

Billigste måten er XP Student upgrade tror jeg... Mulig at OEM ikke blir så veldig mye dyrere (så lenge du TRENGER en disk da ;) ).

Lenke til kommentar

Kjøpte winxp pro på binders til 699 eller 599. Det var studentlisens, cden og en minimal brukermanual var med (men hva skal du med det? :) ). Dette var oppgraderingsversjon. Bra pris. Kjekt å ha noe lovlig en gang i blant :wink:

 

En ting: På oppgraderingsversjonen, trenger jeg installere win 98 først, eller kan jeg installere rett på tom harddisk?

 

- gordito

Lenke til kommentar

Du må nok ikke kjøpe OEM med hardware, er noen som selger det utenom (tydeligvis komplett..) men jeg tror ikke det er lov å selge det utenom..

 

Når det er så billig på student -lisens er det jo greit da, men er litt kjipt hvis Win98 må installeres først... Og så er det denne aktiveringa til Microsoft da..

 

Uansett, bruker XP pro selv jeg, er beste OSet jeg har hatt.. Tror det har en del å si med hardware om det er raskere en W2k eller ikke... På nyere maskiner går XP som en drøm det!

Lenke til kommentar
OEM-versjoner må du kjøpe sammen med; PC, hovedkort eller harddisk. En mus, grafikk-kort osv osv duger ikke. (det er slike versjoner som følger med pc'en når den kommer med Windows installert).

 

Student: så lenge du går på skole, heltid eller deltid (tror det gjelder VGS, Høgskole, Universitet, Folkehøgskole, kurs, IT-Akademiet osv osv. Barne- og ungdomsskoler har nok ikke 'studenter') så kan du kjøpe disse utgavene. Vær obs på at studentutgavene kommer uten software. Inne i esken ligger et skjema som du sender inn til MS som igjen sender cd'er til deg. Du må legge ved studiebevis ...

 

Oppgradering: du må ha en tidligere versjon av Windows (98, 98se, ME, NT4.0, Win2k) med samme språk. Du kan ikke oppgradere en engelsk Win98 til norsk XP.

 

Billigste måten er XP Student upgrade tror jeg... Mulig at OEM ikke blir så veldig mye dyrere (så lenge du TRENGER en disk da ;) ).

 

Det med studentversjonen er ikke riktig. Jeg kjøpte studentversjonen , og der ligger XP pro CD-en i pakken. :wink:

Lenke til kommentar

Student: så lenge du går på skole, heltid eller deltid (tror det gjelder VGS, Høgskole, Universitet, Folkehøgskole, kurs, IT-Akademiet osv osv. Barne- og ungdomsskoler har nok ikke 'studenter') så kan du kjøpe disse utgavene. Vær obs på at studentutgavene kommer uten software. Inne i esken ligger et skjema som du sender inn til MS som igjen sender cd'er til deg. Du må legge ved studiebevis ...

 

Neineinei. Studentversjonene til MS gjelder for alle elever ved enhver skole. Man trenger ikke sende bevis (men man må muligens vise, jeg gjorde det ikke), og cden ligger i pakken. Daff ned på Komplett og kjøp.

 

Edit: Husken min er dårlig, gett.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...