Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har byttet switch, har fått problemer.


Anbefalte innlegg

Hei!

Før så hadde jeg en 3Com 24Ports 10/100Mbit switch, husker ikke noe modell navn osv på denne.

Så var jeg på en el-retur stasjon, og der lå den en 24ports Cisco Switch.. modell nr: Cisco Catalyst 2950C 24 Switch

Tok å gå den strøm, og den startet opp :)

Så da tok jeg å byttet den ut med den 24ports switchen jeg hadde ifra før, i håp om å få litt høyere overførings hastighet på nettverket.

Er ofte jeg ikke klarer 1MB/s mellom enkelte PC-er her..

Når jeg fikk på plass Ciscoen så funket det meste som det skulle på nettverket, alt som var koblet direkte til den kom seg rett på nett osv.

Så skulle jeg teste på min egen pc (denne er koblet til en annen switch, siden det er i en helt annen etasje, men switchene er sammen koblet) og her funket ikke noe.

Så prøvde jeg meg fram litt, og endte opp med å bytte port på Cisoen, og da funka det her også.

Etter det har det ikke vært noe problemer.

Men plutselig en dag her så datt det trådløse nettet ut, eller.. jeg fikk koblet meg til det, men kom ikke ut på nett.

Så det tyder på at AP mistet kontakt med Ciscoen.. og dette har jeg aldri opplevd før, og etter en restart av AP så funket det igjen.

 

Men det jeg lurer på, så vidt jeg vet er det noe management på denne ciscoen?

Så, kan det hende at noen har satt på noe slags sperring på enkelte porter på den?

Har lastet ned Cisco Network Assistant, men dette skjønte jeg fint lite av, for jeg måtte skrive inn noen ip adresser jeg skulle koble meg til, men jeg vet jo ikke noe IP til ciscoen, om denne i det heletatt har dette.

 

Et siste tilleggs spørsmål..

I kjeller'n her så står ciscoen, 3 servere, en pc som blir brukt som router..

Herifra går det 2 nettverks kabler opp i stua (1 etasje), disse går til en dreambox og et 3Com AP.

Og det går også en kabel opp til mitt rom (2 etasje), denne er koblet til en liten 8 ports Cnet switch (10/100Mbit) (denne er nokså full)

Og om jeg sender filer til den ene server'en får jeg maks fart på rundt 1 MB/s (kan jo evt skyldes et dårlig nettverks kort..) i følge et program jeg har lagt inn (dette heter statbar, og viser litt info om cpu bruk, minne bruk, inn/ut på nettverk osv).

Mens om jeg f.eks henter filer ifra den andre server'en så får jeg rundt 3-4MB/s.

 

Vil det da hjelpe om jeg setter opp den gamle 3Com switchen oppe? istedet for den lille Cnet switchen jeg bruker nå?

Eller vil dere anbefalle meg og strekke flere kabler ifra kjeller og opp hit for så å enten sette opp kontakter på veggen eller bare sette på plugger og sette kablene rett i hver sin pc?

 

Takker for alle svar som måtte komme inn!

Hilsen en som er nokså lei av lave hastigheter på lokalt nett!

PS alt av kabler er CAT5 og 5E.. det meste er lagd selv, og jeg har fulgt kabel standaren:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lagd meg en "rollover" kabel, tok bare å klippa en vanlig cat 5 cabel og satte på en ny plugg, med kablene i motsatt rekkefølge.

Var ihvertfall sånn jeg fant ut at den skal lages, men om det er rett vet jeg ikke.

 

Så, skulle jeg koble meg til console porten sa du.. hvordan?

Bare ta kablen ifra console porten og sette inn i nettverks kortet på en pc? eller skal den kobles til foran?

 

Hva slags programmer skal jeg bruke osv?

Dette er helt nytt for meg så jeg trenger nok en god del hjelp :)

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Du trenger en DB-9 til RJ-45 adapter. Konsollen skal kobles til din seriellport. Så må du bruke en terminal til COM 1. Anbefaler at du bruker putty.

 

Trenger du prosedyre for password recovery, si i fra. Det kan være litt omstendig for switsjer.

 

Eller du kan resette med å holde mode knappen inne. Etter to sekunder begynner LED lampene å blinke. Hold minst åtte sekunder til. La den reboote. Nå har du en switch på scratch.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Skjønner.

Leita litt rundt på nettet selv, og fant ut dette.

Jeg har dessverre ingen sånne adaptere.. men jeg har vel noe nullmodem kabler jeg kan klippe og skjøte sammen med en tp kabel, eller evt bare sette på en rj45 plugg.

 

Men du, ang det med reset via mode knappen..

Leste på cisco sida at om jeg koblet fra alt av kabler og satte inn strøm og lot den starte helt opp, så skulle jeg kunne holde mode knappen inne i 3 sekunder, for å få den over til express setup.

Men om jeg gjorde dette så skjedde det ikke noe, ingen lys begnte å lyse, og når jeg slapp knappen så bytta den mode funksjon bare.

 

Ps, har vært i kjeller'en og satt opp den gamle switchen igjen, da jeg fikk seriøse problemer med farten mellom en pc og server her.

Så nå er det litt lettere for meg og drive å teste osv, for da kan jeg evt sitte på 2 PC-er samtidig, altså en som er på nett, og en som kun er koblet til switch om det trengs.

 

Vet du om et koblings skjema for den kablen? så kan jeg prøve å få lagd til en console kabel, hvis jeg ikke har en liggende ifra før, men det tror jeg ikke

Lenke til kommentar

Når det gjelder express setup, reset etc Det er forskjellig prosedyrer for hver modell, så du er nesten nødt til å lete på cisco.com

 

Konsoll er vel 1-8, 2-7, 3-6, 4-5. Husker ikke helt, lenge siden jeg lagde en slik kabel. Men det står vel fint forklart på en side med fargekoder etc. Bruker du kabeltester også? De adapterne jeg snakker om er ikke dagligdags, men det følger gjerne med switchen. Ellers finnes det jo USB til konsoll adapter for 90kr på komplett. Problemet er å finne riktige drivere.

 

greit å ha tilgang til switchen om du vil lage vlans, bundle uplink ethernetporter etc.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Sitter å ser i dokumentasjonen til cisco 2950 serien, og det er der jeg finner det av info som jeg har kommet med her.

Men som sagt, jeg får ikke tilgang til express setup, men dette er sikkert fordi at den er satt opp ifra før.

Og jeg vet ikke IP adressen til den, for bruke Cisco Network Assistant.

 

Så, jeg må nok få lagd meg en consol kabel.

Får se om jeg finner igjen en kabel med com port i ene enden og få på ei rj45 kobling i andre enden.

 

Kommer tilbake når jeg får sjekka opp hva jeg har av kabler osv.. men det blir nok noe seinere i kveld eller i morgen.

 

Og jeg trur nesten denne switchen er for avansert for meg jeg :p

Er garantert at jeg ikke skjønner en dritt om jeg kommer inn i den.. hehe.

Men,men.. lærer vel å bruke den etterhvert :)

Den ser ihvertfall ut til å fungere, så jeg håper at farts problemene med den bare er noe instillinger.

Lenke til kommentar

Vel det går ann å konfiguere via GUI på switchen.

 

du kan skrive

 

enable

conf t

interface vlan 1

ip add 192.168.0.10 255.255.255.0 skriv en adresse med subnet i samme net som din router bruker.

exit

ip default gateway 192.168.0.1 255.255.255.0

ip http server

 

Du trenger faktisk ikke ip default gateway. du bruker den gjerne hvis du remote går inn på switchen din via ett annet nett.

 

Du kan skrive 10.0.0.1 255.255.255 på int vlan 1, koble deg til med annen maskin direkte på switchen.

 

For å få til alt dette må du gå via aux eller konsoll. Skal du bruke null modem må du gå via AUX porten.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Hei igjen, skumleste innlegget ditt og skjønte ikke så mye i farta.

Men skal se litt mer på det.

 

Men nå har jeg funnet en kabel som hadde serial port i begge ender..

Klippa denne og målte meg frem med et multimeter til hvilken kabel som går til hvilken pin..

Og da endte jeg opp med dette:

1 svart

2 rød

3 brun

4 grønn

5 gul

6 oransje

7 lilla

8 blå

9 grå

 

Skal jeg da ta å sette på en RJ45 plugg som da vil bli koblet som dette?

1 blå

2 lilla

3 oransje

4 gul

5 grønn

6 brun

7 rød

8 svart

 

For dette vil bli motsatt av pinnene i serial enden av kablen.

 

Og du nevnte noe om AUX port??

Ser ikke noe sånt på denne Ciscoen.

Foran har jeg 24x TP innganger og 2x fiber innganger(??), mode knappen og noen leds

Bak er det power, dc input, ei vifte, og "CONSOLE" porten, som også er et RJ45 hull

Lenke til kommentar

Nå har jeg lagd meg en kabel her, og driver å følger den guiden jeg fikk for å resette passord osv..

Og nå har jeg ihvertfall kontakt med switchen via hyperterminal.

Så får vi se hvordan dette ender;)

Men ihvertfall, takk for hjelpen jeg har fått her :)

Kommer tilbake om jeg møter noen flere problemer ;)

Lenke til kommentar

ja.. da har jeg møtt veggen trur jeg :p

trur jeg har fått tilbake stillt alt som hettes for passord på denne saken her.

Men skjønte ikke så mye når det gjaldt å tilbake stille alt av instillinger.

Men jeg fant en kommando som het så mye som setup, så jeg kjørte denne.

Da måtte jeg velge ip adresse osv selv.

Så nå har jeg fått den på 192.168.0.250

Om jeg da går inn i cisco sitt program for å stille inn alt mulig rart (så vidt jeg har forstått) så skriver jeg inn ip'en der, og får beskjed om å skrive brukernavn og passord.

Men jeg har da ikke noe bruker navn til denne.. så hvor kan jeg finne dette?

Eller må jeg bare få resetta den helt?

 

*edit*

Søkte litt på nettet.. og fant ut at jeg dreit meg ut..

brukernavn: cisco

og passordet gjorde jeg feil på også.. for jeg skrev det på denne måten: <passord>

Så nå skal jeg resette den IGJEN :p

Og sette opp rett passord

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Høres ut som du har oppdaget hvorfor den havnet i el-retur spør du meg.

Når det gjelder dårlig overføringshastigheter kan flere ting spille en rolle her, som dårlig/defekt utstyr, dårlig terminering av kabler, ikke nok kapasitet (flere bruker nettet?).

 

Mitt råd er å bytte ut de gamle boksene med billige Gb switcher, og gå over termineringen din og sjekker at alt er skikkelig gjort (holder ikke med at fargekoden er riktig).

 

Begynn med en

Swtich>ena

Switch#era s

Switch#reload

for å være sikker på at det ikke ligger noe der du ikke vil ha.

 

For å sette passord skriver du følgene

Switch>ena

Switch#conf t

Switch(config)#enable secret passordet-du-vil-ha

 

Om du vil gi den en IP

Switch>ena

Switch#conf t

Switch(config)#int vlan1

Switch(config-if)#ip add 192.168.1.40 255.255.255.0 (må passe med ditt nett!!)

Switch(config-if)#no shutdown

Switch(config-if)#line vty 0 4

Switch(config-line)#pass passordet-du-vil-ha

Switch(config-line)#login

 

Etter det kan du telnete til den over ethernet om du skal confe den ytterligere.

 

Hva sier den om de interfacene du er tilkoblet på switchen om du skriver

Switch>ena

Switch#show ip interface brief

 

Dette skal den si:

FastEthernet0/1		unassigned	  YES manual up					up

 

For å lagre configen

Switch>ena

Switch#wr

 

Edit:

Du må selvfølgelig ikke tilbake til user exec (Switch>) for hver ting jeg skriver her, men du skjønte du kanskje. Exit tar deg ett nivå ned, ctrl+z tar deg til priv exec (Switch#).

Endret av Superslask
Lenke til kommentar

Trur jeg har fått den opp å gå som den skal nå, har ihvertfall kontakt med den via web-grensesnitt og det programmet som cisco har på sida si :)

Men ang dårlig hastighet..

Har bytta til den gamle switchen og farta var tilbake.

Men har ikke kommet meg så langt som å sette den opp igjen i kjelleren.

men kan kjøre en telnet mot den og kopiere hva den sier.. så kan du se på det selv.

For dette er sånt jeg ikke har peiling på.

 

ifra switchen:

 

Cat2950#show ip interface brief

Interface IP-Address OK? Method Status Prot

ocol

VLAN1 192.168.0.250 YES NVRAM up up

 

FastEthernet0/1 unassigned YES unset up up

 

FastEthernet0/2 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/3 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/4 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/5 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/6 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/7 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/8 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/9 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/10 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/11 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/12 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/13 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/14 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/15 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/16 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/17 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/18 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/19 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/20 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/21 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/22 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/23 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/24 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/25 unassigned YES unset down down

 

FastEthernet0/26 unassigned YES unset down down

 

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...