SeaLion Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Det er en moderne misfortåelse at tallet 666 er det ondes tall. I middelalderen (da myten oppstod) var tallet 606. For på den tiden brukte man romertall. 606 skrevet med romertall er DCVI (500+100+5+1). Sett en horisontal strek gjennom C-en og legg til en L bakerst, så ser dere at det står D€VIL (djevel). 666 skrevet med romertall blir DCLXVI (500+100+50+10+5+1), og som dere ser så er det vanskelig å lese noe ondt inn i DCLXVI. Når man på slutten av 1700-tallet gikk over til de såkalte arabiske tallene (som egentlig stammer fra India), så så imidlertid tallet 606 ganske stusselig ut, så det er kanskje ikke så rart at noen byttet ut den midterste nullen med et sekstall. Redigert: Trådens tittel Endret 18. oktober 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hva for deg til å tro at myten hadde sin opprinnelse i England (stavemåte på djevel)? Og romertallet L betyr 50. Så her du nok offer for atter en myte. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Mer info om 666: http://en.wikipedia.org/wiki/Number_of_the_Beast Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 666 skrevet med romertall blir DCLXVI (500+100+50+10+5+1) Og romertallet L betyr 50. I know ... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 666 skrevet med romertall blir DCLXVI (500+100+50+10+5+1) Og romertallet L betyr 50. I know ... Tydligvis ikke siden du plasserer L'en på tampen av begrepet og bare for å få det til å passe med din 'ide'. Forøvrigt benytter gamle kilder andre tallbegrep som bl.a. 616 og 665. Men du bør/må lese dette fra Wikipedia: The Number of the Beast is a concept from the Book of Revelation of the New Testament of the Christian Bible. The Number is 666 in modern biblical text, although 616 and 665 appear instead in at least one ancient source. This topic is a source of contention for many church groups and theologians. Some scholars contend that the number is a code for the Roman Emperor Nero. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Mer info om 666: http://en.wikipedia.org/wiki/Number_of_the_Beast Interessant, 616 (DCXVI) og 665 (DCLXV) er altså også mulige opprinnelige kandidater. Tanken om at DCLXVI (666) faktisk innholder de første 6 sifrene i det romertallsystemet i motsatt rekkefølge har ikke slått meg før, og det er absolutt en interessant sammenheng. Takk for linken! 666 skrevet med romertall blir DCLXVI (500+100+50+10+5+1) Og romertallet L betyr 50. I know ... Tydligvis ikke siden du plasserer L'en på tampen av begrepet og bare for å få det til å passe med din 'ide'. Og hvilken verdi representerer i såfall E-en i romertallsystemet? Jeg satte ikke inn verken E-en eller L-en som tall, men som bokstaver. Redigering: En eller annen idiotisk automatisk funksjon i forumet fjernet alle mellomrommene mellom setningene når jeg postet innlegget. Det så ikke bra ut, så jeg måtte inn og redigere. Endret 16. oktober 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Og hvilken verdi representerer i såfall E-en i romertallsystemet? Jeg satte ikke inn verken E-en eller L-en som tall, men som bokstaver. Absolutt ingen. Hvilken hensikt hadde du med å legge inn ekstra bokstaver? Antaglig ingen fornuftig. Viser vel bare at din "teori" er tatt rett ut av luften siden du må pynte på saken med slike kunstgrep. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Så du påstår altså hardnakket at jeg ikke kan vite at L betyr 50, uansett om det faktisk stod det i åpninginnlegget? En interessant diskusjonsform ... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Det han påstår er at teorien er veldig tynn, da du må legge til ekstra bokstaver for i det hele tatt få den til fungere. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Må jo si meg litt enig i dét. Det virker litt tynt at man må tolke samme tegn på to forskjellige måter for å få ønsket betydning. Det med de seks første romertallene i omvendt rekkefølge var derimot litt artig. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Tegnet L hadde to betydninger da man brukte romertall, som tallet 50 og som bokstaven L. Dette er ingen kunstferdig tolkning, men et faktum. At ordformen DEVIL derimot er forholdvis enestående for engelsk er derimot et motargument jeg kan godta, det er riktignok utledet fra diabolos, men diabolos og DCVI ligner ikke mye på hverandre. Jeg kom forresten til å tenke på noe underveis: Hvordan ble dyrets tall skrevet på gammeltestamentlig hebraisk (jeg regner med at romertallene ikke var oppfunnett på den tiden)? Stemmer dette på noen måte overens med skrivemåten for det gammelhebraiske ordet ha-satan? Har vi noen språkmektige på forumet? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) En interessant side der 616 er dyrets tall på et gammelt papirusfragment: http://www.csad.ox.ac.uk/POxy/beast616.htm Wikipedia om tallet 616: http://en.wikipedia.org/wiki/616_%28number%29 Mer om tallets betydning: http://www.csad.ox.ac.uk/POxy/numero.htm Endret 18. oktober 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hører ikke denne tråden mer hjemme i religionsdelen av forumet enn i teknologi og vitenskap? SeaLion: Har dette noen teknisk eller vitenskapelig relevans? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Jeg mener dette hører til mer innen tallmagi enn livssyn. Det er ikke den religiøse eller symbolske betydningen av dyrets tall jeg er opptatt av i denne tråden, men om det finnes historiske, språkvitenskaplige eller matematiske begrunnelser for hvorfor mytene rundt dette snodige tallet har oppstått. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Ok, da lar jeg tråden ligge her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå