Gå til innhold

D80 objektiv til actionfotografering

Anbefalte innlegg

Har store planer om å kjøpe meg digital speilrefleks,

og etter å ha lest litt og prøvd litt ender jeg jeg nok opp med Nikon D80.

Kameraet skal hovedsaklig brukes til fotografering av sport (paintball, ski, snowboard)

Spørsmålet mitt er om kit-linsa (AF-S DX 18-70 f/3.5-4.5G) duger til dette,

eller om jeg bør satse på å kjøpe en annen linse sammen med kameraet?

(Jeg veit ikke om dette er et dumt spørsmål,

jeg har alldeles ikke peiling på foto, men en plass må man jo starte) :p

Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lureste er kanskje å komplementere kit-linsa med et teleobjektiv.

Der finnes det utrolig mye å velge i, men det koker vel ned til hvor mye du er villig til å betale og hvor mye du vil dra med deg.

Som en generell regel vil du ha så lyssterke objektiver som mulig slik at du kan bruke korte lukkertider for å fryse actionbilder, men de er både dyrere og tyngre.

Vil du ha et relativt lite objektiv er en Nikon 70-300mm eller 55-200mm et godt alternativ. Begge kan fås med eller uten bildestabilisator (VR).

Vil du ha et tyngre objektiv med bedre lysstyrke og bildekvalitet kan du gå for et Nikon 80-200mm f2.8 eller 70-200mm f2.8 VR-objektiv. Evt Sigma sin 70-200mm f2.8.

De sistnevnte er som sagt en del dyrere, men kan ofte fås til en god pris brukt.

Lenke til kommentar

Jeg ser at skate-folka er veldig keene på skikkelig vidvinkel; og det vil jeg også tro at egner seg for snowboard. I det tilfelle er en Sigma 10-22mm en klar kandidat. Dette fordrer selvfølgelig at du kommer tett innpå.

Tror at vidvinkel-zoomen sammen med kit-objektivet vil også kunne brukes til paint-ball og ski. Tele-zoomene som foreslås er nok bedre når du står langt unna. Typisk for bilsport, fotball osv

Tom

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du skal fotografere mennesker på 10-30 meters avstand, trenger du tele. Helst burde du nok hatt en 70-200/2.8, men det er kanskje litt over budsjett? 70-300 VR blir andrevalget. Denne er betydelig bedre enn Nikonene uten VR. Skal du gå for en 70-300 uten VR vil jeg ikke anbefale Nikon - da bør du heller kikke på Sigma 70-300 APO (viktig at det er APO-versjonen). Vurder gjerne en brukt 80-200/2.8.

Spørsmålet er vel heller om du virkelig vil fotografere individuelle idretter på denne avstanden. Som Tom nevnte tidligere i tråden, så er f.eks skatefolket veldig opptatt av å komme på kloss hold, og skyte ekstreme vidvinkler. Jeg vil tro det samme gjelder for snowboard ol. Sammenhengen mellom perspektiv og brennvidder er ikke noe man nødvendigvis skjønner så mye av i starten, men perspektivet man velger er uhyre viktig for hvordan bildet oppfattes.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...