Gå til innhold

4 TB innen to år

Anbefalte innlegg

Men uansett skal det bli spennde og se hvor falsh diskene havner om 2 år... for om disse begynner å nærme seg dagens harddisker, så tror jeg vi kan si takk og forvell til den gode gameldagse disken :p

Flash har ennå laaaaaangt igjen før det nærmer seg harddiskenes pris/ytelse. Nå har riktignok flash sunket raskere i pris per GB de siste årene enn det harddisker har, men fortsatt er det et enormt spenn på rundt 50 ganger forskjell. Kapasitetsmessig kommer altså flash neppe til å kunne konkurrere med harddisker på pris/kapasitet i overskuelig fremtid (5-10 år, og da tar jeg hardt i når jeg sier 10 år er overskuelig framtid).

Flash vil nok derimot få en egen nisje og leve godt som et forskjellig produkt fra harddisker. Flash for OS, programmer og høy-ytelse-ting. Harddisker for masselagring, lokalt eller nettverksbasert.

Hva skal dere med all den plassen? Jeg bruker knapt 50 GB :p

"Hva skal dere med brus, øl og kaffe? Jeg drikker bare vann"

Logikken er den samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CPP-GMR: current-perpendicular-to-the-plane-GMR

Dette hørtes helt baklengs ut. Dersom strømmen (current) går perpendikulært på planet så må jo magnetfeltet bli liggende som en horisontal ring i planet. Det høres langt mer plasskrevende ut enn når magnetfeltet stables perpendikulært. Er det noen som har en forklaring på hva de mener for de mener jo åpenbart ikke at de vil utvikle langt lavere kapasitet per plate. HW.no har i hvert fall ikke sitert pressemeldingen feil så det må nok finnes en annen forklaring på virkemåten.

Jeg har søkt litt rundt og funnet noen forklaringer på virkemåten som gjør det mer forståelig.

NB. Veldig mange bilder.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lenke til kommentar

Terabytedisker...ughhh

Godt man får tak i fjerde generasjon ultrium nå da så man kan få tatt backup av skiten...

Jeg ligger åpenbart etter på privaten, ikke har jeg facebook konto og ikke klarer jeg å fylle en 1TB disk selv om jeg legger alle mine CD-er, DVD-er, DV-taper, spill og ymse nedlastet materiale der. :lol:

Lenke til kommentar

Større harddisker er alltid velkomne, men snart må det fokuseres enda mer på raskere harddisker.

Ting tar mer og mer plass, og det er jo gøy med økning i kvaliteten (filmer, bilder, spill ect), men det tar også vanvittig med tid å behandle all dataen. Eks. en enkel virusscann.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ting tar mer og mer plass, og det er jo gøy med økning i kvaliteten (filmer, bilder, spill ect), men det tar også vanvittig med tid å behandle all dataen. Eks. en enkel virusscann.

Kunne ikke vært mer enig. Jeg har på en måte ikke råd til en MSA1500 bare fordi jeg skal ha nok ytelse på diskene. Lyst på det har jeg selvfølgelig, men ...

Lenke til kommentar
Større harddisker er alltid velkomne, men snart må det fokuseres enda mer på raskere harddisker.

Jeg vil si behovet for raske disker er synkende etter hvert som SSD tar over mye av de mest ytelsekrevnde oppgavene harddisker tidligere har tatt seg av.

Veldig bra Simen1. Så svaret på CPP var altså at det er noe som skjer i lesehodet. Det vi ellers tenker på med perpendikulært skjer jo i platene.

Takk for det, men jeg må dessverre arrestere deg på den setninga. :) CPP er en "mønstret" lagringsteknikk der teknikken går ut på å beholde perpendikulær retning på magnetfeltet men i stedet for perpendikulære striper av magnetfelt vil de lage sylindre av perpendikulære magnetfelt. En stående sylinder tar mindre overflateareal enn en stripe. For å lage slike sylindre oppfattet jeg forklaringene sånn at det skulle lages et fysisk mønster i det magnetiske laget på lagringsplatene. Altså et stykke under overflaten. Jeg ser for meg at de må bruke omtrent samme teknikker som for CPU-produksjon for å lage disse mønstrene av sylindre. Bare svært mye enklere enn i CPU-produksjon siden det er et fullstendig ensformig mønster, det bare kreves ett eneste lag og ingen redundans på det nivået.

hdd_260_01.jpg

Utrolig kjipt når 4gb disken kræsjer!

Jepp, 4 gigabyte med viktig innhold er kjipt å miste. Jeg husker jeg løste problemet på min 4GB-disk en gang i tida ved å ta backup av den på 7-8 CD-plater.

4Gb om 4 år er ikke imponerende for de som husker hvordan utviklingen var for 4-5 år siden.

Helt enig. 4GB er en bagatell om 4 år. 4 TB derimot... :p

Lenke til kommentar
Hva Amal deer med all den plassen? Jeg bruker knapt 50 GB :p

Kan nevne:

• Dersom du ripper musikken din i flac e.l.
  • Dersom du ripper filmene dine (spesielt HD-filmer).
  • Dersom du spiller veldig mange spill
  • Dersom du driver med ekstensiv videoredigering

Det er som regel de tingene som krever mye plass.

Dessuten er HDD-plass viktig i flere forskningsgrener i forbindelse med datainnsamling. "Vanlige" folk har som regel ikke bruk for så mye plass i dag.

(lol @ Amal deer :p)

Jeg ripper musikken i 320 kbps mp3, kjøper ikke filmer, laster ikke ned sette filmer etter fomatering, installerer bare etter formatering spill som jeg spiller, og formaterer ofte. Driver ikke med videoredigering. Hehe, takk for svar!

"Hva skal dere med brus, øl og kaffe? Jeg drikker bare vann"

Logikken er den samme.

Ønsket egentlig et noe mer konkret svar, men ellers takk, fikk et godt svar av miceagol. :hmm:

Lenke til kommentar

Tenker du mener 4Tb, uansett er det jo ikke størrelsen på data som avgjør hvor viktige de er.

Mister du en 100 siders tekstfil på 10MB kan det være mye værre enn 1TB med f.eks tvserier.

Uansett skal man jo ha backup av viktige data uansett hvor store de er.

Lenke til kommentar
Er ikke magnetplater snart et ikke-satsnings område?

Jeg tror harddisker vil være satsningsområde i overskuelig fremtid (opp mot 10 år). Det vil leve fint side om side med SSD i mange år. Hver sine fordeler, hver sine bruksområder. På veldig lang sikt tviler jeg på at SSD klarer å krympes/skaleres i like høy takt som i dag. Det samme gjelder harddisker. Hva som stopper først er vanskelig å spå ennå. Men i 2020 vet vi sikkert hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar

Har du 4Tb med viktig data er det kjipt å miste de om du har det på en disk, eller 4 disker som går i stykker, og i snitt mister man like mye data per tidsenhet om man har en disk som om man har fire (med enkelte forenklinger, feks samme snittlevetid på store og små disker)

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...