Gå til innhold

Ønsker mer sexlek i barnehagene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men de skal vel stoppes? Eller skal de bare få lov å fortsette mens barnehagetantene/onklene ser på.

Poenget er å la barna få utforske dette på egenhånd, slik barn alltid har gjort, uten å påføre de skyld og skam. Så skal selvsagt pedagogene i barnehagen lære ungene å sette grenser for seg selv og forstå og akseptere andre barns grenser.

Og denne leken skal selvsagt sosialiseres. Barna får vite at man leker ikke med tissen sin under middagen liksom.

Lenke til kommentar

Alt skal jo regulerers nå til dags.. Ser liksom for meg at nå skal doktor-leken gjøre pedagogisk riktig & politisk korrekt, dvs. alle skal ta på alle, Per må ta på Pål og Lise på Hilde, og tilslutt alle på alle. Ingen skal føle seg utenfor liksom.

Unger har bestandig greit å finne ut av disse tingene på egenhånd (hjemme i gata) uten "hjelp" av voksene.

Synes slikt "pedagogisk tankegods" er klamt og kvelende.

Lenke til kommentar
Alt skal jo regulerers nå til dags.. Ser liksom for meg at nå skal doktor-leken gjøre pedagogisk riktig & politisk korrekt, dvs. alle skal ta på alle, Per må ta på Pål og Lise på Hilde, og tilslutt alle på alle. Ingen skal føle seg utenfor liksom.

Unger har bestandig greit å finne ut av disse tingene på egenhånd (hjemme i gata) uten "hjelp" av voksene.

Det er vel nettopp det denne artikkelen etterlyses at de voksne ikke skal blande seg inn i disse tingene. At du og andre tolker det slik at de voksne skal organisere det, vitner bare om bevist missforståelse eller at dere bare har lest overskriftene.

Lenke til kommentar

HALLO? Har du lest mer enn overskriften? :)

Hele poenget med det de sier er at de voksne IKKE skal legge seg opp i det barn gjør og ikke gjør - altså ikke stoppe de og vifte med pekefingeren, men la de få leke slik de vil - bare opplyse barna om at de ikke må gjøre noe de ikke har lyst til, ikke bli tvunget til noe mao.

Lenke til kommentar
Hele poenget med det de sier er at de voksne IKKE skal legge seg opp i det barn gjør og ikke gjør

Hvis de ikke skal legge seg opp i/forandre på noe, hvorfor har det da blitt en "sak" i media? De kunne jo da bare "holdt munn" og latt ungene tukle i vei som før. :)

Husk det finnes mennesker der ute, ofte understøttet av sære sexologer, som arrangerer onani-kurs og ta-på-hverandre-kurs for par. Voksne kvinner som sitter i ring og skal "lære" å onanere, lagt opp i beste workshop stil. :p Det føyer seg vel inn i rekken av G-punkt ideologien. (dette er vel de samme typene som besøker omstridte galleriutstillinger, debattert i annen tråd) :whistle:

Husker selv når jeg var ung og moren min ryddet på rommet mitt. Jeg mislikte at hun f.eks. samlet sammen evt. "puppe-blader" fra under senga og la de i en pen haug. Jeg tror unger vil ha minst mulig oppmerksomhet om slike ting, selv om det er i "beste mening". :) Synes liksom jeg hører Tore_ Langfeldt_ inspirerte_ barnehagearbeidere som kniper lille Per mens har drar seg i snoppen, og skal fortelle ham at det han gjør er helt naturlig, at det er bra å være kåt og at han ikke trenger å skamme seg. Uten at lille Per har bedt om deres mening, + at han gir katta i hva de synes. :)

Det at det har blitt "sak" mistenker jeg for at endel av denne g-punkt-eliten der ute nærmest klør i fingrene etter å få dette "inn i ordnede former" og kan lage kurs/foredrag.

Lenke til kommentar

[ ]

"Pia Friis er daglig leder i Bjerkealleen barnehage i Oslo hvor man er opptatt av at barna skal få spille ut sin seksualitet.

- Barna kan få se på hverandre og utforske hverandres kropper. De kan leke doktorleker, mor og far-leker, rumpeleker, puleleker, de kan danse nakne og onanere."

Med et så bredt reportoar skjønner jeg liksom ikke hvordan de får tid til å lage trolldeig og pepperkakehus?

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Det er merkelig hvor mye tillit folk er villig å gi barna sine barnehagetanter/onkler.

Sier du at den nye tankegangen vil gi foreldre større grunn til å ikke stole på barnehagearbeidere? Hvordan?

De skal vel helst ikke se (alt for mye) på. :p

Hvem vet hva enkelte av de gjør. Dessuten er det vel en smule rart å la dem holde på slik når de f.eks. har nådd en alder av 5-6 år.

Hvem vet hva de enkelte gjør allerede?

Kanskje det er rart i dagens samfunn, men det betyr ikke at at det er feil.

Lenke til kommentar
[ ]

"Pia Friis er daglig leder i Bjerkealleen barnehage i Oslo hvor man er opptatt av at barna skal få spille ut sin seksualitet.

- Barna kan få se på hverandre og utforske hverandres kropper. De kan leke doktorleker, mor og far-leker, rumpeleker, puleleker, de kan danse nakne og onanere."

Med et så bredt reportoar skjønner jeg liksom ikke hvordan de får tid til å lage trolldeig og pepperkakehus?

Hahah! :!:

Lenke til kommentar
Kan vel ikke akkurat kalle meg for noe Freud ekspert, har hørt det meste fra andrehåndskilder, men er klar over at dette er basert på Freud. Min eneste kunnskap om Freud kommer fra vanlig samfunnsvitenskaplig utdannelse (har ikke studert noe psykologi, eller sosialfag) så det er bare snakk om noen drypp her og der. Kanskje eksisterer det ikke en slik faseperiode, eventuelt at den bare er påført igjenom oppdragelse, (det mente vel Freud også har i hvertfall inntrykk av at han forklarte en del ting gjennom virkninger av foreldres oppdragelse). Sånn sett vil man kanskje aldri oppleve en latensperiode hvis, man ikke har fått høre fra noe sted at seksualitet er galt?

Jeg vet ikke hvorfor man lærer slikt på skolen. Men det har seg uansett slik at så og si ingenting av det freud har sagt har noen vitenskaplig dekning, eller noen bevislig effekt. Man tar mindre feil med å anta at alt freud sa var feil, og heller bli overrasket når det motsatte er tilfellet, enn å tillege hans ord særlig vekt. Desverre har det seg slik at det i psykologien er en alt for stor undergruppe som velger å ikke forholde seg til saklige vitenskaplige måter å finne ut av ting, og fortsatt holder seg til ineffektive/feilaktige metoder.

AtW

Lenke til kommentar

Som ATW sier bygget ikke Freud sine teorier på saklig evidens, men derimot case-studier hvor han ofte studerte sine egne barn. Det som er problematisk med såkalte case-studier er at man kun studerer et ytterst lite utvalg mennesker, men dertil studerer man dem mer nøye. Man kan ikke bruke case-studier til å generalisere teorier på hele befolkningen. Men man kan bruke dem til å danne seg hypoteser/teorier som man senere kan prøve å påvise ved hjelp av mer kvantitative og objektive metoder. Det kan jo hende at Freud hadde rett i sine teorier om blant annet forholdet mellom barnet og forelderen av motsatte kjønn. Men det finnes ikke noen vitenskapelig evidens for dette, og man kan derfor ikke gå ut ifra at det er en sannsynlig teori.

Når det er sagt kan jeg jo prøve å komme meg tilbake til emnet i tråden. Media vinkler jo hele denne saken opp ned. De greier på de mest forunderlige måter å vinkle det slik at det høres ut som om denne Pia Friis mener at barnehage-tantene/onklene skal oppfordre barna til å ha store sex-orgier. Dette er jo selvsagt ikke tilfelle. Friis' og andre likesinnedes poeng er jo at den negative reaksjonen barn får ved slike "sexleker" må bort. Om barn på den alderen får kjeft for å leke med hverandres kropper lærer jo de seg til at det er noe galt og "syndig". Hva dette fører til er jeg slett ikke sikker på, og har heller ingen planer om å trekke noen konklusjoner der. Så hele media-oppstyret bygger rett og slett på bevisste mistolkninger fra medias side, og saken er dermed ikke den saken som diskuteres nå.

Det egentlige spørsmålet er jo rett og slett om barnehage-tanter/onkler skal la barna få fortsette med sine sexleker om de skulle oppdage barn i slik lek. Idag er det jo slik at barna stoppes og gjerne får kjeft i tillegg. Friis mener jo at det er feil, og at man skal la barna få fortsette. Dette er sikkert mange enige i. Barna må få utfolde seg. Dette er utviklene lek for småbarn og de lærer av det. Det er helt naturlig at barn utforsker hverandres kropper, og det er ingen vits i å fremmedgjøre det for barna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...