Gå til innhold

Ønsker mer sexlek i barnehagene

Anbefalte innlegg

Førskolelærer og barnepedagog Pia Friis mener barnehagene bør tillate mer seksuell lek mellom barna, og støttes av flere fagfolk.

- Barna kan få se på hverandre og utforske hverandres kropper. De kan leke doktorleker, mor og far-leker, rumpeleker, puleleker, de kan danse nakne og onanere. Men seksualiteten deres skal også sosialiseres, slik at det ikke skal være lov til for eksempel å ta seg på tissen når man sitter og spiser, eller presser andre barn til noe de ikke vil, sier Friis til Dagbladet.

Kilde: VG

Hva synes dere om dette? Diskuter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare meg hva hun egentlig mener med dette?

- Barna kan få se på hverandre og utforske hverandres kropper. De kan leke doktorleker, mor og far-leker, rumpeleker, puleleker, de kan danse nakne og onanere.

At de ikke får lov idag, eller hva? Jeg tror dette skjer uansett hvor mye "de voksne" mener de følger med.

Lenke til kommentar

Jeg tror onani i så ung alder er litt for mye, rett og slett. Å la dem utforske sine egne kropper er en ting, men å la dem utforske hverandres er vel litt tidlig i barnehagealder.

Jeg er veldig for en ufarliggjørelse av seksualitet i ung alder, som f.eks. mer lærdom rundt homoseksualitet og andre legninger. Sosialisering rundt seksualitet kan skje uten at man lar barna leke med seg selv (eller hverandre).

Det at man ikke skal presse de andre barna til noe de ikke vil er en sak, om de faktisk klarer å unngå å skape et sexpress når de oppfordrer til slike ting er en helt annen sak. Å leke mor, far og barn er noe som har foregått i evigheter, at barn kan mer og mer om seksualitet er ganske naturlig, men dette er ting som jeg syntes at barn skal oppdage på egenhånd uten oppfordring fra voksne.

Barn er ikke klare til å utforske sin egen seksualitet på den måten Friis oppfordrer til, seksualitet er en ting barn vil vokse seg til i løpet av grunnskolen. Allikevel er ufarliggjørelse av seksualitet veldig viktig, selv i så ung alder, men å oppfordre barna til å leke med seksualiteten sin før de er bevisst over at den eksisterer er litt drøyt.

Lenke til kommentar

Funky.

På tide at de involverer slikt i barnehagen.

Vi gjorde jo slikt da jeg var liten, men det var hysj-hysj og fyfy og jeg og kompisen min og jentene gjorde det i skjul i det høye gresset utenfor barnehagens område :p

Flott at det blir mer åpenhet ang. seksualitet, og at barn møter dette i ung alder, sex og slikt er alt for tabu i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Barn er ikke klare til å utforske sin egen seksualitet på den måten Friis oppfordrer til, seksualitet er en ting barn vil vokse seg til i løpet av grunnskolen. Allikevel er ufarliggjørelse av seksualitet veldig viktig, selv i så ung alder, men å oppfordre barna til å leke med seksualiteten sin før de er bevisst over at den eksisterer er litt drøyt.

Jeg tror ikke det er snakk om at slik lek skal oppfordres til. Poenget er vel snarere at barnehageassistenter bør ta det litt roligere når de evt. skulle oppdage at ungene har kledd av seg og tar på hverandre. Slik det er nå, er det lett for at de vifter med pekefingeren og fyer, og det sender jo ikke akkurat et særlig godt signal.

Lenke til kommentar

Fullstendig enig med psilocybe her. Poenget er jo ikke at det skal oppfordres til sånt men at det snarere skal bli litt mer åpent. Det at seksualitet skal være tabu er helt feil. Skal det være greit at barna får se vold og drap på tv, men at en pupp, det skal de ihvertfall ikke få se?? Synes det er helt uhørt. Barna må forstå at kropp og seksualitet er det mest naturlige som finnes og at de ikke skal få pekefingeren fordi de leker med seg selv. Barna gjør sånt uansett.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hva hun egentlig mener med dette?
- Barna kan få se på hverandre og utforske hverandres kropper. De kan leke doktorleker, mor og far-leker, rumpeleker, puleleker, de kan danse nakne og onanere.

At de ikke får lov idag, eller hva? Jeg tror dette skjer uansett hvor mye "de voksne" mener de følger med.

Bingo, dette skjer ofte i skjul og barna får dårlig samvittighet over hva de driver med for skitne ting. Fordi de må gjemme seg for de voksne for å få lov til å gjøre slik som de har "lyst" til.

Greia her er jo at de mener at man IKKE bør kalle dette teit og skittent og fremmedgjøre barnet, men heller fortelle om hva de gjør..og ikke hindre de. Det skaper mer trygghet og forståelse.

Det er iallefall tanken :).

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er hårreisende. Selvfølgelig fremstiller førstesiden til Dagbladet Friis som en sexfiksert dame som oppfordrer barn til å tafse på hverandre og leke sexleker, men etter å ha tenkt litt gjennom teksten kom jeg frem til en annen konklusjon. Nemlig det som flere av dere har sagt, at man skal rett og slett ta det litt mer med ro dersom barn ser på hverandre og er nysgjerrige.

Vi drev jo selv med å se på, ta på, fnise av og slikt da vi var små! Ingenting med sex å gjøre, men å se at man er forskjellige og finne ut litt av hvordan det er.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Små barn er veldig seksuelle, og hvis man tenker litt tilbake, i hvertfall hvis man er av dem med god hukomelse fra tidlig barndom så husker man det sikkert selv også. Seksualiteten eksisterer hos små barn, og det er svært vanlig at små barn onanerer og eksprimenterer med venner av det motsatte kjønn. Seksualiteten blir deretter latent rundt skolealder og fram til barna kommer i puberteten. Så små barn er ofte veldig seksuelle, men det er kanskje ikke bevist på hva de gjør, også blir det borte i den latente perioden.

Lenke til kommentar
Ser ut som de som har svart på spørreundersøkelsen på VG.no mener barnehagene ikke trenger rom for dette.

En lett gjennomskumming av kommentarene til artikkelen viser jo ganske tydelig at folk biter på den (bevisst) misvisende tittelen og reagerer på den. Men, selvfølgelig, på VG finner man VG-lesere, og det blir ikke akkurat gode diskusjoner med sånne mennesker.

Lenke til kommentar
Men, selvfølgelig, på VG finner man VG-lesere, og det blir ikke akkurat gode diskusjoner med sånne mennesker.

Haha, den der måtte jeg bare stjele til signaturen :wee:

Jeg ser ikke det helt store problemet med å "leke doktor". Foreldrene til en venn av meg ble faktisk innkalt til møte sammen med et par andre foreldre fordi han og noen andre var nysgjerrige. Nå var de kanskje mer nysgjerrige enn gjennomsnittet, men det virker litt voldsomt. Tror ikke holdningene har endret seg så mye siden da.

Lenke til kommentar
Små barn er veldig seksuelle, og hvis man tenker litt tilbake, i hvertfall hvis man er av dem med god hukomelse fra tidlig barndom så husker man det sikkert selv også. Seksualiteten eksisterer hos små barn, og det er svært vanlig at små barn onanerer og eksprimenterer med venner av det motsatte kjønn.

Venner av motsatt kjønn OG samme kjønn :) Det hender at barn eksperimenterer seksuelt med samme kjønn også, det betyr ikke det samme som at man kommer til å bli homse når man vokser opp. Nettopp slike holdninger man må få bukt med.

Seksualiteten blir deretter latent rundt skolealder og fram til barna kommer i puberteten. Så små barn er ofte veldig seksuelle, men det er kanskje ikke bevist på hva de gjør, også blir det borte i den latente perioden.

Lest opp på Freud du? :) Hans teori om seksualitet (som du faktisk refererer til her, enten du aner det eller ei) er veldig kontroversiell. Og fra det jeg husker når jeg vokste opp og fra det jeg har hørt osv tror jeg egentlig ikke det eksisterer noen "latensperiode" eller rigid "faseinndelig" av seksuell utvikling (annet enn før/etter puberterten) slik Freud påsto.

Ellers er jeg enig med det som flere sier her, nemlig at mange misforstår hva det egentlig er som diskuteres. Så lenge det ikke er snakk om å "dytte" det på barna, men bare å la dem utforske seksualiteten uten for mye skyld- og skamfølelse, og så lenge man sosialiserer barna dithen at de lærer å a) sette grenser for seg selv og sin kropp, og b) at seksualiteten er noe privat som man ikke akkurat trenger å utforske ved middagsbordet liksom :p så er jeg bare positiv til at man lar barna utforske dette her.

EDIT: Så ikke folk misforstår meg helt nå. Det jeg mener å si er at barns seksuelle utvikling er veldig individuell, og ikke så ridig "malbasert" som det Freud påsto. Det er sikkert noen barn som gjennomgår en "latens-periode", men det betyr ikke at alle barn gjør det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Venner av motsatt kjønn OG samme kjønn :) Det hender at barn eksperimenterer seksuelt med samme kjønn også, det betyr ikke det samme som at man kommer til å bli homse når man vokser opp. Nettopp slike holdninger man må få bukt med.

Selvsagt, var bare slurv av meg at jeg ikke tok det med, eller delvis også at jeg ikke vil kaste for mange brannfakler inn i debatten på en gang. De fleste av dette forumets medlemer er jo unge menn, med tildels ganske konservative verdier så tenkte at jeg at det ikke var nødvendig å nevne det spesifikt.

Lest opp på Freud du? :) Hans teori om seksualitet (som du faktisk refererer til her, enten du aner det eller ei) er veldig kontroversiell. Og fra det jeg husker når jeg vokste opp og fra det jeg har hørt osv tror jeg egentlig ikke det eksisterer noen "latensperiode" eller rigid "faseinndelig" av seksuell utvikling (annet enn før/etter puberterten) slik Freud påsto.

Kan vel ikke akkurat kalle meg for noe Freud ekspert, har hørt det meste fra andrehåndskilder, men er klar over at dette er basert på Freud. Min eneste kunnskap om Freud kommer fra vanlig samfunnsvitenskaplig utdannelse (har ikke studert noe psykologi, eller sosialfag) så det er bare snakk om noen drypp her og der. Kanskje eksisterer det ikke en slik faseperiode, eventuelt at den bare er påført igjenom oppdragelse, (det mente vel Freud også har i hvertfall inntrykk av at han forklarte en del ting gjennom virkninger av foreldres oppdragelse). Sånn sett vil man kanskje aldri oppleve en latensperiode hvis, man ikke har fått høre fra noe sted at seksualitet er galt?

Lenke til kommentar

En ny Dagbla'-artikkel hvor Pia Friis svarer på de mange reaksjonene mot hennes utspill, her.

Sitat: - Jenter som ikke kjenner sin egen krop, seksualiet og behov har også problemer med å sette grenser. Gutter som utvikler en seksualitet på avveie fordi det har vært forbudt å kjenne på dette, kan bli overgripere.

Det er nettopp derfor det er viktig å være åpen om dette med barn :)

Lenke til kommentar

Vil si at det bare skjer når det først skjer. Finner de rette barna hverandre i ung alder så kommer de nok til å leke og utforske sammen, kansje ikke offentlig eller hjemme.Men bare vist de er alene for å ta et eksempel.

Å legge lokk på noe som er helt normalt i utviklingen for oss , blir feil

Jeg er da lykkelig over å kunne huske mine første kyss fra barnehagetiden, ganske artig å tenke på. Vi sprang å gjemte oss , å jeg mener vi klina mer en vi kysset. Laaange klin bak barnehagehuset , nesten hver dag den korte stunden vi var kjærester.

Tror ikke jeg er alene om å ha slike lignende opplevelser fra barndommen, det er mer som helt normalt

Fra barnehagen å fram til ungdomskolen vil man jo bare vite mer å mer om emnet. Siden kjæreste også er ganske normalt i ung alder.

Jeg hadde nok ikke vært det samme mennesket uten opplevelsene i barnehagen og de i ettertid :)

Tvang er ikke bra vist det skjer. Der vil jeg si grensa går.

Men ser man to barn som leker å trøyer seg sammen i full harmoni som så ofte barn gjør, er det greit.

Lenke til kommentar
Så de skal kles nakne av barnehagetanter/onkler for å så oppfordres til å gjøre dette mot hverandre? Please. Et sted går grensa.

Les noen svar i tråden, poenget er ingen skal oppfordres og at ingen skal bli straffet om de blir tatt for å leke sånne leker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...