Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sende noe til nærmeste stjerne - hvordan?

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jorda har jo nå sendt ut radio signaler i lange tider, kan ikke disse brukes som en "beacon" for hvor signaler skal senedes til, og eksisterende stjernebilder bør kunne gi feks en "halveis sonde" ett omtrentelig bilde om hvor signal skal hentes fra feks?

Disse signalene er svake i forhold til hva som kreves for å holde seg over støygulvet etter flere lysår gjennom rommet. Dessuten er det spørsmål om tid.

Kringkasting til å begynne med var lavfrekvent, under ca. 30 MHz reflekteres signalene i ionosfæren, og det blir heller lite igjen til fremmede lyttere i rommet. Dagens kringkastere over 30 MHz er ofte retningsstyrt fra antennene, det er ingen grunn til å kaste bort energi ved å sende den opp i rommet der det er heller få abonnenter.

Det som kunne vært sterkt nok er militære sendere i radarsystemet, spesielt de i jagerfly har vært nevnt, og det er vel F-14 som er kjent for sin monster-radar. I nyere tid har militæret gått bort fra å satse på effekt, og heller satse på så lave utgangseffekter at fienden ikke kan oppdage radaren (LPI - low probability of intercept).

Alt i alt var det lite kringkastet før, og det blir ikke spesielt mye mer nå heller.

Arecibo sendte ut signaler ment for fremmede sivilisasjoner engang, men jeg vet ikke om dette fortsatt er igang.

Lenke til kommentar
Noen som føler seg kallet til å regne på dette? Jeg prøvde men resultatet så ikke tillitsvekkende ut... (endte med at en sonde på 2 tonn bruker 0,7 kg drivstoff per sekund for å oppnå en akselerasjon på 0.01m/s2)

Hvilket drivstoff og hvilken motormetode har du regnet på?

Lenke til kommentar
Noen som føler seg kallet til å regne på dette? Jeg prøvde men resultatet så ikke tillitsvekkende ut... (endte med at en sonde på 2 tonn bruker 0,7 kg drivstoff per sekund for å oppnå en akselerasjon på 0.01m/s2)

Hvilket drivstoff og hvilken motormetode har du regnet på?

Ikke noe spesielt drivstoff. Prøvde å ta utgangspunkt i en ion-motor med eksoshastighet 30km/s. 0.7kg/s fikk jeg da jeg prøvde meg med å regne ut bevegelsesmengden til sonden/eksosen men resultatet så som nevnt litt merkelig ut(litt høyt kanskje?)...Gjorde et nytt forsøk nå akkurat hvor jeg regnet ut kinetisk energi på sonden/eskosen og denne gang fikk jeg et drivstoffforbruk på 0.2 mikrogram per sekund som igjen høres veldig lite ut...(men muligens kan være riktig siden lavt drivstoffforbruk nettopp er en av de store fordelene med ion-motorer)

Litt for lenge siden jeg hadde fysikk på skolen gitt, husker ikke lenger når man skal bruke bevegelsenergi og når man skal bruke bevegelsesmengde. :(

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Spacecraft_propulsion

Jeg leste en del om ulike fremdriftsmetoder der. Det er interessant selv om jeg ikke kom så mye nærmere et svar. Dvs. solseil virker helt utelukket da det gir alt for dårlig akslerasjon. Det er snakk om 9 newton per kvadratkilometer seil ved jordas avstand fra sola. Man kan jo bare tenke seg til hvor mye mindre effektivt det vil bli allerede ved plutos bane (50 ganger så langt unna sola). I solsystemet så kan vi bruke slyngeeffekten fra planeter for å få en langt mer effektiv dytt ut i rommet uten å dra med seg unødvendig vekt. Men det virker tydelig at man må velge en eller annen ionebasert motor.

Lenke til kommentar

Vi kan vel se ganske mye fra Hubbel når det ligger så "nær". Det er vel Alpha Centauri det er snakk om og den er en rød dverg/kjempe eller noe. Hadde det vært intelligent liv der hadde de kunnet sende noe for lengst. Radiobølger går jo rundt 2/3 c.

"Still can't accept it? Time has wiped out everything you ever knew. It's all dust."

Apenes planet

Lenke til kommentar
Radiobølger går jo rundt 2/3 c.

Jasså, gjør de det? Siden når? Radiobølger er egentlig det samme som lys, bare med den forskjellen at det er "lys" med en bølgelengde som ligger utenfor det synlige området. Alle typer elektromagnetisk stråling, inkludert lys og radiobølger, forplantes ved hjelp av masseløse kvanter, som beveger seg med lysets hastighet, altså 1c.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Radiobølger går jo rundt 2/3 c.

Jasså, gjør de det? Siden når? Radiobølger er egentlig det samme som lys, bare med den forskjellen at det er "lys" med en bølgelengde som ligger utenfor det synlige området. Alle typer elektromagnetisk stråling, inkludert lys og radiobølger, forplantes ved hjelp av masseløse kvanter, som beveger seg med lysets hastighet, altså 1c.

Jeg har hørt noe om 200 000 km/s. Kan det være i luft og ikke vakum? Det er nok det, men i rommet er det jo c uansett.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...