Gå til innhold

Råd ved bruk av unsharp mask

Anbefalte innlegg

Når jeg bruker unsharp mask, ser jeg at bildene ser annerledes ut i Photoshop og i feks Preview (mac), nettlesere og enkle bildevisningsprogrammer. Ofte kan jeg kjøre verdiene i unsharp mask veldig høyt opp, slik at det dannes glorier og skarpheten ser unaturlig ut. Likevel vises ikke disse gloriene og artifaktene i andre programmer, og bildene ser der normalt skarpe ut. Jeg regner likevel med at det er Photoshop som er det jeg bør forholde meg til, samt at det først er på trykk det virkelig vises om bildene er gjort for skarpe eller ikke.

Stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær generelt forsiktig med USM bruken. Man må jo til tider dra litt i spakene, noen ganger litt hardt, men som regel ikke. USM fikser ikke bilder med dårlig fokus eller bevegelses-uskarphet, så det er ikke noen god grunn til å rive spakene av.. Da kan man oppnå bedre resultater ved å blande inn et lag med High-pass.

Personlig bruker jeg som regel USM med nedenforstående innstillinger, og tar gjerne bilder ned i størrelse i flere steg (2-3), med forsiktig USM etter hver gang istedenfor å "ta av" i et løft.

Amount: 15-50% (som oftest rundt 20-30%)

Radius: 1,4 px

Treshold: 4 levels

Lenke til kommentar

Hei

Jeg bruker Smart Sharpen i CS2.

Verdiene pleier å ligge på 100-140/ 0,9-1,0/ 0 når bildet er ferdigbehandlet i original størrelse.

Oppskarping for nett: 35/0,9/0

Men jeg pleier som regel også enten skarpe opp i layer, eller bruke history brush slik at jeg kun skarper opp det som trengs uten å få ekstra støy i områder som ikke trenger oppskarping, f.eks bakgrunner og hud (enda viktigere når du bruker USM).

Men det er som nevnt viktig å ikke overdrive oppskarpinga..

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...