Postkassestativ Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Vurderer å kjøpe meg en ny bil! Har kommet over en astra 94 mod til en billig penge. Den har da defekt topp-pakkning! Skal klare å skifte den selv, men lurer på om motoren kunne ha tatt skade da pakkningen røk? Lurer også på hva en topp-pakkning koster (X18XE) Regner med at jeg må skifte olje og kjølveske! Noe mere jeg må huske? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Kan godt være at toppen din er skeiv, det er ikke uvanlig. Dårlige motorer det der Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) De bilene der har toppakning som slitedel. Ellers en bil jeg vil fraråde deg å kjøpe. Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har skrudd mye på de sjøl for venner og bekjente. De holder overhode ikke mål teknisk. Ved en deffekt toppakning kan olje ha kommet i kjølesystemet og motsatt. Toppen kan også være skeiv og trenge plansliping. Sjekk ventiler osv. Endret 16. oktober 2007 av sesteen Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Det er ikke X18XE men C18XE ikke Ecotec. Samme motor som står i sportive Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Topp-pakningen røk da bilen kokte! Den ble stoppet umiddelbart da den kokte. Han som har bilen har startet den en gang etterpå, men han stoppet den med en gang etter at den startet. Siden den ikke koster mange kroner vurderer jeg å kjøpe den. Hva er problemet hvis olje kommer inn i kjølesystemet og omvendt. Er det ikke bare å rense det grundig. Hva kan få en bil til å koke sånn helt plutselig? Har vært utsatt for at en 92 Astra F turbodiesel kokte, men da med full oppakning og campingvogn i Aurlandsdalen. Endret 17. oktober 2007 av david_almli Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hva kan få en bil til å koke sånn helt plutselig? Defekt toppakning. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Topp-pakningen røk da bilen kokte! Den ble stoppet umiddelbart da den kokte.Han som har bilen har startet den en gang etterpå, men han stoppet den med en gang etter at den startet. Siden den ikke koster mange kroner vurderer jeg å kjøpe den. Hva er problemet hvis olje kommer inn i kjølesystemet og omvendt. Er det ikke bare å rense det grundig. Hva kan få en bil til å koke sånn helt plutselig? Har vært utsatt for at en 92 Astra F turbodiesel kokte, men da med full oppakning og campingvogn i Aurlandsdalen. Olje i kjøleveska er som regel bare en rens. Vann i olja kan ha ført til skader på deler som er svært sentivt for oljemangel, ventiler osv, i og med at olja flyter oppå vann (men her det jo en blanding, usikker på hvordan olja legger seg med kjøleveske, men blandingen blir ofte grå og grøtete). Men, som oftest går det bra. Skift pakning, planslip toppen og rens systemer som er forurenset. Men uansett en bil som ikke er noe tess ellers, så problemer kan du vente på det ene og det andre. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Har ikke pers erfaring med astra men det er vel ikke noe grunn til at disse er noe dårligere enn andre. Det er viktig å utføre monteringen av toppen HELT riktig! Det er ikke bare å montere d sammen og bare kjøre. Her er det store krefter og lekkasjer og ev. svakheter vil vise seg etter kort tid. Bolter eller ev. MÅ skiftes. De strekkes og kan bare brukes 1 gang. Boltene skal trekkes til i riktig rekkefølge(fra midten og utover) med riktig moment. De skal også ofte dreies f.eks 90 grader etter et viss ant timers kjøring og slik. Anbefaler at du kjøper Haynes motorbok for den aktuelle modellen du vil kjøpe. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2007 Snakket med et Opel-verksted i dag. De sa at 16-ventilern ikke var så dårlig som folk skulle ha det til. De mente at 8-ventilern var desto dårligere. Kjøretøylinjen på skolen kunne planslipe toppen for 2-300kr Har haynesbok til denne biltypen. der står det alt av viktige ting jeg trenger å vite når jeg demonterer og monterer toppen Tror hele reperasjonen vil komme på ca. 5000kr Skifter da registret og pakkningene på toppen og eventuelt pakkningen på bunnpanna vis den svetter. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Du har rett i at 8 ventilers utgavene er enda værre. Det er de jeg har mest erfaring med, men det er ikke noe å hoppe i taket av de med 16V heller. Men du virker som en som kan skru, og får du den veldig billig er det nok brukbart. Men for folk som ikke kan skru sjøl blir det bare en helvetes dyr verksted bil. Lenke til kommentar
fraber Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det som er greit og sjekke er om det kommer kompresjon i kjølesystemet, har en Mitsubishi Galant TD som har en sprekk i toppen og her bobler det over når du åpner på radiatoren, sjekk om oljen er litt hvit farget, da er det kommet vann i oljen eller om det er kommet olje i vannet. Hvis det er det kan det bety at feks topp pakningen ikke tetter lengre mellom de små kanalene som oljen og vannet går gjennom motoren. Hvis oljen og vannet ser bra ut tror jeg det vil holde med en ny, planslipt topp og ny topp pakning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå