Gå til innhold

Vurderer min første konsoll, hva bør jeg kjøpe?

JKJK

Anbefalte innlegg

Som topic sier, så vurderer jeg å kjøpe min første konsoll. Ikke akurat må, men på nyåret en gang! Pris er vanskelig å spå så "langt" fram i tid, så vil ikke fokusere så mye på det.

Jeg har følgende dillemmaer:

- Jeg elsker mariospill.

- Derimot vil jeg gjerne ha en konsoll som fungerer fint som mediacenter i tillegg. Bør kunne ta de fleste videoformater (divx, xvid, h264/x264,mkv).

- Jeg vil gjerne ha en konsoll som varer en god stund.... jeg har aldri likt konsoller, og sverger til pc ved spilling, spesielt pga. tastaturet. Når jeg først invisterer i en vil jeg ikke kjøpe katta i sekken.

- Det nye simpsons spillet har mye å si... må kunne spille det!

- Må ha HDMI OG analog lyd støtte, og gjerne en eller annen mulighet til å spille av Blu-ray eller HD DVD (begge deler hadde jo vært drømmen, men sjangsen da....)

- Har egentlig ikke noe særlig forhold til XBOX360, annet enn at jeg liker standardisering!

Etter å ha analysert mine egne krav heller jeg mest mot PS3. Men siden jeg bare kun såvidt har en milimeter børkdel av en ørliten erfaring med Xbox360, og ingen andre av konsollene, så vet jeg ikke hva jeg bør gå for.

Hva mener dere, utifra mine krav?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er standardisering du er ute etter, så kan du styre unna XBox360 med en gang. Der må man ha egen Microsoft-kabel for å få ut audio f.eks. hvis du bruker HDMI. Samme gjelder med VGA. I tillegg brukes ikke Bluetooth, men en annen proprietær trådløs protokoll. Media center-protokollen er lukket, og alt av ekstern tilgang / tjenester er sentrert rundt Microsoft-produkter.

På PS3 er stort sett _alt_ av kontakter og protokoller standard, også media center-protokollen. Av alle konsollene, er uten tvil PS3 den som er mest "åpen". Også når det gjelder levetid, har Sony tradisjon for at konsollene varer lenge.

Jeg synes PS3 høres ut som et fornuftig valg, hvis du da ikke skal spille Mario. Da er Wii tingen :-)

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Du har vel allerede bestemt deg for 360 eller PS3, siden du skriver at du vil ha Blu-Ray/HD DVD og HDMI... Så da kan du glemme Mario-spill.

Du bør egentlig velge en konsoll etter hvilke spill du liker, og hvis du ikke er så opptatt av spilling på konsoll så er det like greit å bygge seg media center-PC hvis det er det viktigste. Du sier jo også at du aldri har likt konsoll så da ser jeg ikke helt vitsen i å kjøpe en?

Lenke til kommentar

Jeg mener at du byr opp til et hav av subjektive meningsytringer som allerede er presentert i flerfoldige emner som bærer sterke likhetstrekk med dette. Videre mener jeg at 10 minutters lesning rundt på nettet(kanskje tilogmed på dette forumet) ville gitt svar på samtlige av kriteriene du spør om. Forøvrig kan det se ut som PS3 er konsollen for deg, uten at jeg vet hvordan x360 yter som mediacenter. Det meste du nevner kan vel oppnås på begge konsollene, hvor det å spille Mario-spill selvsagt er det hederlige unntaket(Wii).

Lenke til kommentar

Dere har jo alle rett her, det er det som gjør det så vanskelig.

Egentlig så virker 360'en som et dårlig valg generelt, og jeg tviler på at det blir den.

PS3en frister mest med tanke på value for the money. Det eneste som stopper meg er at mariospill er kult, men jeg tror kanskje jeg kommer til å bruke konsollen til mer andre ting enn spill egnetlig, så mye taler for ps3en.

Lenke til kommentar

Det virker som om PS3 er det som vil passe best for deg. Men jeg vil allikevel anbefale deg å lese litt på nettet om hvilke som er tilgjengelige til de forskjellige konsollene før du tar et endelig valg. Og OM det blir PS3, så vil jeg også anbefale deg å vente til det er kommet flere toppspill :)

Lenke til kommentar
Jeg har følgende dillemmaer:

- Jeg elsker mariospill.

- Derimot vil jeg gjerne ha en konsoll som fungerer fint som mediacenter i tillegg. Bør kunne ta de fleste videoformater (divx, xvid, h264/x264,mkv).

- Jeg vil gjerne ha en konsoll som varer en god stund.... jeg har aldri likt konsoller, og sverger til pc ved spilling, spesielt pga. tastaturet. Når jeg først invisterer i en vil jeg ikke kjøpe katta i sekken.

- Må ha HDMI OG analog lyd støtte, og gjerne en eller annen mulighet til å spille av Blu-ray eller HD DVD (begge deler hadde jo vært drømmen, men sjangsen da....)

- Har egentlig ikke noe særlig forhold til XBOX360, annet enn at jeg liker standardisering!

Skal forsøke å svare deg så godt jeg kan i følge de kravene du stiller. Unnskyld til de som føler seg støtt over konklusjonen, men det er ikke noen oppfordring til fanboy krig jeg legger opp til her. På forhånd takk.

Mariospill er kun på Wii, så i henhold til de resterende kravene du setter er du nødt til å ofre det meste du har lyst på kun for et mariospill. Still deg selv spørmålet, er det verd det?

Mediacenter er det kun X360 som har innebygget støtte for via Windows Mediacenter, der X360en kun fungerer som klient og du krever en PC som kjører Mediacenter server hele tiden. PS3 har til nå ingen støtte for det du krever, den eneste muligheten er via streaming programmer som og kjører fra PC-en men som ikke gir deg det du søker etter.

Hvilken konsoll som varer lengst kommer meget ann på hva det er du søker etter. Det er meget vanskelig å si hvilken konsoll som blir å vare lengst for din del ettersom det kommer ann på spillsmaken din. Det er heller ikke lett å klassifisere spillene til PS3 siden per i dag er det ikke så mange, men som med X360 ser det ut for å være veldig mange pang pang spill på begge konsollene, med enkelte unntak. X360 har gode spill som Bioshock, Gears of War, Halo 3 og Forza 2 om du liker bilspill, samt kommende godspill som Alan Wake og Mass Effect. PS3 på den andre siden har en meget respektabel utvikler bak seg, Team ico, som kan gi oss meget gode spill til PS3, i tillegg til at man har slike lovende titler som LittlebigPlanet, Haze, Gran Turismo 5 og Black 2. Alt avhenger av spillsmaken din, kunne du ikke fortelle litt hvilken spill du liker og foretrekker?

Når det gjelder Simpsons spill er det multiplatform så det kan gjøre det samme hva du velger.

HDMI har begge enhetene som standard i dag, om alle premium pakkene til X360 har det råder jeg deg til å sjekke, det er ikke alle som har det og da må du gå for Elite om du velger X360. Lydmessig er jeg ikke sikker på så det overlater jeg til noen mer kompetente personer å utale seg om. PS3 har blu-ray innebygget og kommer til mer eller mindre samme pris som Elite (jeg snakker om 40 Gb versjonen av PS3), så negative der for din sags skyld er at du må kjøpe en HD-DVD addon til X360 for å kjøre HD-DVD.

Utfra dine kriterier og det du setter som krav til din konsoll, vil jeg gått for Playstation 3. Jeg har den ikke selv (som du kan lese ut av siggen) ennå, men skal gå til innkjøp av en så snart jeg får råd til det. Med tanke på at du kan kjøre Linux på PS3, som er et opensource program, er det ingen tvil om at PS3 blir over tid en bedre mediamaskin enn X360. Hva anngår spill er en annen diskusjon. Dette kommer som sagt ann på din spillsmak og hva du foretrekker. Begge maskiner har kommende spill som ser lovende ut, eneste er at X360 har et stort utvalg av spill, men jeg ser ikke helt at den oppfyller de andre kriteriene du setter deg, og jeg tror du over tid vil bli mest fornøyd med en PS3. Merk dog at du må vente litt før du får et fungerende mediacenter til PS3, siden det ikke er ute enda.

Om du har noen spørsmål er det bare å fyre av. Om noen er uenige med det jeg sier, er det lov å si det på en sivilisert måte ;)

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
- Jeg elsker mariospill.

Med unntak av Mario-punktet, så tilfredstiller PS3 alle dine krav her. Dessverre har den etter min dårligst spillutvalg av alle konsollene til nå, men det vil forandre seg i løpet av det kommende året. Jeg vil anbefale deg å gå for 60 GB-versjonen hvor du får med to spill og ekstra kontroll til ca. 5000 kroner. Da kan du også spille mange klassiske PS2-spill som du har gått glipp av.

Lenke til kommentar

Ja. PS3en frister mer og mer. Skal selvfølgelig ha en fullspec versjon hvis det blir så jeg kjøper. Muligheten for ps2spill er jo fin (buzz osv). Ellers så har jeg egentlig ikke noe særlig forhold til spill, annet at jeg ikke gidder å sitte så lenge med dem i gangen :)

Server-og-klient løsningen til xbox 360 synes jeg er _elendig_. Det burde seriøst ha vært en bedre løsning på dette. Hvilke formater støtter PS3's Blu ray spiller? Tar den noe annet enn Blu Ray?

Lenke til kommentar
Hvilke formater støtter PS3's Blu ray spiller? Tar den noe annet enn Blu Ray?

Den tar nok alt du noen gang kommer til å bruke. Det vil si DVD, audio cd, vcd osv. Men edn er jo sonelåst

Kan legge til at alle former for brente DVD-filmer har fungert fint for meg, noe en del avspillere er dårlige på.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Eg ville nok ha nabefalt ein PS3, siden du vil ha ein alt-i-ett pakke :) Du får ein Knallgod BR-spiller, og ein god bråte tilkoblingsmuligheter. Den er også vesentlig roligere en Xbox 360, om du henger deg opp i slikt.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gode svar dere kommer med :)

Støtter PS3 divx/xvid/annet fra cd? Eller bare mpeg2-relatert som vcd/svcd?

Støtter ikke divx/xvid fra CD. Da må du enten intallere Linux og spille av fra det, eller transcode fra en PC. Eventuelt konvertere dem til f.eks. Mpeg-4 på forhånd.

Lenke til kommentar
Ja. PS3en frister mer og mer. Skal selvfølgelig ha en fullspec versjon hvis det blir så jeg kjøper. Muligheten for ps2spill er jo fin (buzz osv). Ellers så har jeg egentlig ikke noe særlig forhold til spill, annet at jeg ikke gidder å sitte så lenge med dem i gangen :)

Server-og-klient løsningen til xbox 360 synes jeg er _elendig_. Det burde seriøst ha vært en bedre løsning på dette. Hvilke formater støtter PS3's Blu ray spiller? Tar den noe annet enn Blu Ray?

Om du skal ha PS3 med mulighet for å kjøre PS2 spill må du kjøpe 60 Gb versjonen mens den fremdeles finnes. 40 Gb versjonen har ingen støtte for PS2 spill. Dette fordi Sony har fjernet den muligheten i 40 Gb versjonen.

PS3 har til nå ingen støtte for det du krever, den eneste muligheten er via streaming programmer som og kjører fra PC-en men som ikke gir deg det du søker etter.

OP sa vel aldri noe om støtte for Windows Media Center, men at konsollen kunne brukes som media center.

Jeg ser ingen sammenheng mellom det du quoter og det du kommenterer, jeg ser faktisk ingen sammenheng mellom det du kommenterer og det jeg har svart når sant skal sies.

Lenke til kommentar

Ingen av konsollene fungerer tilfredstillende som frittstående media center. Hvis du har en PC du kan streame fra har PS3 og 360 de samme mulighetene for avspilling av alle mulige formater via Orb f.eks. Blu-ray og SACD er jo kun mulig på PS3, så hvis det er viktig så er jo valget enkelt. Hvis media center funksjonaliteten er det viktigste, så burde du vel strengt tatt bygge en PC istedet.

Blu-ray/HD DVD er forsåvidt interessant, men foreløpig er formatene såpass usikre at det ikke er noe argument for å kjøpe den ene eller andre konsollen.

Du sier du må ha HDMI OG analog lyd. Tenker du da på analog 5.1 eller stereo? Med HDMI kabelen til Microsoft følger det med et adapter som gjør at du får ut analog stereo via AV porten på konsollen i tillegg til via HDMI. På PS3 er det tilsvarende da du bruker multi AV porten til å få ut analog stereo med kablene som følger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...