Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig skjermkortdriverproblem

Anbefalte innlegg

Hei.

Har for tiden hatt et merkelig problem med min jobbpc. Husker ikke hva hovedkortet heter i farten, men det er et epox 939 kort med nforce 3 chipset, fra den perioden da 939 var det nyeste hotteste, men PCI express ikke vart lansert enda.

Det begynte med at jeg satte i et XFX 7600GT AGP kort. Lastet (selvfølgelig) ned nyeste driver fra nvidia.com. Husker ikke driverversjonen, men TROR det var 162.xxx WHQL. Dette fungerte en stund, men så begynte ting å skje.

Hver gang jeg restartet PC-en så flippet skjermkortdriveren totalt! I enhetsbehandling så hadde skjermkortet et gult utropstegn på seg og hadde feilkode 10 (denne enheten kan ikke starte). Jeg måtte da fjerne driveren og installere den på nytt (med en restart mellom.... totalt 2 restarter før ting fungerte igjen). Da fungerte alt som det skulle fram til neste gang jeg startet maskinen på nytt, og da var det på'an igjen med samma rutinen.

Her om dagen hadde jeg lite å finne på på jobb, og bestemte meg for å få problemet til livs. Lastet ned nyeste nvidia driver (163.71 WHQL) og installerte den. Ved første boot fungerte alt som det skulle. Ved andre boot var samme feilen tilbake. Bare at da fikk jeg aldri rettet den opp igjen! Gjorde alt som stod i min makt med å fjerne driver, oppdatere driver, installere driver på nytt, burke drivercleaner, osv. Men like faen så startet ikke skjermkortdriveren og ga fra seg samme feil (kode 10). Microsofts egen løsning på problemet iflg. technet er å resintallere driver (ja, akurat som jeg ikke har prøvd det....)

Fiklet til slutt så mye at windows ikke startet (fikk feilmeldingen "feil ved lasting av operativsystem ....gud hvor jeg hater norske os...). Kjøte så en reparasjonsinstallasjon og fikk windows opp å gå igjen.

En del drivere manglet såklart etter reparasjonsinstallasjonen, så installerte disse på nytt. Skjermkortdrivere var en av de som manglet, og jeg installerte 163.71 WHQL uten problemer. PC-en restartet jeg gang etter gang uten problemer. Kjørte så inn et lite hundretalls windows-oppdateringer (har sp2). PC-en restartet fortsatt uten noe problemer, og jeg annså problemet som løst.

PC-en sto påskrudd over helga, og kunne fortelle meg når jeg kom på jobb i dag at den hadde installert noen viktige oppdateringer i løpet av nattens mulm og mørke, og hadde restartet. NÅ var det ###¤%# problemet tilbake!

Ny runde med feilsøking (egentlig samme prosedyre som sist.

Lastet så ned og prøvde med nyeste betadriver fra nvidia (163.75), uten at dette hjalp noe som helst. Etter en smule frustrasjon fant jeg om sider plata som fulgte med skjermkortet. Der lå det en gammel driver fra august 2006. Kjørte drivercleaner først, og installerte så denne. Til min store överraskning så fungerte det SMERTEFRITT, omstart etter omstart!

Husker dessverre ikke versjonsnummeret på driveren her og nå.

Hva kan dette ha seg??!! Driveren som lå på XFX CD-en virket som en helt ordinær NVIDIA driver uten noen spesifikke endringer fra XFX's side, bare at den var mye eldre.

Er det noen som har vært borti lignende problem? Støtter ikke de nye nvidia driverne eldre AGP kort? Er det en windows opppdatering som er kjent for slike problemer? Kan det i det heletatt være et windows update problem?

Problemet er i praksis pr. dags dato løst, men hadde vært kjekt å finne ut av dette!

Det finnes vel tilfeldigvis ikke et debug konsoll til nvidia drivere (beregnet på utviklere osv)....? Evt få driveren til å skrive en logfil for debugging under oppstart? Tror det hadde vært til stor hjelp!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok hovedkortet ditt som ikke holder helt følge med dataverdens updates og drivere. Du kan kanskje få løst det problemet med å oppdatere div drivere og BIOS på hovedkortet.

Det er ikke alltid de nyeste oppdateringer gir best resultat, det gjelder jo t.o.m helt nye skjermkort, og blir enda mer utslagsgivende på eldre maskinvare, som du har fått merke :)

Også har du kanskje lært at man ikke alltid skal stole blindt på Windows Update ;) På min bærbare opplyses det om "Viktige oppdateringer" som ikke støttes av maskinvaren jeg har (bl.a annet feil driver til skjermkort), så jeg syns det er best å ha innstillingene på

Se etter oppdateringer, men la meg velge om de skal lastes ned og installeres

Lenke til kommentar

hm... mystisk.

Har siste bios for hovedkortet, selv om den er dugelig gammel. Biosen i seg selv er heller ikke helt god, for PC-en nekter å restarte med denne biosen. Har sett samme problem på andre hovedkort med samme bios også. Epox er jævlig slappe til å oppdatere bioser på eldre kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...