Gå til innhold

Hvor er skjermkort med HDMI 1.3a?

AKIRAx77

Anbefalte innlegg

Jeg følger ikke ekstremt nøye med, men jeg skumleser revies og topics her og der. Innimellom googler jeg også skjermkort og HDMI. Men det som faller meg inn er en overraskende tynt utvalg av skjermkort med HDMI.

Jeg synes dette også er spesielt overraskende med tanke på at det finnes ganske mange TVer som allerede støtter HDMI 1.3a, og at forsterker som støtter det også begynner å komme i salg nå.

Eller, å kalle det overraskende er vel å kanskje ta hardt i. Mediacenter markedet er vel fortsatt ett smalt segment. Men man skulle tro at det var noe mer på gang.

Så er det noen som har noe konkret å vise til hvorfor HDMI utviklingen går sakte på skjermkort siden men har ett høyere tempo på TVer og forsterkere?

Spm mitt grunner jo ut i at jeg vil ha ett 1.3a HDMI løp fra en media center PC, til forsterker til TV. Forsterker og TV er ok, men nå gjenstår det å finne noe til PC-en.

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke bare bruke en DVI <-> HDMI overgang?

Skal du ha HDMI på et skjermkort, må jo kortet ha eget lydkort. Bare tull spør du meg...

Hadde vel kanskje vært mulig å linke lydkortet til skjermkortet slik at singnalet kunne sendes ut via skjermkortet da. Hadde ihvertfall blitt bra lyd dersom man hadde et skikkelig lydkort. Så kunne signalet blitt sendt sammen med bildet gjennom HDMI. Men uansett, Det er vel ikke noen bildeforskjell på HDMI og DVI? Det er vel bare det at HDMI egentlig er bilde OG lyd slik som scart?

Lenke til kommentar

En lyd chip på skjermkortet hadde vært aldeles ypperlig!!

Jeg har ikke behov for ett lydkort i PC-en da lyden vil dekodes på forsterker. Det jeg trenger en en passthrough type kobling. Slik at skjermkortet vet hva den skal gjøre med lyden.

Det hadde spart meg for en kabel og gitt meg ett mye ryddigere koblings taktikk. Planen er jo å ha forsterker som en HUB. Som tar signal fra både PC, spillmaskiner osv!

Men det er også andre grunner. HDMI 1.3a skal også støtte en del farge justerings muligheter og har dypere fargebilde enn tidligere HDMI standarder. Om det er rikere enn DVI vet jeg ikke.

Så ja...jakten fortsetter..etter ett rendyrket skjermkort med HDMI 1.3a!

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...