Gå til innhold

Den lille Tidshjulet tråden!

Anbefalte innlegg

Mener og huske at dette er utsendinger fra det hvite tårnet etter at de har bundet seg til søstrene og at dette skjer under striden i det hvite tårnet? Så mener at det er seinere i serien. Mener også og huske at en av disse Aes Sedaiene tenker noe om det taim sier. Noe om at hun ikke har hørt det før, men det høres veldig niftst ut(fant ikke en bedre måte og si det på).

http://encyclopaedia-wot.org:8008/books/kod/epilogue.html Skal stå i Epiloguen til Knife Of Dreams. Er litt usikker om jeg leste denne på norsk eller engelsk, men en av dere som har denne boken gidder se hva det står? Ut fra det som står på den siden så står det at han bare sier: Remember the old saying: "Let the lord of chaos rule" Noe jeg er litt skeptisk til.

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utsendingar frå det Kvite Tårnet ja, og dei kjem til det Svarte Tårnet etter at Asha'manane har bunde Aes Sedaiar (og vice versa for den saks skuld). Taim seier det om LoC, og Pevara (sjefen for utsendingane frå WT) tenkjer at ho aldri har høyrd noko slikt. Det er sjølvsagt ikkje det einaste Taim seier, men det er det mest betydningsfulle.

Lenke til kommentar
Da var jeg ferdig med bok 1 og har nettop begynnt på bok 2.

En ting jeg lurer på, kanskje jeg har halvsovet gjennom denne delen av boka.

"The Heron-marked Sword", hva vil the heron mark si? Hvor kommer dette fra, og hvorfor er det så mange som reagerer sånn på det?

Hegremerketsverd er tegnet på en sverdmester, altså en som er veldig god med sverd. :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spoiler/gjetning ang taim:

Jeg tror Taim er Moridin jeg. Er ting som peker mot det og den settningen "let the lord of chaos rule" er bare gjør det bare enda mer sansynelig.

Det er en ordre som the dark one har gitt sine undersotter.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Spoiler/gjetning ang taim:

Det trur ikkje eg, men at Taim er ein Mørkefrende som har hatt (til tider) tett kontakt med Fortapte det tviler eg ikkje på. Ein grunn til å tvile er (spoiler for Winter's Heart, bok 9):

I ein POV til ein av Asha'manane som prøvde å drepe Rand i Cairhien, får me vite at dei hadde fått tre ulike ordrar. Taim og Demandred hadde sagt «drep han» (Rand), medan Moridin hadde sagt «drep han om du må, men fyrst og fremst bring alle gjenstandane han har til meg». Kvifor skulle Moridin gi to ulike ordrar?

Kan eg til sist spørre om me bør lage nokre reglar for spoiling i tråden? Det kan vere kjedeleg for dei som berre har lest eit par bøker å få vite kva som skjer i det siste kapittelet av bok fem eller ni, til dømes. Bruke spoiler for alt, bruke spoiler for alt etter bok X, eller bruke spoiler for ingenting, men då opplyse i trådtittel og fyrstepost at det finst spoilerar for alt seinare i tråden.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Det trur ikkje eg, men at Taim er ein Mørkefrende som har hatt (til tider) tett kontakt med Fortapte det tviler eg ikkje på. Ein grunn til å tvile er (spoiler for Winter's Heart, bok 9):

I ein POV til ein av Asha'manane som prøvde å drepe Rand i Cairhien, får me vite at dei hadde fått tre ulike ordrar. Taim og Demandred hadde sagt «drep han» (Rand), medan Moridin hadde sagt «drep han om du må, men fyrst og fremst bring alle gjenstandane han har til meg». Kvifor skulle Moridin gi to ulike ordrar?

Kan eg til sist spørre om me bør lage nokre reglar for spoiling i tråden? Det kan vere kjedeleg for dei som berre har lest eit par bøker å få vite kva som skjer i det siste kapittelet av bok fem eller ni, til dømes. Bruke spoiler for alt, bruke spoiler for alt etter bok X, eller bruke spoiler for ingenting, men då opplyse i trådtittel og fyrstepost at det finst spoilerar for alt seinare i tråden.

Hmm, spoiler etter bok 3? Mener at det er lite å diskuterer før da som kan spoile skikkelig, og de fleste kommer vel så langt før de kommer her å leser?

Lenke til kommentar
Spoil hele serien, like greit når man har startet egentlig. Hvorfor ødelegge for dem som er i bok 1, og ikke for dem som er i starten av bok 4?

For det har ikke skjedd så utrolig mye av Jordan sin politik til da, så det meste er straigthforward å lett å sjønne, dessuten tror jeg ikke det er så mange som viller seg inn her uten og ha kommet såpass langt. Men igjen, jeg skjønner poenget ditt. Vi kan likesågodt spoile alt, blir for stress om vi tar alt i spoiler, så må folk bare passe på. Men vi kan ha enkelte veldig viktige ting i spoiler som feks

Når Rand og Nynaeve cleanser Saidin i slutten av Winters Heart

Ble forresten ferdig med bok 11 iforigårs, YAY :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer litt på noe i første bok(leser om igjen :p) Moirane sier jo i slutten at første gang han berørte Saidin var etter vinternatt på flykt fra Myrdraalen'n'co. Men litt senere når de blir fanget av Gobb og de har ingen vei ut tenker Rand at han må få en vei ut mange ganger, og det er skrevet slik i boken aswell. Også plutselig slår et lyn ned som blinder Matt og ikke ham? Var det Rand's verk eller naturens?

Lenke til kommentar
Siden dette er første bok kan vi vel ta det uten spoilers.

Det var rand ja - som du leser ble han syk med feber rett etterpå.

Oy, glemte spoilers. Men det var vel såpass tidlig i boken at det ikke gjør noe.

Ok, trodde nest det. Virket bare litt for tilfeldig vis ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har også kommet til bok tre, og er rimelig hektet. Det høres imidlertid litt illevarslende ut når folk sier at serien dabber av, blir kjedelig, innviklet osv... så jeg håper at jeg ikke ender opp med å bli skuffet nå når jeg er så godt i gang :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...