Gå til innhold

IQ og forskjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
da skal jeg forklare deg det da lillegutt:

ingen liker de som sier: JEG ER SÅ JÆVLA SMART SKRÅSTREK JEG HAR 160 i IQ.

Det har fortsatt fint lite med intelligens å gjøre.

jo en intelligent person ville ikke ha skrytet av sin IQ sånn som mensa tullingene gjør. Jeg ba faren min ta en Iq test. Han klarte opptakskrava til Mensa, meldte seg ikke inn. Han har masse venner og et veldig bra liv. Han er intelligent.

En ikke intelligent person hadde ikke klart det.

Dreit deg ut

Lenke til kommentar
jo en intelligent person ville ikke ha skrytet av sin IQ sånn som mensa tullingene gjør. Jeg ba faren min ta en Iq test. Han klarte opptakskrava til Mensa, meldte seg ikke inn. Han har masse venner og et veldig bra liv. Han er intelligent.

En ikke intelligent person hadde ikke klart det.

Dreit deg ut

Hohoho! Leser du det du selv skriver? For du sa nettopp at alle mensamedlemmer har lav IQ. :wee:

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

PS. Det er stor forskjell på intelligens og IQ. Intelligens er ikke målbart fordi det omfatter så utrolig mye, mens IQ er lett målbart fordi det omfatter veldig lite. Mange tror IQ er et mål på intelligens. Det er det ikke. IQ-tester ble laget for å være et sånt mål rundt 2. verdenskrig men feilet i sin misjon.

Lenke til kommentar
PS. Det er stor forskjell på intelligens og IQ. Intelligens er ikke målbart fordi det omfatter så utrolig mye, mens IQ er lett målbart fordi det omfatter veldig lite. Mange tror IQ er et mål på intelligens. Det er det ikke. IQ-tester ble laget for å være et sånt mål rundt 2. verdenskrig men feilet i sin misjon.

I praksis er jeg helt enig med deg, i allefall når det kommer til alle IQ-testene som flyter rundt i korridorer for å blant annet sile ut kremen av kremen for befalsutdanning, og lignende.

På en annen side så finnes det enkelte, tidkrevende og dyre tester som sjeldent blir brukt. Disse testene skal vistnok gi en veldig god indikasjon på intelligens. Dog korrelerer disse standard IQ-testene ganske bra med faktisk intelligens, men jeg vil på ingen måte hevde at korrelasjonen er høy nok til å bli brukt på noe annet enn evaluering av grupper med mennesker, og ikke på enkeltindivider.

På en annen side så er IQ-tester en fin måte å finne ut hvor et barn ligger i utviklingen og evt. gi de tilpasset undervisning.

Som jeg nevnte tidligere i tråden så er IQ det mest håndfaste vi har til å forutse en persons utvikling, og er langt i fra en spøk i de mer seriøse kretser.

PS. Nå følte jeg meg litt dum som sa dette, fordi Simen1 har et veldig godt poeng.

Lenke til kommentar
På en annen side så finnes det enkelte, tidkrevende og dyre tester som sjeldent blir brukt. Disse testene skal vistnok gi en veldig god indikasjon på intelligens. Dog korrelerer disse standard IQ-testene ganske bra med faktisk intelligens, men jeg vil på ingen måte hevde at korrelasjonen er høy nok til å bli brukt på noe annet enn evaluering av grupper med mennesker, og ikke på enkeltindivider.

Hvordan kan man vite det? Hvilken ennå bedre intelligenstest er det de korrelerer resultatet med? ;)

Poenget er at hvis man kunne korrelert det til faktisk intelligens så må man også kunne måle denne faktiske intelligensen på en måte.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man vite det? Hvilken ennå bedre intelligenstest er det de korrelerer resultatet med? ;)

Poenget er at hvis man kunne korrelert det til faktisk intelligens så må man også kunne måle denne faktiske intelligensen på en måte.

Hehe, jeg må innrømme at det som lå bak disse ordene ikke var annet enn høyst subjektive vurderinger. Likevel vil jeg påstå at en del mer anerkjente IQ-tester faktisk er ganske nøyaktige da de kan prediktere mye i forhold til forskjellige egenskaper, personlighetstrekk, etc. Prediksjonene i disse tilfellene er etter min mening høyst brukbare, men det er vanskelig å faktisk bevise at noe er sant.

Tiden vil nok vise hva som er rett. Kanskje er våre såkalte IQ-tester helt på linje med eldre tester og spådommer som f.eks lese hender, lese ansik/skalle-trekk, ect. ect.

Jeg innser at mine vurderinger er i aller høyeste grad "biased". (Hva er ordet? fordom?)

Lenke til kommentar

Jeg fikk 9 av 9 på kunnskapsgreien på sesjonen. Han tullingen nede på sesjonskontoret sa at det var "jævlig bra". Jeg tippet på et par matteoppgaver som jeg fikk dårlig tid på, men ellers løste jeg alt selv. Er det så bra som han tullingen vil ha det til?

Lenke til kommentar
Jeg fikk 9 av 9 på kunnskapsgreien på sesjonen. Han tullingen nede på sesjonskontoret sa at det var "jævlig bra". Jeg tippet på et par matteoppgaver som jeg fikk dårlig tid på, men ellers løste jeg alt selv. Er det så bra som han tullingen vil ha det til?

Så du fikk alt rett altså? Ja det er bedre enn snittet, fikk nesten alt rett untatt matten, der ble det en del gjetting bare for å bli ferdig med prøven, jeg var så snørrete at det ble et problem å se ned i arket. Vi fikk heller ikke dra noen steder mens vi hadde prøven, så kunne ikke snyte meg heller.

Lenke til kommentar
Så du fikk alt rett altså? Ja det er bedre enn snittet,

Det skulle da bare mangle at snittet var lavere enn alt rett. Hadde gjennomsnittet vært 9/9 så hadde det betydd at ingen noen sinne hadde svart galt på et eneste spørsmål.

Jeg tipper han sa det var jævlig bra enten fordi..

.. han er en god motivator eller

.. han gjorde det jævlig dårlig selv, selv om han prøvde hardt.

Uansett så er ikke 9/9 dårlig i hvert fall. Det er sikkert ikke så mange prosent av de testede som klarer det.

Lenke til kommentar
Uansett så er ikke 9/9 dårlig i hvert fall. Det er sikkert ikke så mange prosent av de testede som klarer det.

Slik jeg har forstått det tilsvarer 9 av 9 hele 136 IQ-poeng og oppover. Samtidig tilsvarer 5 av 9 IQ-poeng fra 100- 105, altså er det her gjennomsnittet ligger. Dette systemet har jeg lest om på Milforumet.

Så ja endrebjorsvik, du er en liten luring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...