Gå til innhold

IQ og forskjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du merker ofte ikke at smarte folk er smarte, fordi de holder det for seg selv. ;)

Folk som snakker lite blir ofte tatt for å være kloke, for de sier (naturlig nok) få dumme ting ...

Fordi de er DINE hverdagshelter.

Ikke se bort i fra at en råeste/peneste jenta du kjenner eller den kuleste fyren har høy IQ. F.eks to av de peneste jentene i min klasse hadde nok godt over 130 i IQ. EQen var i allefall tilsvarende, samme med sosial intelligens, hvis det er noen som skiller de to. "kjekkeste" karen i klassen vår var heller ikke så veldig dum, russepresidenten som også gikk i klasse med meg, vippet også over gjennomsnittet.

Han kjedligste fyren i klassen min, og den minst attraktive jenta var faktisk en del under snittet, men jeg har ikke lyst til å spekulere... Eller, jeg kan ikke dy meg... 80 til 90 tipper jeg.

Selv om klassen min var ganske enestående, så er jeg ganske sikker på at mange attraktive jenter og kjekke gutter i snitt har høyere IQ, EQ og sosial intelligens.

Lenke til kommentar
Selv om klassen min var ganske enestående, så er jeg ganske sikker på at mange attraktive jenter og kjekke gutter i snitt har høyere IQ, EQ og sosial intelligens.

Jeg er altså et geni?

Det som skaper bekymringer hos meg rundt temaet "IQ", er hvordan evolusjon utvikler seg. IQèn faller med et poeng for hver generasjon i Europa og Nord- amerika og siden 50-tallet har kurven gått stødig nedover, logisk da kapetalismen gir mulighet for familier med lav IQ til å få mange etterkommere. Det er ingen nyhet at mennesker med høy utdanning og intelligens får langt mindre barn enn de med IQ under gjennomsnittet. Medisiner, støtteordninger etc gir mennesker som ikke hadde klart seg gjennom "naturlig seleksjon", muligheten til å spre sine ødeleggende gener i hopetall.

Lenke til kommentar

Du er inne på noe veldig interessant der.

Selv om de fleste fornekter de vitale delene innen for evolusjon når det kommer til mennesket, så er darwin faktoren ganske høy.

*The Darwin awards, anyone?*

Jeg tror at naturen tar seg av slike "underutviklede" gener etterhvert. F.eks er det vanskligere for en med dårlige gener å skaffe seg en god partner, og virkeligheten er allerede skrekkelig hard for veldig mange. Åpenbart så er minst 2% av befolkningen ekstremt smarte, og vi har like stor andel som er ekstremt underutviklede. Når du tenker deg hvor smarte de 20% beste er, så er mørketallene tilsvarende like.

Jeg kjenner til personer som allerede i ung alder viser klare tegn til "mindre vellykkede liv". Det at dumme folk formerer seg mer enn smarte folk, vil jeg si er en myte. Det har mer med sosiale forhold å gjøre, og det betyr ikke nødvendigvis at smarte folk ikke ønsker barn. Bare se på andre kulturer, der er ofte mange barn tegn på høy status og gode gener.

Ikke se bort i fra at smarte mennesker også ønsker seg mange barn. ;)

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis i ren assasiasjonsevne som mesteparten av IQ testene måler. (F.eks neste logiske figur, finne mønstre, osv). Når som datamaskinene har tatt over veldig mye tunge utregninger, systematisert kunnskap, osv. gjør at vi i dag f.eks har veldig mye dårligere hukommelse når det gjelder å huske f.eks historier og andre ting vi i dag skriver ned.

Slik endringer kommer først i form av sosiale forhold som påvirker egenskaper, men etter mange generasjoner, altså over lang tid, så vil gener tilpasse seg situasjonen/utviklingen.

Derfor får vi ikke nødvendigvis høyere IQ etterhvert. Menneskets hjerne er allerede ganske stor i forhold til andre dyr, og har en enorm kapasitet og utrolige evner. Jeg vil faktisk tro at utviklingen av hjernen kan komme til å så godt som stagnere på et visst punkt, hvis ikke samfunnet endrer seg drastisk. Teknologi og komfort kan ta litt av skylden.

PS! ovenstående er dels egne tanker, og dels fakta. Jeg liker å tro at det bare er det siste.

Lenke til kommentar

Elefanten har mye større hjerne enn hos, men ikke mer intelligent. Han husker bare mye bedre enn oss. Jeg tror hjernen våres kommer til å øke i størrelse, eller noe annet, bli bedre?!, med tanke på all informasjonen all ungdom i dag sitter å pafrer inni hue ved å sitte på nettet å lese hele dagen. Evt. spille! Er mye å huske på! Og alt er ren intresse. Vi blir garantert smartere :D. Vi gleder oss til fremtidens barn :)

Lenke til kommentar

Du tror ikke vi har så store kommunikasjonsproblemer med Elefanter at vi ikke har noen gode indikasjoner på hvor godt de husker eller hvor intelligente de er på ulike områder? Elefanter kan jo være svært intelligente på områder som vi ikke er noe intelligente på.

Men det kommer jo selvsagt an på hvordan man skal definere intelligens. Hvis vi bare definerer det menneskeheten er flinke til som intelligens og ser bort i fra mentale ferdigheter som andre dyr er flinkere enn oss på så blir det jo en ganske søkt definisjon og svært feilaktig å sammenligne dyr med mennesker med den definisjonen.

Lenke til kommentar

En ting jeg la merke til når jeg tok den danske testen var att alle spørsmålene var omtrent helt identiske, bare med forsjellig vansklighets grad. Etter min mening burde det vert mye større variasjon i oppgavene får att målingen skulle blitt mer korrekt. Inteligens handler vel ikke bare om å finne logik i hva som passer sammen?

Lenke til kommentar
En ting jeg la merke til når jeg tok den danske testen var att alle spørsmålene var omtrent helt identiske, bare med forsjellig vansklighets grad. Etter min mening burde det vert mye større variasjon i oppgavene får att målingen skulle blitt mer korrekt. Inteligens handler vel ikke bare om å finne logik i hva som passer sammen?

Et problem er egentlig at ingen vet nøyaktig hva IQ er for noe. Har du 70 i IQ, hva betyr det for noe?

IQ er svært lite objektivt, når det gjelder hva IQ egentlig er. På en annen side, så har IQ svært høy korrelasjon med andre verdier.

Det IQ-tester strever mot er tester som har null å si på alder/rase/språk/kultur, etc. Dette er nesten helt umulig. En analfabeter eller en lavt utdannet person vil selvfølgelig score lavere på enkelte tester, og dette har lite med IQ å gjøre. (Det har selvsagt litt å si, men da forsvinner korrelasjonsaspektet)

IQ er ikke helt nøyaktig, men å si at IQ tester generelt måler evnen til å se hva som passer sammen, er ikke så veldig langt i fra sannheten. Evnen til å se mønstre og sammenhenger.

Lenke til kommentar

Enig med han som sa den danske testen var for ensformig. Husker ikke hvor jeg hørte det, men det er sagt at IQ tester bør ha litt varierte oppgaver og ikke bare figurer. Jeg fikk vel i underkant av 110 på den danske, mens jeg pleier få 120+ på de litt mer varierte. Fikk forresten 8 av 9 på IQ testen på sesjon :D

Bare synd ingen av de andre trodde på meg :p

Skulle likt å prøvd en EQ test også, om de finnes og noen vet om en bra en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det bare meg... eller virker folk med høy IQ veldig sympatiske? Jeg kjenner noen som har veldig høy IQ, og de er utrolig sympatisk, og virkelig bryr seg om andre!

For meg til å tenke på at psykopater, så kalte... "geniale" kriminelle er en gjeng idioter.. ALLE sammen. Men finnes det rett og slett ikke ondskapsfulle iq monstre?

Men... Vidkun Quisling var vel ikke uintelligent?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Er det bare meg... eller virker folk med høy IQ veldig sympatiske? Jeg kjenner noen som har veldig høy IQ, og de er utrolig sympatisk, og virkelig bryr seg om andre!

Det er nok bare tilfeldig. Mulig folk med høy IQ har større evne til å empatisere, men snillhet og IQ har nok ingen sammenheng.

For meg til å tenke på at psykopater, så kalte... "geniale" kriminelle er en gjeng idioter.. ALLE sammen. Men finnes det rett og slett ikke ondskapsfulle iq monstre?

Men... Vidkun Quisling var vel ikke uintelligent?

Vidkun Quisling er en av de glupeste nordmenn gjennom tidene ;)

Lenke til kommentar

Det er nok bare tilfeldig. Mulig folk med høy IQ har større evne til å empatisere, men snillhet og IQ har nok ingen sammenheng.

Har ikke det mer med Sosial Inteligens å gjøre?

Endret av Messi91
Lenke til kommentar

IQ (som vi egentlig ikke vet nøyaktig hva er, så og si) og Sosial inteligens (som er en foreløpig høyst subjektiv beregning) korrelerer høyt.

Når det gjelder sympati, så mener jeg emosjonell intelligens er en bedre beskrivelse. Å være sympatisk handler veldig mye om å kunne lese andres følelser.

Det beste med Sosial IQ og emosjonell IQ er at begge kan trenes. =)

Lenke til kommentar
IQ (som vi egentlig ikke vet nøyaktig hva er, så og si) og Sosial inteligens (som er en foreløpig høyst subjektiv beregning) korrelerer høyt.

Når det gjelder sympati, så mener jeg emosjonell intelligens er en bedre beskrivelse. Å være sympatisk handler veldig mye om å kunne lese andres følelser.

Det beste med Sosial IQ og emosjonell IQ er at begge kan trenes. =)

Er forkortelsen for emosjonell IQ, EQ? Trodde EQ var sosial IQ helt til nå :!:

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser der, så er EQ en forutsettning for å kunne ha høy Sosial intelligens.

Sosial intelligens er egentlig bare et ord som er funnet opp for å trøste dem som ikke er så veldig smarte. Uansett hvor mye du vrir og vender på det, så korellerer SIQ, EQ og IQ veldig høyt, og er i ganske bred forstand bare et tegn på hvor godt du tilpasser der og i hvilken grad du lærer ting.

Problemet med IQ tester er at de i liten grad fanger opp forskjeller på individuelle felt, og kan ofte ende opp med å favorisere personer med enkelte evner til f.eks å prosessere logiske figurer.

Oprinnelig ble IQ testet utvilket for å se hvordan barn er i utvklingen, og hvor godt tilpasset de er. Sånn at f.eks veldig smarte barn fikk tilpasset undervisning og de litt tregere utviklede barna gjerne fikk gå med en klasse på sitt nivå. Det ble på den tiden ment at et bar som hadde en IQ på la oss si 80-poeng, burde som 10åring gå sammen med den gjevne 8åring. (Veldig forenklet, men systemet fungerer overraskende bra, men ikke alltid. Tanker var i allefall god.)

Nå skal jeg ikke bli no IQ-nazi, men jeg synes det er synd at smarte mennesker ofte blir utsatt for fordommer. Enkelte smarte personer sliter med at de overanalyserer for mye, skiller seg fra andre mennesker fordi de ikke føler seg forstått, etc.

Som f.eks Einstein. Han likte ikke andre mennesker, fordi han rett og slett følte at folk var drit kjedelig. (Eller var det en annen person)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...