Gå til innhold

Hjelp til trening av fart!

Anbefalte innlegg

Ja, jeg trenger hjelp til treningsøvelser til å løpe fort! Med å løpe fort mener jeg fra 1 m-100 m.. Jeg spiller fotball og der er det en liten fordel å være rask! Jeg er 14 år, 160/161/162 cm høy, 47 kg.. Jeg tenker sjeldent på kosthold og visst jeg gjør det varer det ikke lenge :p Men, det jeg vil vite er om det er mulig å trene fart, uten noen trening(S?)studio i nærheten... ( Bor litt øde ) :p

Jeg har mye igjen av vekst enda, og lurer også på om man blir raskere til lengre beina blir..?!

Jaja, det hadde vært fint om noen har noen treningsøvelser til fart, og kunne skrive dem ned her. I så fall ... TAKK :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg trenger hjelp til treningsøvelser til å løpe fort! Med å løpe fort mener jeg fra 1 m-100 m.. Jeg spiller fotball og der er det en liten fordel å være rask! Jeg er 14 år, 160/161/162 cm høy, 47 kg.. Jeg tenker sjeldent på kosthold og visst jeg gjør det varer det ikke lenge :p Men, det jeg vil vite er om det er mulig å trene fart, uten noen trening(S?)studio i nærheten... ( Bor litt øde ) :p

Jeg har mye igjen av vekst enda, og lurer også på om man blir raskere til lengre beina blir..?!

Jaja, det hadde vært fint om noen har noen treningsøvelser til fart, og kunne skrive dem ned her. I så fall ... TAKK :p

-har hørt at man blir raskere hvis man er myk, så tøy ut og øk bevegelsutslaget, så blir kanskje farten bedre også :)

-trene 60 meter?

Lenke til kommentar
-har hørt at man blir raskere hvis man er myk, så tøy ut og øk bevegelsutslaget, så blir kanskje farten bedre også :)

-trene 60 meter?

En sprinter skal ikke være for myk nei. Husk på at spenningen i hamstring er meget viktig for spurt.

Jeg vil si den beste øvelsen for trening av fart, er dyyyp knebøy. Ellers så er det viktig å tenke på at alt du gjør foregår på et bein, derfor vil det være fordelaktig å trene f.eks dyp et beins benpress osv. Prøv å tren så funksjonelt som mulig.

Lenke til kommentar

-trene 60 meter?

En sprinter skal ikke være for myk nei. Husk på at spenningen i hamstring er meget viktig for spurt.

Jeg vil si den beste øvelsen for trening av fart, er dyyyp knebøy. Ellers så er det viktig å tenke på at alt du gjør foregår på et bein, derfor vil det være fordelaktig å trene f.eks dyp et beins benpress osv. Prøv å tren så funksjonelt som mulig.

Hva er spenningen i hamstring?

-----

Har ikke vekter så kan ikke trene knebøy eller benpress :/

Lenke til kommentar

for å få maksimal fart trengs det styrke i beina. du trenger aerob trening for å få eksplosive muskler, det vil si styrketrening for å øke muskelmassen. som han over sier er knebøy o.l fine øvelser.

men i fotball er ikke fart alt, og det er greit å kunne løpe 90 minutter uten å få krampe, derfor bør du variere treningen med cardio (kondistrening), så fremt du ikke spiller spiss og alle mål avhenger av din fart.

Lenke til kommentar
for å få maksimal fart trengs det styrke i beina. du trenger aerob trening for å få eksplosive muskler, det vil si styrketrening for å øke muskelmassen. som han over sier er knebøy o.l fine øvelser.

men i fotball er ikke fart alt, og det er greit å kunne løpe 90 minutter uten å få krampe, derfor bør du variere treningen med cardio (kondistrening), så fremt du ikke spiller spiss og alle mål avhenger av din fart.

Nei , er defensiv midtbane og vet fart ikke er så viktig, men kjekt å ha er det :p

Er vel mer arb. kapasitet som teller på def. midt :)

Lenke til kommentar

-trene 60 meter?

Ein sprinter skal vertfall ikkje vere stiv! Resultatet blir då kortare steglengd og større risiko for skade, som f.eks strekk.

Jo lenger arbeidsveg ein har, jo meir kraft greier ein å tilføre kvart steg. Den plyometriske styrken har ingenting med om du er stiv eller mjuk.

Nedsett bevegeligheit vil vere ein begrensande faktor når det kjem til toppfart.

Øvelsar som knebøy, rykk og frivending er gode øvelsar, spesielt for å beidre akselerasjonen, men skal ein bli rask på ein 100 meter, er det viktig å trene sprint på dei distansane for å få nok anaereob kapasitet til å halde ut i toppfart såpass lenge.

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

-trene 60 meter?

Ein sprinter skal vertfall ikkje vere stiv! Resultatet blir då kortare steglengd og større risiko for skade, som f.eks strekk.

Jo lenger arbeidsveg ein har, jo meir kraft greier ein å tilføre kvart steg. Den plyometriske styrken har ingenting med om du er stiv eller mjuk.

Da tror jeg du misforstod meg, og jeg kan godt ta selvkritikk på at det ble litt dårlig formulert. Og jeg sier på ingen måte at en sprinter skal være stiv, eller at dette er hensiktsmessig.

Det jeg mener er at en sprinter ikke har noe effekt av å kunne gå ned i spagaten og at ikke dette skal bli et fokuserings området. Når jeg hører myk, da tenker jeg automatisk på "sirkusartister".

Det er klart en sprinter skal ha god mobilitet, og at dette er helt essensielt for å oppnå maksimal hastighet. Det er jo underliggende at en sprinter ikke skal være tight i muskulaturen og ikke ha begrenset ROM.

Hvis du tenker på det jeg skrev med at det er viktig med spenning i hamstringen, så er dette nettopp myntet på å være sterk og eksplosiv med tanke plyometrisk evnen. Det er her jeg mente dyyype knebøy kommer inn for å aktivisere hamstring. Det er ikke uvanlig at de fleste er mer dominant en de bør i quadriceps, forhold til hamstrings.

Den plyometriske styrken har ingenting med om du er stiv eller mjuk.

Nja, er du for stiv(ikke optimal ROM) vil/kan den plyometriske evnene være nedsatt. ;)

Lenke til kommentar

-trene 60 meter?

Da tror jeg du misforstod meg, og jeg kan godt ta selvkritikk på at det ble litt dårlig formulert. Og jeg sier på ingen måte at en sprinter skal være stiv, eller at dette er hensiktsmessig.

Det jeg mener er at en sprinter ikke har noe effekt av å kunne gå ned i spagaten og at ikke dette skal bli et fokuserings området. Når jeg hører myk, da tenker jeg automatisk på "sirkusartister".

Det er klart en sprinter skal ha god mobilitet, og at dette er helt essensielt for å oppnå maksimal hastighet. Det er jo underliggende at en sprinter ikke skal være tight i muskulaturen og ikke ha begrenset ROM.

Hvis du tenker på det jeg skrev med at det er viktig med spenning i hamstringen, så er dette nettopp myntet på å være sterk og eksplosiv med tanke plyometrisk evnen. Det er her jeg mente dyyype knebøy kommer inn for å aktivisere hamstring. Det er ikke uvanlig at de fleste er mer dominant en de bør i quadriceps, forhold til hamstrings.

Den plyometriske styrken har ingenting med om du er stiv eller mjuk.

Nja, er du for stiv(ikke optimal ROM) vil/kan den plyometriske evnene være nedsatt. ;)

Jau, då trur eg vi forstår kvarandre betre, djupe knebøy er ein fantastisk øvelse ja, men bør ungåast om ein har litt dårlege kne, på grunn av høg stress mot kneleddet i det ein paserer paralell. Paralell knebøy vil faktisk gje nesten like god muskelfiberaktivisering som djup knebøy, men di djupare knebøyen blir, di større blir muskelakiviseringa i hovudsakeleg gluteus maksimus, medan aktiviseringa av vastus medialis, biceps femoris og vastus lateralis, (som var musklane som blei målt med EMG, i studien eg har lest,) hadde ingen merkverdig auke av muskelfiber-rekrutering. (Det er vel slik knebøy-rompa har blitt til :p )

Dei to studiane eg finn mest interessante og relevante på temaet:

Knee biomechanics of the dynamic squat exercise

The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles

dessverre er studiane noko motstridande når det kjem til muskelfiberaktivering...

Sjølvsagt bør ikkje ein vere like mjuk som ein sirkusartist, og det bør ikkje vere eit prioriteringsområde for ein sprinter, men no hadde eg ikkje trudd du meinte definisjonen av mjuk såpass ekstremt :p

Men fotballspelerar er generelt veldig stive, og kan ha godt av å tøye litt for å auke steglengda, og dei plyometriske evnene i muskelen. (My bad den siste der om stivheit/mjukheit og plyometri, det var jo heilt klart feil av meg.)

Lenke til kommentar

For fotballspillere er det ønskelig med høy prestasjon på 40-50 meter. Etter min erfaring har steglengde lite å si før man løper opp mot 100 meter, som jeg selv aldri har gjort unna eksepsjonelt raskt. (Kanskje ned mot 12 sekunder.) Men jeg har aldri blitt slått på 40 meter.

Hilsen en midtstopper som var lagets stiveste og raskeste. :)

Lenke til kommentar

Hei!

Spenst er tingen her. Jeg går til fysiotereapeut for å jobbe med spensten min (og kneskade, though :p)

Jeg får bla beskjed om at jeg steller meg på en ikke altfor høy stol, hopper ned og, går helt ned i knærne og hopper så høyt jeg kan. alt i en bevegelse uten stopp.

Eller så steller du deg i skøyte stilling. Så bøyer du ned på venstre benet, holder der litt, og hoper over på høyre, og går ned der, og så tilbake igjen i loop :p

Jeg har ikke løpt 60 meter siden begynnelsen av 9. klasse, men farta mi er det ikke noe galt med. Løp da på 7,7 sekunder Var raskest på laget før jeg sluttet, og jeg følte at den var viktigere enn kondisen min, da jeg spilte midtstopper.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Løp i bakker. Masse bakker. Bein som du har jævelen i rævva.

Som 14 år, og 160 cm anbefales IKKE vekter, HVERTFALL ikke knebøy, siden kroppen din ikke er fullt utviklet. Knebøy i ung alder sliter på ryggen, og kan føre til forstyrrelse i veksten din.

Det er bullshit. Slik er det med den saken.

Lenke til kommentar

Som 14 år, og 160 cm anbefales IKKE vekter, HVERTFALL ikke knebøy, siden kroppen din ikke er fullt utviklet. Knebøy i ung alder sliter på ryggen, og kan føre til forstyrrelse i veksten din.

en 14 åring på 164 burde ikke trene altfor mye vekter, ihvertfall ikke tunge vekter... er jo en kjent sak at for tung trening med vekter kan hemme veksten din...

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

en 14 åring på 164 burde ikke trene altfor mye vekter, ihvertfall ikke tunge vekter... er jo en kjent sak at for tung trening med vekter kan hemme veksten din...

Djizzes...

Kjent sak meg i ræva. Det er kraftig utbreidt myte at vekttrening hemmar veksten. Ein artikkel frå 1960 fortalte at tung vekttrening "kanskje kunne hemme veksten blant ikkje ferdig utvokste personar" Det var ingen bevis for det, men etterpå balla det berre på seg.

Det var enkelt og greit, ein teori, ein teori som enno ikkje er bevist. Kom gjerne igjen med håndfaste studier som viser at tung vekttrening faktisk kan hemme veksten.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=23003.0

Man kan lage seg teorier om det meste, men så lenge de ikke stemmer i praksis er de ikke mye verdt.

Selv kommer jeg ikke på særlig mange fornuftige teorier på hvordan vekttrening skulle kunne hindre lengdeveksten. Feiltrening kan jo i teorien skade epifyseskivene, men samtidig er jo vekttrening også et stimulus til vekst av knokkelstrukturer - altså en teoretisk grunn til at vekttrening faktisk kan øke lengdeveksten. Så denne "teorien" har to sider, men er uansett ikke verdt særlig mye fordi den rett og slett ikke ser ut til å stemme med virkeligheten.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en friidrettsklubb i nærheten. Der er det nok noen som kan lære deg riktig løpsteknikk, slik at du får et mer effektivt skyv i hvert steg, bedre armføring og en generelt mer avslappet løpsteknikk. Vi fotballspillere har mye å hente på å forbedre løpsteknikken vår.

Mye av hurtigheten din i en spillsituasjon avhenger av hvor fort du oppfatter situasjonen. Derfor kan det være nyttig å legge inn reaksjonstrening inn i en økt med trening av akselerasjon. Prøv så godt du kan å basere reaksjonstreningen på lysstimuli, dvs. en bevegelse (ball, spiller) fremfor lydstimuli (fløytesignal, klapp, e.l.)

Lykke til! :thumbup:

Magnus

Endret av magnus310
Lenke til kommentar
Jau, då trur eg vi forstår kvarandre betre, djupe knebøy er ein fantastisk øvelse ja, men bør ungåast om ein har litt dårlege kne, på grunn av høg stress mot kneleddet i det ein paserer paralell. Paralell knebøy vil faktisk gje nesten like god muskelfiberaktivisering som djup knebøy, men di djupare knebøyen blir, di større blir muskelakiviseringa i hovudsakeleg gluteus maksimus, medan aktiviseringa av vastus medialis, biceps femoris og vastus lateralis, (som var musklane som blei målt med EMG, i studien eg har lest,) hadde ingen merkverdig auke av muskelfiber-rekrutering. (Det er vel slik knebøy-rompa har blitt til :p )

Dei to studiane eg finn mest interessante og relevante på temaet:

Knee biomechanics of the dynamic squat exercise

The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles

dessverre er studiane noko motstridande når det kjem til muskelfiberaktivering...

Etter min menig er det noen små feil her. For det første så synes jeg den første studien var meget dårlig. Her snakker de om at dype knebøy stresser mer ACL/PCL og mensik. Dette er nærmest tull, se på vektløftere. Det er ingen som kjører dypere bøy en de, men har du noen gang hørt om en vektløfter med dårlig knær? Nei det er ikke mange ikke sant ;) Dype knebøy, med riktig teknikk er ikke belastende på et knee og man skader ikke menisken. Det som hovedsaklig skaper knesmerter er ubalanse mellom musklene.

Den andre studien din måler bare de største muskelhodene. Men de små musklene som er knyttet til patella er vell så viktig. Studien bommer på at de bare måler vatus medialis, vatus lateralis og biceps femoris. Det er helt riktig at disse er nesten like mye aktivisert ved dyp og parallell. Men ved parallell bøy klarer du ikke å aktivisere Rectus Femoris og Vastus Intermedius like mye som du klarer ved dype bøy. Det blir da ubalanse mellom vatus lat/med og rectus femoris/intermedius, dette igjen skaper direkte problemer for kneet. Jeg finner ikke igjen de studiene jeg har lest på dette, men jeg vet at Eric Cressey har skrevet om dette. Det var sikkert der jeg leste det å. :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...