Gå til innhold

Flat tv og veggmontering (høyde fra gulvet)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, det er jo egentlig en smakssak. Men jeg mener å ha lest at det skal være mellom 70 og 90 centimeter. Jeg satt meg bare ned i sofaen, slappet skikkelig av og så på veggen. På den måten fant jeg den perfekte posisjonen :)

Lenke til kommentar

Det sies at mange monterer veggmonterte TV-er for høyt, og blir sliten i nakken av å bøye hodet bakover, mens man ideelt bør rette blikket svakt nedover. En pekepinn kan kan kanskje være at de fleste TV-benker som selges er 40-45 cm høye - en TV med fot (bordstativ) på en slik benk vil vel få nedkant av bildet 50-70 cm over gulvet.

Dette passer sikkert fint dersom man sitter rett i ryggen og ser TV. Selv synes jeg dette er for lavt, da jeg som regel ligger eller sitter veldig tilbakelent i sofa vendt med kortsiden mot TV-en, og har TV-en stående på et 75 cm høyt møbel. Da kommer ikke føttene i veien for skjermen, og jeg bøyer hodet framover som anbefalt.

Konklusjon? TV-en kan monteres en halvmeter over bakken om du sitter oppreist, 80 cm over om du er henslengt i sjeselong eller stressless, og en soveroms-TV kan sikkert monteres i taket dersom du skal ligge helt flatt og se TV.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...